Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1137 ggr
tovabjorklund
0

Alvin dricker inge vatten

Mitt marsvin Alvin har börjat druckit dåligt på sistonde. Men jag vet inte om det skulle vara för att jag har gett han så mycket gurka och grönsaker. och JA jag fyller på hans vattenflaska varje morgon, så att han får färskt vatten.

Fast i och för sig han har aldrig druckit speciellt mycket vatten så länge jag har haft han, men nu ännu mindre. 

Jag har ställt in en skål med vatten till han, haft vatten på fingret, kollat att vattenflaskan är hel, hålt flaskan framför hans mun - som en nappflaska. Men inget typ hjälper.

Men han har klarat sig i ca 2 veckor nu, så nånstans måste han ju få vatten ifrån..

Och snälla, bli inte "arga" på mig nu, att jag typ inte tar hand om mina djur. För det gör jag. Och jag försöker verkligen att få han dricka mer.

bohan85
0

När jag hade marsvin för lääänge sedan fick de alldeles för mycket gurka och sallad och detta gjorde att de knappt drack någonting alls för de fick i sig vätskan ändå.

Men jag tycker det är bra att du håller koll på att han verkar må som vanligt. Har du möjlighet så ta en vikt varje vecka för att se att han inte minskar i vikt, det kan vara tecken på att allt inte står rätt till.

Fridaaaa
1

Gurka och sallad är mer godis.

Men hur mycket dricker han ungefär?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tovabjorklund
0

Jag har en flaska som rymmer ca 250 cl. och på ca 2 dagar kanske han dricker 0.5-1 cm ifrån toppen. vet inte riktigt hur mycket det är ;).

PS. Jag ger han ju inte bara grönsaker, han får pellets med. och hö såklart.

tovabjorklund
0

Han beter sig helt normalt, det var en dag för kanske 2 dagar sedan som han lär lite konstigt, men sen tog jag upp han och sen vart han tyst :O

Nu sitter han i uteburen och äter lite gräs, bredvid sin kaninkompis :D (fast i olika burar)

bohan85
1

Har du funderat på att skaffa honom en kompis? Ett marsvin mår inte bra om det lever utan en annan marsvinskompis. Kanin kan inte ersätta detta och inte heller att man som ägare håller på mycket med marsvinet. Dessutom så kan kanin ge marsvin sjukdomar, då kaninen har en bakterie i munnen som kan ge marsvin lunginflammation. Finns en svensk lag som anger att marsvin skall bo med minst ett annat marsvin.

tovabjorklund
0

#5 jag vet redan att dom ska ha en kompis. Jag har inte haft han från början, och han har aldrig vart tsm med något annat marsvin än sina syskon. Och jag vet väl att det är lag på det, men jag håller på och "söker" efter ett till marsvin. Jag har bara haft han 3-4 månader.

Vi har inte kaninen och marsvinet i samma bur, vi har dom under uppsikt på golvet

ElmerKrudd
0

På helgerna brukar mina kunna få sallad och lite gurka och sånt. Då försvinner i princip inget vatten alls ;P

Ge han mer c-vitamin rika grönsaker istället tex vitkål, paprika osv och ge sallad och gurka som godis, då kommer nog mer vatten försvinna ur flaskan ^^

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

tovabjorklund
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vanliga "morgon-rutin" med han är: Hö, Nytt Vatten, Pellets, grönsaker (morot,paprika,gurka,sallad,broccoli,gräs) jag brukar ta tre olika "sorter" av grönsakerna. Vet att det låter mycket men, jag ger han inte så mycket utav varje, mest hö :) Fast han är lite bortskämd, och kanske lite lite överviktig :/

Ska jag ge han mindre grönsaker och kolla om han dricker mer då? :o

Fridaaaa
2

#8 Gurka och sallad = godis. Behöver du inte ge varje dag eller så ofta.
Morot är med "godis", pga en del socker. Lite delade meningar om det, mina får det mest som godis.

Testat andra grönsaker som vitkål, blomkål och spetskål t.ex?

ElmerKrudd
0

Vilken sötplupp! :P Skär ner på sallad, gurka och morot iallafall och ge det bara ibland. Det är som sagt "godis", han borde även börja dricka lite mer då, eftersom de grönsakerna är "vattniga" :P. 

Vitkål tycker jag är väldigt bra, det är billigt och man får mycket för pengarna :) Dessutom är det ju c-vitamin i det :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

imoon
3

En av mina honflockar dricker massvis, eller ja, "dricker". De tömmer flaskan som sysselsättning. Åtminstone två av tre hannar dricker aldrig ur flaskan utan får vatten från grönsaker. Det skiljer sig helt enkelt hur mycket de faktiskt dricker från flaskan, vilket behov de har och så vidare. Alla mina marsvin, 18st, får samma grönsaker och kost i övrigt men de dricker olika mycket/lite. Vi fortsätter att ha vattenflaska hos våra hannar, ger nytt vatten varje dag, men ytterst sällan dricks det från den. De lever och är friska. Våra djur får knappast "vattniga" grönsaker ofta, men de får i sig sitt behov av vatten genom grönsakerna i alla fall, uppenbarligen.😛

Jag menar alltså att det inte behöver vara något fel bara för att marsvinen dricker lite eller inget ur flaskan. Personligen blir jag mycket mer oroad över när mycket vatten dricks, eller att vi har en flock som gillar att tömma flaskan…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

tovabjorklund
0

#8 ja jag har testat blomkål och vitkål, men inte spetskål. Men pellets är också som godis, har jag läst. Så godis och pellets är typ "godis" 😛

Fridaaaa
1

#12 Nja beror på vilken pellets. Bra pellets är ju tillskott, ifall marsvinen inte håller bra hull på höet och grönsakerna.
Mina marsvin får havregryn och JR farm "pellets" istället för vanlig pellets 🙂

tovabjorklund
0

#10 tack, han är ju jättesöt 😃 Jag ska ge han mindre mat, då han äter mer än min kanin. I början när jag fick han så gav jag han "normalt" med mat. Men nu så fort vi öppnar kylskåpet så "skrik-piper" han, och då kan jag nästan inte motstå att ge han en liten gobit. Men jag ska skärpa mig, jag ska ge han mindre grönsaker, och nu på sommaren så blir han ju att springa mer ute i hagen. Då borde han ju gå ner i vikt lite :)

tovabjorklund
1

#11 åh gud vad bra, då slipper jag oroa mig så mycket :)

ElmerKrudd
0

#14 Haha ja det kan vara svårt att motstå ibland ;P

Ellensmarsvin
0

Ett av mina marsvin dricker heller inte mycket. Jag kontaktade veterinär ang det här. Men dem sa att det inte var någon fara. Jag "stödmatade" med vatten ett tag, men eftersom hon dricker så behövs det inte längre. :)

[rumelle]
0

Så länge han verkar må bra i övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig.
Mina marsvin dricker inte heller speciellt mycket. Gissar att de får i sig tillräckligt genom grönsakerna. Ett av mina tidigare marsvin såg jag nog bara dricka en handfull gånger under hans 7 åriga liv. :P