Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 763 ggr
[Viskycat]
0

2 killar, 2 tjejer - en bur?

Hej på er!

Har på senare tid funderat på att utöka min lilla familj med ytterligare två grisar. Har just nu två bröder som bor i en stor bur på två kvadratmeter. Båda är väldigt lugna och fantastiskt snälla. 

Min fråga är: kan man ha två hannar och två honor i samma bur? Naturligtvis är grabbarna kastrerade och så, men det känns ändå som en onaturlig kombination. Kommer killarna att kunna komma överrens? Hur kommer tjejerna ha det?

emmaaslund
1

Hej! 
Vad roligt att du funderar på nytillskott 🙂 Svaret på din fråga är dock nej. Tyvärr kommer de inte att kunna gå ihop alla fyra, eftersom marsvinshanars beteende inte förändras på det viset efter en kastrering. Det som skulle hända är att hanarna ryker ihop och risken är att de inte förblir vänner. Honorna skulle förmodligen ha det väldigt stressigt, med två hanar bråkandes runt omkring.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Fridaaaa
0

Kul att du vill ha fler marsvin.
Tyvärr kan du inte ha 2 hanar med 2 hanar. När man kastrerar försvinner enbart förmågan att bli pappa ingenting annat. Så med stor sannolikhet kommer de att börja slåss om honorna.
Då är det bättre att skaffa 2 honor och ha i egen bur eller kastrera hanarna och ha med varsin hona, vilket som 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Viskycat]
0

Jag misstänkte det. Tack för svaren iallafall! Det är en fråga jag gått och klurat på länge och inte lyckats hitta något svar på. Då får grabbarna klara sig själva :)