Virvelmarsvin!!
Jag läste att virvelmarsvin var en korsning, men vilka raser är det korsning mellan??
abessinier och nånting annat.
Helena
Det kan vara nästan vilken ras som helst som har virvlar i generna. Min ena hane är virvel och hans pappa är peruan och hans mamma nåt korthårigt kommer inte ihåg.

Okej! Tack för båda svaren =)
jo, just det. Raser med rosetter som blandas med en annan ras kan "flytta" på virvlarna om man parar med en annan ras
Helena
Virvel är inte en korsning mellan bestämda raser, det kan vara mellan vad som helst jättelångt bak i stammen… ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Okej, så virvlar kan vara blandning mellan in princip vilka raser som heldst? cooolt;P
#6 Jupp, de är det.. De behöer inte ens vara blandning mellan raser utan av virvlar.. fast lååångt tillbaka måste det ju vara någon "rasren" hrm.. ;) hihi..
Mvh Felicia
#7 Ärligt talat så behöver det inte ens finnas rasdjur bakom dem överhuvudtaget. De första rasdjuren kom till Sverige i början av 80-talet medan marsvin funnits här mycket längre.

#7 #8 Okej

Nu blir jag lite förvirrad :S. Jag läste nyss att renrasiga virvelmarsvin var abbesinier, men virvelmarsvin själva är ju inte renrasiga ;P
det stämmer inte.
Helena

#11 Okej, jag tänkte väl det ;P
#8 Okej :D
Mvh Felicia

Vi har fått mailade bilder på våra marsvin nu! Dom e sååå söta. Ska lägga in en bild när jag kan ta ett foto medvår egen kamera, för bilden vi fick mailad gick inte att kopiera.
Den ena är helvit, och har en ljusbrun "lejonman", har någon sett någon liknande teckning?? Jag har aldrig sett något liknande!
Den andra är 3-färgad.
Jag tänkte vara med i Månadens marsvin - Juni, då får ni se bilder!

abessiner of corse!

Abessinier är väl det första man tänker på, men peruaner tenderar att ligga bakom de flesta virvelmarsvin, iaf de som är halvlånghåriga x)

Liksom….. Virvel är ju ett samlatt begrepp på allt som är balndrasmarsvin… Det enda som requestas är väl att det är just minst en virvel på marsvinet i fråga..