Sak fast i nosen
Hej hej! Jag är ny medlem här, och ny marsvinsägare. Två killar flyttade in hos mig i torsdags, och de verkar trivas ganska bra redan. :D Nu är det så att en av dem har nyst en del de senaste två dagarna. Inte konstant, men några gånger. Och igår såg jag att det sitter fast någonting litet i hans nos, typ som ett mm-lång grässtrå. Jag har ingen aning om hur länge det suttit där: det kan ha varit där när jag fick honom och jag bara missade det, eller så är det nytt. Jag försökte ta bort det, men det sitter fast ganska hårt och jag vill ju inte skada honom genom att rycka bort det så jag har inte dragit särskilt hårt. Men eh, jag undrar ändå om jag kanske borde ta bort det? Är det därför han nyser? Vad tror ni experter? :)
Hej! Vad kul att du skaffat marsvin och dessutom hittat hit till MiF! 🙂
Det kan ju vara så att det underlaget du använder dammar en del, vad använder du, spån? Alternativt att höet dammar mycket och att det gör grisen lite nysig.
Är du säker på att det är ett grässtrå? Är det inte ett hårstrå som sitter fast utanpå och som växt tokigt så det går in i nosen på honom? Eller sitter det fast inuti? Om du upplever att det är detta strå som irriterar honom så hade jag tagit en pincett och plockat ut det. Det kanske inte är så kul när du plockar strået men om det är det som stör honom så kommer han definitivt att bli nöjd 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har haft mina i lite mer än en månad. Jag har också sett att det sitter fast nåt i nosen på dom, nåt millimeterstort, ljust och avlångt precis vid näsborrarna. Jag tror att det ska se ut så, men om det inte ser likadant ut vid den andra näsborren så vet jag inte om det kanske är ett höstrå ändå? Mina nyser också en del men tror att det är p.g.a höet, det dammar lite. Någon skrev så bra här på MiF att "om man går hela dagarna med nosen i hö och spån så är det inte så konstigt att man nyser en del". :)
Jag skulle gjort som Emma säger, ta en pincett och dra ut det. Det kommer nog kittlas och kännas lite obehagligt på din gris, men det är ju över på nolltid. :)
Jag har haft en unge som jag trodde var lite klen, kanske lite dåligt immunförsvar. Den nös och snorade då och då och gick inte riktigt upp i vikt som den skulle. Jag tittade i nosen flera gånger, men såg inget. Sen en dag stack det ut ett höstrå som jag kunde dra ut. Det var flera cm långt! Vips så blev ungen bra från "förkylningen". Det måste till en rejäl otur för att de ska lyckas få ett strå som fastnar inne i nosen, men det kan hända.
Tack för svaren! Om de brukar nysa lite av hö så är det säkert inget farligt att han gör det, så det känns ju bra att höra. :D (Jag hade tre marsvin när jag var liten, och de första två dog efter bara två-tre veckor, så jag är himla orolig nu som nybliven marsvinsägare. Men de här är iofs tio månader gamla, så jag tror nog de är friska egentligen och det bara är jag som är lite paranoid!)
Vad-det-nu-är i nosen sitter inte i själva näsborrarna, utan på huden mellan dem. Det sticker ut lite så jag tycker inte det ser ut som att det ska vara där liksom. Och det är väldigt grovt. Men jag ska testa och se om jag kan dra bort det med en pincett och hoppas att han inte blir jättearga på mig. :P
#6 Det kan inte vara smutts då?
Ta i så fall en bomullstopps, blöt den och dra ur vattnet (så det inte droppar) och gnugga försiktigt.
Näe, det är inte smuts, det sticker ut liksom. Eller stack, jag drog bort det förut och han reagerade inte alls på det, så det var nog ingen fara! :D
(Hur gör man för att länka direkt till ett inlägg med siffran innan man svarar?)
#8 Du skriver bara en # före numret på inlägget. :)
#8 Vet faktiskt inte vad det kan ha varit då. Men skönt att det är borta nu då. :)