Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 913 ggr
trocadero
0

färgbestämma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

behöver lite hjälp (igen). då jag inte vet hur dom olika zobel färgerna ser ut så funderar jag på om detta marsvin är choklad eller möjligtvis är nån typ av zobel? tänkte regga honom så det skulle vara kul att skriva rätt färg =)

trocadero
0

en till bild

trocadero
0

o en till

trocadero
0

den första bilden är den som visar den verkliga färgen bäst

ElinM
0

vad är han för ras , har ett marsvin som heter Maja som nästan exakt ser ut så där:)

dreamiz
0

Jag kan inte zobelfärgerna men nog ser han väl ut som en liten chokladgris. Jättesöt! Räcka ut tungan

trocadero
0

#4 han är en lakeland (skinnybärare), så han kommer att få lite halvsträv päls.

trocadero
0

#5 nää inte jag heller, därför jag tänkte det var bäst att fråga om nån annan visste, zobel ska vara typ blekt svart men sen ska det tydligen finnas nån brunzobel tror jag… svårt att färgbestämma skinnysar och bärare ibland då det kan dyka alla möjliga färger.

Annna
0

Jag tror han är zobel, eftersom han har väldigt mörka öron + att han är ruby eyed.

trocadero
0

#8 vanlig zobel då eller? är inte dom "bleka" black? för han är ju mörkbrun. rubin ögon har ju choklad också.

Annna
0

Zobel på teddy är i alla fall mörkbrun, så jag antar att det borde vara samma på lakeland…

trocadero
0

okej, har kollat på massor av marsvin med färgerna zobel och choklad. hittar inga beskrivningar om hur färgen zobel ska se ut heller. dom zoblar jag hittat har sett svarta ut men kanske har dom en brun nyans? har hittat en bild på en chokladlakeland och en zobel, och han ser mycket mer ut som choklad. har även jämfört med teddys och rexar och han stämmer mer överens med choklad i färgen tycker jag. nån som vet nån bra sida där färgen zobel finns beskriven?

trocadero
0

nu har marsvinet börjat skifta lite mer i färg, han har fått ljusare päls runt ögonen. är detta ett tecken på att han är zobel kanske?

trocadero
0

ingen som vet nått om zobel färgerna?

idipidi
0

Jo.. fast de är knepiga. Vad har föräldrarna för färger?

Väldigt förenklat kan man säga att en zobel ser ut nästan som en svart, fast med lite rubinton på ögonen. Eller åtminstone mörkare än en choklad. Detta är som vuxen. Zobel är en blekt svart.

På samma sätt ser en brun zobel ut ungefär som en choklad som vuxen, men inte mörkare. Brun zobel är en blekt choklad.

Problemet är att dessa färger är väldigt variabla och framför allt skiftar de enormt i färg under uppväxten. De kan ibland vara väldigt ljusa vid födseln. Förväxling med lilac och grey händer faktiskt.

trocadero
0

mamman är cream/white/black och pappan black/cream/white. Kullens farfar är tydligen choklad/golden/white, men då pappan är från usa så vet jag ju heller inte helt säkert att det stämmer. Så helt omöjligt kanske det inte är, att han är choklad, eller? Vid vilken ålder tror du man kan se vad han är för färg? om det nu inte går att klura ut med hjälp av föräldrarnas färger. för visst måste han ju antingen vara en choklad eller brun zobel?

Achatina
0

Jag skulle tro att han är grey, vit och någon röd ton kanske? Syns inte jätte tydligt på de där bilderna.. Eller kanske bara grey/vit fast den gråa färgen har olika nyanser. Han har ju röda ögon, men om ögonen har en ring av en mörkare nyans runt sig så är han förmodligen grey.