Vi som väntar kull (3)
Skapar en ny ''vi som väntar kull tråd''.
Vi som väntar kull (2) finns här: http://marsvin.ifokus.se/discussions/50766cc588f47214a1001687-vi-som-vantar-kull-2?discussions-1
Skriv upp er i tråden så ber vi någon snäll Medarbetare PETA in er i listan!
Vi som följs åt är:
Godisgrisen med:
● Sch Chokladfabrikens Doris, beräknad till långfredagen
● Chokladfabrikens Caps Lock, beräknad till 5:e April
● Chokladfabrikens Cruella de Vil, beräknad till 12:e April
Juliannas marsvin med:
● Oval, beräknad till '' om 1-2 veckor''. (v.12-v.13)
Teddymarsvinet med:
● Humla, beräknad till 20:e Mars
Belladonna2 med:
● Penny, beräknad till ?
*
Idag är Humla 63 dygn dräktig och jag har känt mycket rörelse i magen på henne. Hon har gått upp 319g och är väldigt stor.
Uppdatera hur det går för er.
Fler bilder och lite bättre uppdatering finns här: Primasmarsvin.weebly.com/bloggen.html
Magbild:
Oval hade igår gått upp 291 gram, livliga bebbar i magen. 74 dagar sen ihopsättning, men gissar att dom kommer tidigast på söndag, senast nästa söndag :)
#2 Härligt! Vad fin hon är, augotis är något speciellt tycker jag. ;) Hoppas att allt går bra för er, det börjar ju närma sig nu!
#3 Inte länge kvar för er heller, lycka till! :)
Hihi, tycker att det är så gulligt med deras tjocka magar, lycka till! :)
Gozo (vår kärlekskranke hane) undrar vad Humla ätit. Hon ser så härligt rund och go ut, säger han. Får väl förklara och vara lite fin i kanten. Han är lite känslig när det gäller sin längtan efter en hona. Humla har stulit mitt ❤️och Gozos förstås. Han skickar en persiljepuss.
Jag hoppas att Humla mår prima och att det blir friska, söta bebbar.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#16 åh, men lille Gozo. Vad söt han är! Hur många ungar gissar ni på? :)
Måste bara berätta, i Humlas mage rör det sig för fullt! Bebisarna är mycket aktiva där inne. Jag satt säkert i 40 minuter och bara stirrade på magen, man kan inte slita blicken! Det är så synd att jag inte har möjlighet att filma när det rör sig som mest. Är en otrolig känsla när man både ser och känner de små bebisarna. ♥ Juliannas marsvin, hur går det för dig. Kan du känna tydligt nu? Oval och Humla är väl ungefär lika länge gånga om jag inte minns fel. :)
#8 Hihi, har precis suttit & tittat jag med, ser ut som gremlins inne i Ovals mage, dom rör sig i massor, tror inte det är så många när det verkar ha utrymme att röra på sig så mycket. På Android som fick 6st syntes det knappt när de rörde på sig.
Har vägt henne idag, tror det blir sista gången, vill inte hålla på & lyfta i henne så mycket mera nu när det är nära, totalt en viktuppgång på 320 gram.
Jo, dom är båda ungefär lika långt gågna, så spännande! 🙂
#9 Vad härligt! Nu dröjer det inte särskilt länge till. Sedan får vi bomba med bilder på söta ungar och vackra färger. :D
*väntar med spänning* 😃
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Måste fråga, om det är någon som varit med om liknande eller om det änns är möjligt. Jag vägde Humla för sista gången idag, vill inte lyfta för ofta nu i slutet. Hur som helst så rörde det sig mycket i magen och det var helt tyst i rummet, inga andra grisar lät så det kunde inte vara dom. Iallefall så la jag örat imot magen och jag hörde magbubbel, sedan så lät det ganska högt ifrån magen. Det lät som om en unge låg och prövade sina käkar lite. Det lät som om den gnisslade/tuggade inifrån magen, det lät exakt så som vuxna grisar kan göra ibland. Och Humla var det inte.. Så nu undrar jag om detta är möjligt eller om det var något annat i den stora magen som lät. Humla är 66 dagar gången och väger 1120g med en totalviktuppgång på 320g. Hon har inte öppnat sig ännu så allt går som det ska! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi (jag och en vän) gav Humla lite clementin och passade på att filma när hon åt. Vilket blev en höjdare! 😂
Ursäkta skrattet i bakrunden.. 😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, nosen har vart framfällt nästan hela dagen idag, ibland lite mindre och ibland mer. Kanske är det dags snart? 🤔
( gå in och titta på mina videos, där finns bl.a när det sparkas)

Här hemma i min skinny flock finns där en tjock "Padda" vid namn Hill´s Tanja som är beräknad vilken dag som. Då hon lika väl kan vara på dygn 60 som 67, dock inte lika troligt att hon bara e på dygn 60 när hon nu för några dagar sen börjat öppna sig. Fram till idag har där även varit en ökning på 453g sen hon sattes med hane.
#14 vad spännande! Jag trodde Humla's bebisar skulle komma idag :) #15 Vilken tjockis! Lycka till :)
#13❤️ahhhh… Gozo vill pussa Humla.💋 Vilken söt mun hon har!
Hon ser pigg och kry ut. Vi väntar med spänning på vad som kommer ut. Håller alla tummar och tassar vi har för att allt går bra och att det blir fina smågrisar.
Nu har dom kommit! 3 helfärhade golden agoutis. Jag hittade dom precis aldeles våta i buren. Bilder osv. Kommer senare! :D
GRATTIS! teddy marsvinet!
Vilken dag kom de på?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Får jag vara med i denna tråd? 😇
#18 Grattis, grattis! Härligt att allt verkar ha gått bra! 😃
/ Emma
#18 Grattis! 👍
Stort grattis! Inga bebisar här ännu :)
#18 Wow!
🌺Från Gozo till Humla.
Ett stort grattis från mig.🙂
Tack allihopa! ❤️
Allt går jätte bra och både mamman och ungarna mår prima. Gör ett inlägg till varje unge men bilder osv. 😃
Nr 1.
Ras: Nonself, Golden Agouti
Hona
Vikt: 87g
Nr 2.
Hane
Vikt: 97g
Denna kille behåller vi.😃
Nr 3.
Hona
Vikt: 89g
Man är ju alltid lite fundersam på könsbestämningar när de är så små. Men vi är hyffsat säkra!
Detta blir ju min första kull någonsin, alltså A-kullen. Därav skall namnen börja på A. Några namn vi har tänkt är Aydin, Aska, Arrow, Aragorn. Har ni några förslag? 😂
En bild på dom tillsammans! ❤️
Grattis! De är underbara!❤️
Men agouti så fint 😍 Stort grattis!
Tack! ♥ Jag är så himla lycklig och lättad över att det hela har gått så bra! :) Bebisarna har fått namn nu! Nr 1 , heter Aska. Nr 2 heter Aslan och Nr 3 heter Assi. Hoppas att jag har tagit rätt på könen nu… ;)
ÅH, stort grattis! Vilka uuuursöta bebbar😍
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
#32 Fingrisar! Och tjusiga namn där :)
/ Emma
#32 Jag tycker att de är fullkomligt bedårande. Visst är de lite pappa upp i dagen?
Var tog Humlas vita färg vägen? Jag kan inte ett kvidevitt om hur gener kan styra vilka färger det blir. Våra är tort´n white och det är ett lotteri hur färgerna/rutorna blir enl vår uppfödare.
Är väldigt nyfiken på varför inget vitt syns på någon av ungarna. Är det en slump eller kunde man beräkna det på förhand?
#19 Tack! De kom på dag 69.
#20 Absolut! Börja uppdatera med bilder osv! 😃 Vill någon snäll Medarbetare lägga till BellaDonna2 i tråden?
#35 Ja, verkligen! 😍
Jag tycker också att det är lite underligt. Jag hade nästan räknat med att i allafall två utav bebisarna skulle bära lite vitt och kanske t.o.m Golden. Humla har en liten golden ruta på rumpen, men att inte någon utav ungarna bär på hennes vita färg är ju ett mysterium..
Jag är inte jätte bra på genetik heller, men Lyan verkar väldigt duktig på färger osv. Jag ska PM:a henne och höra vad hon säger.
Juliannas marsvin.
Jag såg i din andra tråd att det kanske snart var dags! Hur har det gått för Oval, har det kommit några silver pluttar än? Jag är riktigt förväntansfull nu.. 🥳
#38 Nej då, inga bebbar ännu, får vänta lite till tror jag, hon verkar riktigt pigg ikväll, tigger godis över kanten 😉

Här kom de bebisar mellan 17.00 o 18.00 de va jag o mina 2 väninnor som fick uppleva födseln, Tänk snart 10 år sen min första marsvins kull föddes. Bilder på nakenfisarna kommer senare =)
#40 Åh, gud va roligt!!! Grattis till dig, mamman och pappan. Det ska bli kul att se bilder. :)
#40 Grattis till bebbarna! 🎈
#40 Kul, grattis! :)
#40 Bilder?? Nyfiken😊
#40 Haha nu hittade jag bilderna 😛
Oval's kull har kommit, 4 st bebbar blev det, mamma & ungar verkar må bra, startar en ny tråd för dom 🙂
#46 Åh grattis!!!!
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
#46 Åh, vad roligt!! :) Grattis, kul att allt gick bra.
#47 & #48 Tack så mycket!! Nya bilder strax i bebistråden :)
Doris har fått fyra magpiedöttrar! En svart och tre choklad!😃De ska få en tråd med bilder strax. Gulliga små flickor!
Tråkigt nog så insjuknade Capsan plötsligt och dog, det hade troligen inte med dräktigheten att göra… men den kullen blir det inget av. :-(
Cruella däremot är rund om magen och pigg som en mört. Om två veckor ska de komma. Jag tror inte de är så många magen är liten och nätt men den sprattlar. :-)
Grattis till Doris kull Godisgrisen! Nu måste jag kika i bebistråden. Väldigt tråkigt med Caspan, beklagar verkligen. :( ♥ Härligt härligt att det börjar ta form på lilla Cruella nu också, ska bli jätte kul att se ungarna!
Tänkte höra när ni brukar börja klippa klor på bebisar, är två veckor för tidigt? De har svarta klor och lite klurigt att se pulpan?
#53 Okej, tack så mycket!
Oj, när tror du att dom kommer #55? (:
#56 De ska nog komma om omkring 1 vecka :) (enligt mina beräkningar)
Hur många dagar är det "normalt" att de går över tiden?
Sitter här o räknar dagar o veckor ännu en gång o får det till 83 dagar, men kan det verkligen stämma? Kan väl inte det va? 🤔
Då har hon nog blivit parad en vecka senare än dina beräkningar. :) För det är inte normalt att de går tio dagar över tiden.
#59 Haha jaa det är nog så😃 Sitter o bara stirrar på henne när hon ligger ner o det är helt otroligt va de sparkar! Nästan så det blir fotavtryck ju hehe
#60 Härligt!! :D åh, ska bli så spännande att se hur de ser ut! (Lagt ut annons på Assi, heter "liten nonself tjej".)
#60 Ja det ska bli spännande! :) Vad söt lilla Assi är, redan gått så många veckor :o Fort tiden går då!
Ja visst går tiden fort! :o
#63 Hur mår Humla? Gozo skickar en persiljepuss.💋
Bara inte Niklas blir sotis. Gozo drömmer bara. Han är ju så blyg och Humla bor så långt bort. Stackarn - han får något glansigt i blicken när jag säger Humla.
#64 Hon mår jätte bra och allt går framåt! Är verkligen oerhört lättad och glad över hur bra allting gått. Lille Gozo då ♥
Imorse kom 2 ungar :) Varav en dödfödd :( Penny är glad o tigger grönsaker o är helt som om ingenting har hänt.
Men nu blev jag jätte osäker helt plötsligt även fast jag har läst på mig om allt. 😕
Penny verkar inte bry sig så mkt om lillen.. Vad gör jag nu? Ska h*n ha nåt nu? Eller ska jag bara låta den va? Typ grönsaker o sånt? O hur är det med vatten? är lillen törstig??
Hjälp mig nu snälla ❤️
Om hon inte alls verkar bry sig om ungen kan det vara bra att sätta henne i en liten bur (eller liknande) tillsammans med ungen. Ingen panik än att få i den lille nåt att äta men viktigt att den håller sig varm. Är den pigg och förflyttar sig själv eller? Penny är så klart jättehungrig så ge henne mycket energirikt att äta.
Nu ligger de tillsammans så verkar bättre nu🥵
Okej, aa jag gav henne (dom) vitkål o havregröt o mer hö. Lår det bra? Men mjölken rinner inte ner förän om 1 dygn eller minst 12 timmar eller så va?
Tack så jätte mkt för svar Aneema
Han har precis börjat förflytta sig själv. Trodde först var bakbensförlamad men allt verkar vara som det ska. Ännu
Chokladfabrikens Cruella de Vil ioch Chokladfabrikens Bill Gates blev föräldrar till tre harlequindöttrar i morse. I kullen fanns också en dödfödd hona tyvärr.
De ska få en tråd.
I går kväll kände jag de första små rörelserna i Eulalias mage också så hon är dräktig. De kommer någon av de första dagarna i maj.
Grattis godisgrisen!! :D
Nu har vårens sista kull hos Chokladfabriken tittat ut.😃GP Chokladfabrikens Alastor Moody och Chokladfabrikens Eulalia fick i natt fem ungar som alla var nonself black magpie som föräldrarna. Tyvärr var två av dem dödfödda. De tre som lever är pigga och det är en hane och två honor. Hanen till vänster.
#73; Grattis! Vilka sötingar :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Hemma hos mig väntas det spänt på att teddyhonan 4-ever Shiva ska få sin första kull tillsammans med Rospiggens Peach Tonic. Hon är beräknad till den 8-10 maj och är stor och rund om magen; vid 8-veckors vägningen låg hon på +435 gram. Bebbarna förväntas bli två- eller trefärgade i ljusa färger.
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Stort grattis till dig Godisgrisen, Alastor Moody och Eulalia! 🥳
Gud så söta de blev!
#75 Vad roligt! Ska bli spännande att följa. 😃
Grattis godisgrisen till supersöta bebbar!! Här är första steget taget mot lilac rexar, såg parning igår mellan self lilac hanen Are & cinnamon agouti rex honan Kanel. Så om 69 dagar, om allt går vägen väntas en kull med lilac- & rexbärar bebisar. Mycket spännande! :)
#77 WOHO! 😃 Längtar!
/ Emma