Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1774 ggr
Florian
0

Skorv-sjukdom?

Hej alla

Jag är mycket orolig för mitt marsvin Teodor. Han är bara några månader gammal, men har börjat visa upp symptom på en sjukdom som flera av mina andra marsvin har dött i. Veterinären vet inte vad det är, och ingen annan heller som jag pratat med. Så här "är" sjukdomen:

Det börjar som ett litet sår på ryggen, ganska precis i mitten. Såret får en skorpa, men fortsätter att växa så smått. Sedan träder liknande sår fram runtomkring "grundsåret", och först nu börjar marsvinet bli lite hängigt. Det tappar aptiten, blir trött…

Ett av marsvinen som dött i detta blev uppsvälld runt magen, men mycket mager bakåt rumpan. Och hela hennes ena ben var kalt!

Så: marsvinet får helt enkelt sår, blir hängigt och tappar hår. Snälla, hjälp! Vad ÄR detta??

[Liinda]
0

Först tyckte jag det liknade sellnic lite just för att han får sår och tappar hår. Men att han blev uppsvälld runt magen låter inte som sellnic.

Kliar han sig något? Jag tycker du ska ta och åka med honom till en annan veterinär och se om dom kanske kan se vad det är för något. Jag har faktiskt ingen anning om vad det kan vara :S Men som sagt åk till en annan veterinär med honom så fort du bara kan! Hoppas han klarar sig !

[Liinda]
0

Föressten att marsvin svullnar upp kan betyda att den har Trumsjuka. Trumsjuka kan dom få om dom har ätit för lite hö eller om du har börjat ge dom någon ny mat alldeles för snabbt. Du kan gå in på www.humlan.just.nu där hittar dom mer information om olika sjukdomar och mer om trumsjuka. Jag råder dig att gå in och läsa där.

Föressten kan det inte vara så att marsvinen har både Trumsjuka och sellnic? Någon som är lite kunnigare än mig kanske kan spåna vidare på det.

shintaida
0

Det som jag kom att tänka på är BÄLTROS, som människor kan få. Går sårringen runt och ihop på magen på en människa, kan den dö.

Jag VET INTE om marsvin kan få bältros. 

// Shintaida

Samaraz
0

Byt veterinär.

Om man inte kan ställa diagnos genom att ta skrapprov på huden eller odling från såret så skulle jag ha behandlat med Ivomec, i munnen……det tar död på det mesta, utom marsvin ; )

Florian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack!

Jag är inne på att det är sellnic, symptomen verkar liknande. Problemet är bara: han kliar sig inte. Och det har inte något annat marsvin gjort heller, inte när jag har sett det i alla fall. Men det är möjligt att de kliar sig när de inte är betraktade.

Vad veterinären har sagt om de andra är att det kan ha varit en hud-tumörsjukdom, och att det inte fanns något att göra, men han var osäker. Ändå sa han att det enda som fanns att göra var avlivning.

Ang. uppsvälldheten-när jag tänker närmare på det KAN det faktiskt ha varit att de fick lite för mycket klöver och lite för lite hö just då… Det är möjligt att det inte har med sjukdomen att göra!

Återigen, tack! Jag ska kontakta veterinären (en helt annan denna gång), och be om Ivomec, så får vi hoppas att Teodor kryar på sig.

Här är en bild på vår marsvinsfamilj ;)