Blandad frågekompott
Nu har Våfflan o Vilma bott hos oss i 17 dagar. Jag har funderat på några saker:
- Kan dom bli förkylda om man har altandörren på glänt? Är det skillnad på om det blåser eller är vindstilla?
- Hur ofta är normalt att dom kliar sig och nyser? Tycker att båda gör det väldigt ofta.
- Min ena purrar väldigt ofta och vickar på rumpan mot den andra. Antar att det är brunstperiod? Hur länge varar den? Brunstar dom inte samtidigt? Den andra har inte visat några tendenser.
- Hur viktigt är det att man varierar grönsakerna? Kan dom bli sjuka om dom får samma grönsaker varje dag? Jag försöker att variera, men så måste man ju ta av det man har hemma med, så att det inte hinner att bli dåligt.
- Kan någon beskriva hur dom låter när dom tycker det är skönt att man klappar dom? Jag tror att det är det ljudet jag hört när jag klappat Våfflan, men är inte säker. :)
Hoppas att någon kan svara på mina smått krångliga frågor. ;)
Kan dom bli förkylda om man har altandörren på glänt? Är det skillnad på om det blåser eller är vindstilla?
Vi har fönstret öppet ibland på sommaren i det rum 2 av marsvinsburarna står. Men det drar inte på dem, det är viktigt.
Annars gör det ingetHur ofta är normalt att dom kliar sig och nyser? Tycker att båda gör det väldigt ofta.
Mina nyser inte så ofta, kliar sig då och då. Svårt att säga. Men de ska ej nysa eller klia sig mycket.Min ena purrar väldigt ofta och vickar på rumpan mot den andra. Antar att det är brunstperiod? Hur länge varar den? Brunstar dom inte samtidigt? Den andra har inte visat några tendenser.
Kan vara brunst men även dominansbeteende.
Marsvin brunstar bara några få dagar var 14-16 dag, så ca 2 gånger/månad.Hur viktigt är det att man varierar grönsakerna? Kan dom bli sjuka om dom får samma grönsaker varje dag? Jag försöker att variera, men så måste man ju ta av det man har hemma med, så att det inte hinner att bli dåligt.
Jag har vitkål ofta till mina. Sedan varierar jag med broccoli, paprika mm. De blir inte sjuka av att äta samma hela tiden mer än syrliga grönsaker som paprika och tomtat, kan ge munsvamp om man ger för mycket och för ofta. Men inte annars. Mina får t.ex vitkål i princip varje dag.Kan någon beskriva hur dom låter när dom tycker det är skönt att man klappar dom? Jag tror att det är det ljudet jag hört när jag klappat Våfflan, men är inte säker. :)
Svårt att beskriva i ord ^^
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att svara på nr 5 så har jag märkt att mina grisar gör ett slags klickande/tickande/tuggande ljud ibland när jag har upp dem och klappar dem. Jag gissar att det är ett ljud som betyder att de är avslappnade och njuter. :)
#1 Tack! :)
Hur märker man om det drar på dom? Kan man känna med handen i buren kanske?
Dom kliar sig väldigt ofta och väldigt "hårt". Har kikat i pälsen på dom men har inte kunnat se något, inga kala fläckar och inga små vita eller svarta prickar eller så… Är det bara om det är synligt att dom har Ohyra som man behöver oroa sig? Eller kan det vara Ohyra ändå?
Vilma har hela tiden, iaf sen hon kom hit, visat sig undergiven och det är hon som purrar och vickar på rumpan… Konstigt om det vore dominansbeteende tycker jag, då borde det väl vara den som är mest dominerande som gör så? Eller kan dom kanske byta rang?
Hon försöker nämligen även att krypa upp på Våfflan fast på "fel sida", på huvudet istället för på rumpan. ;) Men detta har pågått i flera dagar nu, snart en vecka tror jag. :S
#2 Ja, det ljudet har dom också gjort när dom varit i knäet. Men detta låter mer som ett ganska högt purrande som stoppar så fort man inte klappar. Hon darrar i kroppen när hon gör det ljudet, men enligt hennes kroppsspråk så verkar det inte som att hon skulle tycka det var obehagligt, hon käkade t.ex kål igår samtidigt som jag klappade och då gjorde hon det ljudet. Sedan har jag märkt att hon inte gillar att bli klappad på huvudet, för då slår hon med huvudet mot handen. ;)
Ska se om jag kan hitta en länk till en sida som kan beskriva ljudet hon gör lite bättre…
precis som #2 säger så gör mina det ljudet när de är nöjda med situationen. Kan dock lätt misstolkas för tandhackande om man inte är speciellt van vid marsvins-ljud :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#4 Okej, då vet jag iaf att det var ett njutningsljud då! :)
#3 Borde märkas tycker jag. Jag brukar ha fönstret öppet så att det ej kan dra åt det hållet eller lägger jag en filt just på det hållet för säkerhetsskull :)
Vick på rumpan kan betyda som sagt både brunt och dominans.
Tvivlar på att det skulle betyda undergivelse också, det har jag dock aldrig sett på mina. Ja de kan testa varandra :) Mina hanar gör så mot varandra, även t.ex i ena buren där den ena bestämmer, den andra undergiven men den som är undergiven testar ibland också, för att se om det "går" hehe
Ang ohyra: när jag har haft det, har det alltid synts på mina.
#6 Okej… Jag har ju bokhyllebur som du vet, men man kan ju täcka över den sidan närmast altandörren med en filt. :)
Hur ofta brukar dina dominera på det viset mot varandra? Nu har det ju varit väldigt mycket och ofta under en vecka här som sagt. Vet inte om dom brukar göra det så ofta? Jag har inte sett detta beteende alls hos Våfflan, inte än så länge. ;)
1. Jag känner igen den där oron för att det blir för kallt från vår första tid som marsvinsfamilj.
Det är om marsvinen hamnar i "snåldrag" det inte är bra. Hellre vädra ut ordentligt. Det är inte lite sval rumstemperatur som är riskabel för marsvin. De tål svalka mycket bättre än hetta. Så det är snarare solstek och stillastående het luft man ska vara vaksam mot.
2. Om de inte kliar sig väldigt intensivt och/eller på samma fläck, hela tiden, och det blir pälslöst eller märken i huden är det ingen fara.
Vårt ena marsvin nyser då och då. Tror att det beror på lite damm/boss i nosen, precis som vi människor kan reagera. Om nosen inte rinner och marsvinet verkar allmänt hängigt och håglöst är det inget man behöver bekymra sig över. Möjligen kan man kolla höet och/eller bottenmaterialet i buren. Dammigt hö eller allt för flygigt och dammande kutterspån irriterar förstås marsvinens luftvägar, precis som våra. Håll ett öga på det bara.
3. Att sitta och se och höra marsvinens inbördes kommunikation var något av det mest spännande i början. Många goda skratt fick jag också, eftersom våra busade och popcornskuttade jättemycket. Purrandet och lite stillsamt rumpvick gör våra ofta när en varit uppe ur buren ett tag; nästan som en hälsningsritual. Du kommer att se och förstå själv vad det lider. Det finns länkar till sidor på internet med marsvinsljud. Minns inte riktigt var just nu.
4. En varierad grönsaks-meny är inte så dumt, särskilt i början när marsvinen kan lära sig att gilla många sorter. Det blir ju enklare för oss mattar och hussar att dela med oss av våra grönsaker då. Våra äter ganska många sorter nu, men vi gjorde misstaget att hålla oss till några få sorter i början (var totalt C-vitaminfixerad.
). Det tog lång tid att vänja dem vid fler smaker sen.
En tumregel kan vara en grön/vit grönsak och en röd/orange vid varje servering.
Grönsakerna ska innehålla tillräckligt med C-vitamin (30 mg/dygn till växande marsvin och dräktiga honor och 10 mg/dygn till vuxna). C-vitaminhalten i grönsaker finns i tabeller i Artiklar här på MiF. Man bör ha lite koll på kalciumhalten också. För mycket kalcium kan orsaka urinstenar. Röd och gul paprika är vårt ena marsvins favoritgrönsak. De får det nästan varje dag och vi har aldrig haft problem med munsvamp.
Du kommer så småningom att se vad som funkar och vad marsvinen rynkar på nosen åt. Alla sorters kål är bra och ett vitkålshuvud räcker länge och har gott om C-vitamin. Vitkål är en bra bas, så kan du komplettera med lite av varje som du råkar ha hemma.
Snart grönskar det ute och du kan du ge dem grönfoder utifrån också. Ta det lite pö om pö bara, så de får vänja magarna vid gräs och delikatessblad som maskros. Klöver är uppskattat, men bör ges med måtta för det kan orsaka diarré om de får frossa fritt.
5. Våra griskillar är jätteolika. Den ene ligger ofta platt och sticker ut bakbenen och är rätt så tyst när han har det skönt. Lite lågt kurrande eller småknattrande med tänderna ibland bara. Den andre "småpratar" ofta och ligger helst som en böna i armvecket eller mot kinden. Han brukar tvätta oss på fingrar och i ansiktet (pussas) ibland.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7 Det är lite olika, i mina 3 grupper, men då och då är det mer vissa perioder, mindre vissa.
#8 Tusen tack för ditt långa inlägg med bra svar på mina frågor! :)
Snåldrag, det är samma som tvärdrag eller? Har sett till att ha buren så långt ifrån både fönster och dörrar som det bara är möjligt, men kom på att vi ju har luftburet värmesystem som har ett ventilutblås precis ovanför marsvinens bur, så det har jag stängt igen så mycket jag kan nu. :)
De kliar sig väldigt intensivt och väldigt ofta, ibland går det inte mer än några minuter mellan kliet. Har läst på om ohyror och tror att dom har static lice, hittade små bruna fläckar som sitter fast i Vilmas vita päls och ganska mycket vita "mjäll" i Våfflans bruna päls igår. Tänkte följa ett tips från en tråd här på MiF om att "bada" marsvinen i matolja, låta sitta i 7 dagar och sedan tvätta ur med shampo.
Ja, popcornskuttar gör dom mycket! :D Så fort buren är nystädad eller något är på gång, nytt hö eller liknande, så popcornas det för fullt! ;)
Har hittils gett dom vitkål, morot, röd, gul och grön paprika, äpple, broccoli, liten skiva banan, körsbärstomat, gurka och bladpersilja.
Utav dessa så gillar dom vitkål, morot, alla paprikasorterna och äpple. Bananen smakade dom på men verkade inte gilla speciellt mycket.
Fråga 5. Mina marsvin visar alltid att dom tycker det är mysigt genom att sträcka ut sig, stöta ihop tänderna förnöjt och kisa med ögonen.
När dom kurrar när jag klappar dom visar dom obehag och visar för mig att där gillar jag inte att du klappar mig eller klagar på ett för högt ljud. Har skrivit om det i tråden nedan.
http://marsvin.ifokus.se/discussions/50e2d09cd3b4fd6ed6003f0e-ar-det-bra-att-dom-kurrar#4
Ett dovt pipande kan vara ett rop på kompis eller så har jag märkt att det är dom marsvin som har svårt och sitta still som snackar. 🙂
#11 Ja, jag har märkt det på Våfflan efter att jag skrev trådstarten att hon stöter ihop tänderna och lägger sig ned när hon tycker det är skönt. :) Mysigt! <3
#11 Jag tror vi pratar om olika "kurr".
Det jag kallar småknattrande med tänderna är nog detsamma som du beskriver som "stöta ihop tänderna förnöjt".
Gissar jag rätt om jag tror att obehagskurrandet hörs ganska högt? Jag skriver "lite lågt kurrande", vilket är ett mycket lågt ljud, som nästan inte hörs - som en duva på superlåg volym. Är 100% säker på att det är ett njutningsljud. Dumle ligger platt som en pannkaka och blundar när han gör det.
Sanni har någonstans i en tråd länkat till en finsk hemsida med marsvinsljud. Hon gjorde en översättning av beskrivningarna också. Det blir mycket lättare att skilja olika "kurr" och "tandknatter" åt om man kan lyssna och jämföra. Attans att jag inte kan komma ihåg! Tråden borde finnas i "beteende-kategorin". Det var tidigt i höstas, tror jag.
Men man lär ju känna sina egna marsvin och kommer underfund med vad de är i för känsloläge, så det ger sig i regel av sig självt vad som är vad.
Ibland pratar de med varandra när den ena är uppe ur buren, som för att hålla koll på att den andre har det bra.
Det lustiga är att den ene kan bli alldeles till sig och alltid är väldigt nyfiken, när jag har hans kompis i famnen i soffan intill buren, medan den andre är i det närmaste oberörd om han är kvar i buren. Är det någon som har en idé om varför de beter sig så olika i samma situation?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#13 Ja, obehagsljudet låter rätt så högt, som ett irriterat kurrande med lite darrning i kroppen till följd. Hmm… Det där "duv-ljudet" kan nog vara det där som min ena göra så fort hon är uppe i famnen. Hon är väldigt pratglad så hon låter mest hela tiden. Som ett lågt, ganska ljust, purr i korta stötar skulle jag beskriva det som.
Ska kolla om jag kan hitta tråden, det skulle vara intressant!
Att lära sig marsvinens olika ljud är att jämföra med att lära sig sitt barns olika ljud när dom är bebisar. Tillslut fattar man vilket ljud som tillhör vilken känslostämning. ;)
När jag har uppe den ena ur buren så tjuter den andra jättehögt när hon inte hittar sin kompis. Då svarar den jag har i knäet och piper tillbaka. Dom gnabbas en del när dom är uppe i famnen båda två samtidigt, speciellt om man har nåt gott att bjuda på. Det kan allt hända att den ena får sig ett tjuvnyp då och då. ;)
Idag när jag hade uppe båda två så naffsade Vilma mig på hakan, kinden och örat och pussade på kinden och läpparna. Antar att hon gillade smaken av smink från H&M… Haha!