Tips på stor utebur!
Om man är lite som jag (mycket bristande snickarkunskaper och tålamod) och inte vill plåga sina närstående med att behöva bygga ännu en bur till marsvinen, så finns det faktiskt andra bra alernativ 😉
Jag letade länge efter en utebur med stora mått och som var helt i metall. Hittade ingen som jag tyckte passade kraven, innan jag satt och bläddrade i Granngårdens tidning i våras vill säga. Inne på hönsavdelningen fanns det nämligen en intressant grej, en hönsgård som även kan användas till kaniner eller marsvin. Sagt och gjort, jag beställde två stycken så att jag kunde ha en här hemma och en på föräldrarnas tomt eftersom vi brukar åka dit med marsvinen över sommaren.
Men när jag för ett par veckor sedan byggde ihop den första insåg jag hur lätt det var att bygga ihop burarna med varandra och vips så har nu marsvinen en ganska rejäl (gigantisk) utebur.. snacka om att grannarna måste ha kommenterat den vid detta laget, man ser när de går förbi och verkligen ler förundrat åt marsvinen som får tokryck och poppar runt däri 😃
En bur mäter 220x100 cm och nu har alltså svinen 440x100 meter utomhusyta att röra sig på om dagarna, eller ja när jag är hemma vill säga och det är bra väder. Det känns bra att de får röra på sig såpass bra i friska luften och smaska gräs! Egentligen var de väl lite smådyra (849 kr st) men med tanke på vad andra utehagar kan kosta, hur stora de är och hur länge dessa borde hålla så tycker jag att de är prisvärda! Enda minus jag har är att låsen på luckorna känns lite osäkra, jag har iallafall satt fast dem med snöre också. Bättre lösning ska förhoppningsvis fixas framöver.
Tänk på att hålen på nätet är för stora för att hindra rovdjur för att ta sig in. Så buren är inte lämpad att ha smådjur i nattetid. 🙂
Jag har funderingen på att köpa en sådan och ha som innebur till diverse djur som behöver isoleras.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Ja självklart är jag medveten om det! Nattetid skulle jag inte ha marsvin ute i vilket fall som helst. Jag passar dem även om buren är relativt stadig, finns en hel del hundar i området.
Vilken lyx! :D
Supersmidigt! Snyggt!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Här är ett alternativ. http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=940&pf_id=55134
Det kostar ca 1500 för två inklusive porto till Sverige.
bra med yta synd nog bor ju jag inte i hus så mina små svin har inte lyx presis men dom har det ju bra🙂
Blev redan inspirerad av din utebur när jag läste din blogg! Så stort och lyxigt för marsvinen :)
Har själv sökt på något liknande och hittade denhär från zooplus. Två sådana när man sätter ihop får man en yta på 350x115cm. Och de tillsammans blir och kosta runt 530kr. Det blir även ännu billigare (450kr) ifall man beställer från danska sidan. Två sådana kommer jag att beställa genast när jag slipper hem. Om inte tre! En utehage med måtten 575x115cm för 645kr (från zooplus.dk) låter inte illa 😃 (Delat för båda mina hanpar blir det uteburar med måtten 290x115cm. Vilken lyx! Den uteburen ryms ju inte nånstans :D)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Tack allihop!
#7 Har för mig att jag funderade på dendär, men bestämde mig för att kolla om det fanns någon i sverige först 🙂 Bra tips!
#8 Ännu ett bra tips, och billigt också! Den har jag nog inte sett förut, brukar iof inte vara inne på zooplus. Blir väl alldeles utmärkt till dina fina killar 😃