Chocolate med grå botten?
När jag skaffade mina grisar så var det bara för kel, så tänkte inte så mycket på färg. Men nu har jag kollat lite närmare på det här med färggenetik för det verkar intressant (även om jag egentligen bara fattar väldigt lite än så länge :P) och även på hur de olika färgerna ska se ut. Så därför kollade jag lite extra i pälsen på min ena hona nu, som ska vara chocolate och golden (fått hjälp med färg här på siten, är djuraffärsdjur). Men hennes hår är inte bruna rakt igenom utan närmast huden är de gråa för att övergå till brunt mot slutet.
Jag gissar att detta beror på att hon är just från djuraffär, så hon är ju antagligen inte färgavlad. Kan det bli så då? Om ras spelar någon roll så är hon crested (pet-crested antar jag). Har tyvärr ingen bild på hennes päls så det gråa syns, men bifogar en bild på henne iaf :)
(Notera, frågar inte för att avla på henne utan bara av nyfikenhet. Hon kommer få vara kelgris hela sitt liv)
Och en fråga till, om man vill avla Self eller Eng. Crested Black, då använder man två self (el. crested) black enklast va? Finns det andra sätt att gå till väga? (En dröm för framtiden kanske ;) )
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Chocolate är en färg som är svår att få riktigt bra. Om du får tillfälle nån gång så titta på en färgavlad self chocolate, de har en underbar färg som mörk choklad som går ända ner i botten (mot huden). Icke färgavlade djur får ofta en blaskig choklad som ljusnar mot botten, vilket ser grått ut när man särar på pälsen. Hon är alltså inte tvåfärgad choklad och grå utan har förmodligen (ser så ut på bilden också) en ganska "dålig" chokladfärg. Vilket är väldigt vanligt och inte dåligt dåligt så, utan bara beskriver färgen. :-)
Aha, visste inte att chocolate var svårt att få till, tack för den infon 🙂 Man kan ju inte räkna med att grisarna ska se perfekta ut när man köpt dem på djuraffären, men mina två flickor är de enda släthåren jag sett häromkring. Brukar alltid vara virvelpetar, som också är söta såklart :D
Däremot ligger det en liten dröm om en self/eng. crested uppfödning i black, då jag verkligen gillar svarta marsvin :-) Fast det dröjer nog, men då har jag ju massa tid att samla information om färger, genetik och avel, så det är ju positivt 😃
Ska iväg på en utställning till sensommaren (agusti) så då kanske jag får möjlighet att se fler chocolates :D Och andra fina grisar såklart :D
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Även på andra färger är det vanligt med ljusare underfärg. :)
#3 okej :) det ska väl inte vara lätt heller ;-)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Rätt "chokladfärg" eller inte; en fin tjej är hon i alla fall.
Jag är väldigt svag för marsvin med crest. Har ju ett själv, men i helt andra färger.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#2 Svårt kanske är fel ordval, men det är inte så jättemånga som avlar/avlat på chocolate så man har väl inte kommit lika långt som t.ex. med self black. 🙂
söt🙂
Ja huruvida hon har en bra eller mindre bra nyans bryr jag mig inte om, hon är ju en av de sötaste grisarna ändå 😃Men det är som sagt väldigt intressant med genetiken och hur färgerna ska se ut enligt standarden :)
Just nu kämpar jag med att få den lilla grisen att äta upp sig lite, hon har gått och blivit spinkig, så hon får smygmatas när burkompisen (som är tillräckligt rund) inte ser ;)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida