Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 927 ggr
Minerad
0

Stödmatning av Sally

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla tant Sally har nu bott hos mig i ungefär två månader. Hon är en väldigt liten tant och fyller 6 i augusti. Sen en månad tillbaka har jag vägt henne veckovis och noterat att hon har tappat ungefär 10 gram i veckan och vägde senast bara 734 gram. Hon är väldigt nätt i kroppen, men jag hade gärna sett att hon hade gått upp 40-50 gram eller så. Hon är pigg och spänstig i kroppen, men vilar gärna och vad jag kan se äter hon både hö, müsli och grönsaker fast i ganska små portioner. Inga synliga skador på tänder, ingen konstig avföring heller vad jag kan se.

Jag började med att bara öka portionen müsli och provade med gröt men gröten ratades. Eftersom hon inte har gått upp trots extra mat har jag precis börjat ge fortimel med en doseringsspruta. Hon tycker lyckligtvis att det är jättegott så jag hoppas hon ska få upp vikten lite. Men hur mycket borde jag ge? Hittills har hon fått en spruta (5 ml) tre gånger om dagen. Jag vill ju inte göra henne så mätt att hon slutar äta hö eller chocka hennes mage, men funderar på om jag kan/borde öka dosen? Jag ska väga henne senare idag igen.

bohan85
1

Jag tror att ca 15 ml rymmer ett marsvins mage, naturligtvis med individuella variationer. Så lite kan du säkert öka utan att hon blir mätt, däremot är det ju mer energi i Fortimel i hö. Så troligen blir hon mätt på en mindre mängd fortimel än hö. Men jag vet inte om marsvin som ju ska äta större delen av dygnet slutar äta när magen känns full eller de känner sig mätta pga tillräcligt med energi. Hos människor känner vi ju inte bara mättnad genom att magen blir full. Det finns också hormoner hos oss människor som spelar roll.

Hoppas du fattade något av mitt svammel ;)

Minerad
0

Tack, jag ökar dosen! Hon äter också grönt gräs med god aptit vilket känns bra. Tyvärr hade hon gått ner när jag vägde henne idag, men då har jag bara stödmatat sen igår. Jag hoppas det stannar upp och vänder annars får jag nog kontakta vet.

Minerad
0

Dagens vägning visade 740 gram! Heja Sally! Inte för att det är en statistiskt säkerställd uppgång, men det är första gången som hon inte gått ner utan upp! tycker hon verkar ha lite mer energi också, men det kan vara inbillning. =)

bohan85
1

Hoppas det är en trend uppåt iaf!

Vill tipsa om en sak vid stödmatning, om man har tjockare stödmat såsom Critical Care kan man ta en 1-ml spruta (2-5 ml är förstora för marsvinens mun utan pip) och klippa av pipen fram och sedan fila till den så inga vassa kanter finns. Då behöver inte CC eller annan tjockare mat fastna i den lilla pipen.

Men Fortimel fastnar ju inte i pipen, men ifall du ger något annat så kan det vara ett bra tips!

Minerad
0

Tackar för tipset! =)