Orolig för Hubbe..
Jag går och oroar mig för alla grisarna här hemma men nu känner jag och ser jag att det inte alls är bra med Hubbe.
Jag har inte vägt Hubbe på ett tag nu men sist jag vägde honom och notera det vägde han 1000g. För ca någon månad sedan hade han tappat lite vikt och jag minns att jag kollade hur mycket han vägde och han vägde över 900g.
Jag har inte tänkt på det så mycket då han är så otroligt glad och pigg, äter med glädje precis som förut. Men idag pysslade jag med djuren och blev helt chockad 689g väger han idag och man känner benen på rumpan och en grop mellan skuldrorna.
Sen har antingen han själv eller honorna tuggat upp pälsen på honom och det är inte lite.
Förlorade Hubbes förra burkompis som kom från samma uppfödare pga att han snabbt avmagrade och veterinären inte kunde hitta något fel är livrädd att samma sak ska hända Hubbe.
Han är som sagt matglad och beter sig precis som förut dock är det bråkigt mellan hans honor. Undrar om det kanske gör att han blir stressad och mår dåligt och därav tuggar av sig pälsen och går ner vikt?
Det låter inte bra som du säger, kan du försöka plocka upp honom och ge honom energirik mat hos dig i ditt knä, tex någon "matgröt" som det finns recept på här om du inte har något själv. Kolla så tänderna er ok ut, så inget fastnat i gommen, när han äter, äter han verkligen, så han inte bara sitter och plockar och ej äter upp maten…Behövs kanske ett veterinär besök för honom om du inte ser något uppenbart.
#1 Jag har kollat igenom hela honom och kollat tänderna. Satt lite hö som jag tog bort men jag kollar tänderna varje gång jag har något marsvin uppe så inget hö sitter klämt och allt ser bra ut.
Han är som sagt lika pigg som alltid och spottar inte ut maten utan äter den.
Jag funderar på om det kan vara några kindtänder som skaver som gör att han inte äter lika mycket som han bör få i sig?
Idag har jag med sett att Kira en hona i Hubbes flock troligen har static.
Jag har aldrig haft det tidigare så vet inte hur man gör med behandling.
Kan Hubbe fått det och tagit stryk av detta?
Behöver alla marsvinen behandlas?
Har lite frågor ang Static med som jag hoppas någon kan svara på.
Har läst att Static inte kan överleva särskilt länge utan sina värddjur och att dom sprids via kontakt.
Jag ser inget på någon annan gris än Kira men jag antar att alla måste behandlas?
Har läst om att det går att behandla med matolja som då kväver ohyran. Hur länge måste oljan sitta i?
Om man inte hittar något annat problem kan ett prov på sköldkörteln vara bra. Läs gärna denna artikel http://www.veterinaren.nu/gnagare/sjukdomar/hormonsystemet/skoldkortelsjukdom-marsvin/
#4 Tack så mycket för tipset! :) Den artikeln har jag redan sparad på datorn då jag har tre marsvin med denna sjukdom. Men Hubbe har inte alls tappat någon päls som mina andra marsvin har utan hans päls är avtuggad.
#5. Vilken otur att ha 3 marsvin med samma sjukdom. Nyfiken, är de släkt? Vet du om det är en ärftlig sjukdom?
Lilla Hubbe :-( Jag har en hona som tuggar päls så fort hon känner sig stressad eller orolig, dock hon tappar inget i vikt.
Angående static så kan man även använda ohyreschampo så slipper de sitta med olja i pälsen
#6 Ja dom är släkt det är en mamma och hennes två (nu vuxna) ungar. Hubbe är visserligen pappa till dessa ungar men det behöver inte betyda något alls eftersom mamman till denna kull har Sköldkörtelsjukdom.
#7 Vet du hur marsvin blir av att få Static? Jag menar mår dom dåligt av det? Tänkte om det kan ha inverkan på Hubbe.
Kira har gått ner lite i vikt men inte mycket och jag tycker hon ser uppburrad ut. Det har varit stökigt i flocken ett tag nu där Kira varit en av dom som bråkat. Kan det bero på ohyran?
Vad kan man använda för ohyreschampo? Har du använt det och det fungerat bra?
#8 Jag vet faktiskt inte om static påverkar något. Möjligtvis att det kanske kan klia och det kan ju i så fall förklara ett irriterat beteende och viktnedgång.
Det har ju plockats bort en del ohyremedel men jag kommer inte ihåg vilka, de jag känner till som finns/fanns är dermocan (tror att det är borttaget), canitex och PCL. Jag använde PCL sist jag hade static på mina och det försvann lätt (plus att de blev otroligt vita av det!).
Dock är det ju gift så det finns djur som inte tål det, en av mina honor tålde det inte och dog :'( Hon är den enda jag känner till som har dött av det men det gör det inte mindre otäckt.
Jobbigt! Hur är det med honom nu?
Jag vill bara fylla i att sköldkörtelfel(hypertyreos) inte måste synas i form av pälsavfall. Det är bara ett av alla möjliga symtom. Svårighet att hålla vikten är det allra främsta.
Static ska inte påverka marsvinet nämnvärt, vad jag vet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Staticen är behandlad men under den perioden blev tugg beteendet i stora buren värre så nu är flera av djuren korthåriga. Men nu när oljan är av hoppas jag att detta ska lugna ner sig men som tur är tuggar ingen/Hubbe in på skinnet utan bara så att dom blir lite korthårigare.
Hubbe är lika glad som alltid och väger nu över 900g igen. Det är mycket lugnare i stora buren hör och ser knappt något gnabb längre.
Är lite orolig att det ska starta igen när någon hona börjar brunsta (har ju en hona med äggstockscysta) men jag får hoppas på att det fortsätter vara lugnt annars får jag hitta någon ny lösning.
Hubbe har alltid haft detta tuggbeteende kan jag ju tillägga. 🤔
Oftast har han tuggat på dom honor han har trivts bäst med har jag märkt och jag har sett att han har setat och tvättat dom och sedan har det övergått i att tugga på pälsen. Han har även ätit på mitt hår så stora bitar har lossnat (detta när han var väldigt liten)
Jag har aldrig förstått varför han betett sig så. Men det kan väl ärvas?
Så skönt att han gått upp i vikt igen! Det är inte roligt att se sina älsklingar som benrangel. Hoppas att han håller sig i form och att flocken är lugnare i fortsättningen.
Vissa marsvin verkar ha smak för päls. :p Det brukar vara vanligare hos icke-långhår dock, eftersom man aktivt avlar bort sådant beteende(det kan vara ärftligt alltså).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.