Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2126 ggr
NinaS
0

CH-teddy?

Har sett några bilder på CH-teddy och är lite nyfiken på dem, men har inte hittat så mycket information. Någon som vet något om CH-teddy? Hur uppkom rasen? Hur vanliga är de?

parsley
0

Ch-teddy ställs som guidestandard i Sverige, dvs rasen har standard och döms efter poängskala, men kan inte få cert. 

De första CH-teddyna kom till Sverige från Tyskland för ca 4-5 år sedan. Tyvärr vet jag inte hur rasen uppkommit eller hur länge den har funnits, men den är en form av pälsmutation. Pälsens arvsanlag har alltså förändrats så man fått en semilångårig, sträv päls.

CH-teddys är ofta lugna och trevliga att hantera.

CH-teddys fäller och byter päls ibland.

De uppfödare jag känner till bor i Småland och Västergötland. CH-teddyn är inte den vanligaste marsvinsrasen, men som jag ser det så är det inga större problem att få tag på lämpliga djur för kel eller utställning, åtminstone om man bor i närheten av en uppfödare eller kan ordna transport.

NinaS
0

Tack, parsley! Någon mer som vet något?

Frida B
0

puttar upp den här tråden! Är nämligen helt inne på ch teddy just nu..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cassidy82
0

Jag har en ch-teddyhane här hemma =) Han är 16 månader nu och en rejäl och bastant herre. Han är jättesöt, nyfiken, pratglad, modig, lugn och snäll. Det enda negativa jag kan säga om honom är att han fäller! Massor!!! Vad jag läst mej till är han ganska rastypisk, men jag har ju bara haft honom, så jag vet inte om det stämmer =)

emmaaslund
0

Drömboets i Skåne föder upp CH-teddy. Susanna är supertrevlig och henne kan man säkert få mycket information och tankar om rasen ifrån 🙂 http://www.dromboet.cybersite.nu/

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white