Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 851 ggr
PiaFR
0

Matransonering?

Hur brukar ni ransonera maten till era marsvin?

Jag har sett till att de har hö och pellets hela tiden, och sedan ger jag något färskt till dom en gång per dag (äpple, morot, potatis osv.)

Ser det ut att vara bra, eller har ni flera tips och idéer?

Sedan undrar jag om de lätt blir tjocka? Alltså, ska man kontrollera matransonen åt dem, eller sköter de sådant själva? (så de inte blir gödgrisar, tänkte jag…) Flört

paronskrutten
0

Vissa marsvin äter tills matskålen är tom och andra äter bara ibland.

Ge två matskedar pellets per marsvin/dag

Helena

[Liinda]
0

Jag tycker det ser bra ut :) Vatten antar jag att dom får också bara att du glömt skriva det:P  Hur gamla är dom? Jag tänkte på att är dom vuxna så ska dom inte ha fri tillgång till pellets. Men dom kanske fortfarande är små? :)

PiaFR
0

#1 Oki, mina verkar äta lite då och då, när de är hungriga. Tack för tipset

#2 Jodå, vatten har de naturligtvis. Skrattande Någon exakt ålder vet jag ju inte, eftersom de är köpta i djuraffär (har aldrig hört eller sett om marsdjurs uppfödning här), men jag skulle gissa på att de är ca. 3 månader gamla…högst.

Abico
0

Det låter fint tycker jag. Men jag tycker absolut att du redan nu ska börja med att väga dom på en liten hushållsvåg (som mäter gram) en gång i veckan. Då ser du direkt om dom skulle lägga på sig väldigt mycket eller om dom plötsligt börjar rasa i vikt. Marsvin är duktiga på att dölja sjukdomar, så om det är något invärtes kan det vara för sent att göra något åt det när dom avslöjar det för dig. Och sedan som någon sa så bör inte alla vuxna marsvin ha fri tillgång till pellets, vissa (som min Sune) tar alla chanser som fås att lägga på sig ett par hundra gram ;P

Kram Hanna

Hanna 

mee_mee
0

mina marsvin har fri tillgång till hö och vatten. sen får dom ½ dl pellets på morgonen och på kvällen och sen får de också grönsaker på kvällen.

PiaFR
0

#4 Vilken bra tanke med hushållsvåg! Skrattande Ska genast ta reda på deras vikt och sedan ska jag ha gissningslek här inne på deras ålder! Jag har nämligen inte reda på hur gamla de kan vara. Räcka ut tungan

Annna
0

Äpple, morot, potatis är inte c-vitamin rikt, men annars låter det som dina marsvin har en bra kostSkrattande
Ge dem grönsaker som ä c-vitamin rika, ex. paprika, vitkål, persilja.

[Liinda]
0

äpple är väl visst c-vitaminrikt? Kanske inte lika mycket som tex paprika men det är väl c-vitamin i . ?

Annna
0

Äpple innehåller 8 mg/100g.
Morot 6 mg/100g

Paprika innehåller 144 mg/100g.
Vitkål 36 mg/100g
Persilja 182 mg/100g

Så jag skulle inte kalla det för c-vitamin rikt.

PiaFR
0

#4 Tack för tipset! Glad Jag måste ta och testa paprika, för de rörde varken persilja eller vitkål.

Jag ska testa med vitkål och paprika igen…det kan ju helt enkelt vara så att de inte har smakat det innan, så att det var konstikgt för dem. Jag tror aldrig att de har fått något annat än pellets i djuraffären… Fundersam

paronskrutten
0

Fortsätt ge det dom inte tycker om, dom lär sig äta det:) broccoli kan du också ge:)

Helena

[Liinda]
0

#9  Oj nej då var det inte speciellt mycket i, jag hade för mig att jag läst på någon sida att det var rätt mycket c-vitamin i äpple. Ska ta och kolla om jag hittar sidan.

[Liinda]
0

Föressten PiaFR du kan gå in på www.humlan.just.nu och läsa på hennes näringstabell och då kan du kolla hur mycket c-vitamin olika grönsaker innehåller :) Klicka på "marsvin" sen "skötsel" och sedan klickar du på "foder" och sen ser du att det står näringstabell.

PiaFR
0

#13 Då ska jag kika där! Det är ju alltid kul att veta, så att man kan variera deras kost också. Glad