Vatten på natten!
Jag håller på att bli tokig här hemma nu tror jag. Blondie har börjat med en ny vana på nätterna, precis när man ska gå och sova börjar hon. Först står hon i nån timme och bara slickar på vattenflaskan så det låter så där som det brukar göra, men lyssnar man inte då [verkar det som] så biter hon tag i vattenflaskans pip och dunkar till så det dunkar riktigt redigt ordentligt i buren och i mitt rum som dom står i. Jag kan inte flytta ut dom från mitt rum, vill heller inte det, men varför håller hon på som hon gör? Och hur får jag henne att sluta? Jag kan ligga vaken i över 2 timmar när jag gått och lagt mig bara för att hon håller på, jag kan åxå vakna mitt i nätterna utav att hon börjar dunka så där.
Sen också har jag tänkt på att för mycket vatten tunnar ju ut blodet, borde jag sätta in en saltsten till henne nån dag i veckan? Eller ge henne separat? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men jag är rädd om både henne och min sömn.. Mest henne då, eftersom jag inte vill att hon ska råka illa ut när hon håller på som hon gör.
Jag la denna tråd under Beteende, Hantering eftersom det är något i hennes beteende och jag vill veta hur jag ska hantera det.

pröva med att väsnas till henne,eller gör som jag för mina springer ofta på natten,köp en liten klocka(plingklocka) somm hänger ovanför buren med ett snöre kopplad till din säng,om hon väsnas så plinga i den då är hon säkert tyst,eller ta bort vattnet på natten och ge henne gurka istället eftersom gurka inhåller 98% vatten.
#1. Jo jag har tänk på det, men hon slutar bara i en liten stund när jag sagt åt henne. Jag har även knäppt med fingrarna och klappat händerna [ja, så depserat har jag varit] men inte vid buren, utan vid min säng då jag oftast inte orkat resa på mig när hon börjar.
Och sen gurka vet jag inte, Melvis är inte förtjust i gurka, så hur ska hon få vatten om nätterna?

Hon kanske är rastlös och behöver nåt att göra. När mina marsvin skriker på kvällarna brukar jag gå ut och plocka några maskrosblad och sätter dom i en sån där rund Mat boll och så sätter jag den ganska högt upp så det blir svårt för dom att få tag på den.
#3. Jo, det har jag tänkt på, det är ganska smart. Men vad ska jag fixa så att hon har att göra med hela natten? Hon äter upp allt gräs på ca 5 min, sen sätter hon igång igen! ^^

a just det. Men en sån där boll som man dom måste rulla på för att få ut godsakerna verkar ju rätt smart. Fast har ju ingen själv förståss så jag vet inte.

#5. Haha, har tyvärr också testat de, inegn av dom förstog vad som skulle göras :P men jag tänkte, borde man inte kunna på nå vis få henne att bara gå till vattenflaskan när hon enbart är törstig?

Kan du inte pröva med vattenskål istället för flaska? Det har jag och det funkar helt ok, det är bara att man måste byta det lite oftare. och om det inte funkar vet jag faktiskt inte vad du ska göra tyvärr…
#7. Smart! Har faktiskt aldrig tänkt på det, jag kan ju ha vattenskål på natten? Och flaska på dan? :) Ska testa det och så skriver jag imorn hur det gått!

Har Blondie någon marsvinskompis? Är hon ensam så kan det vara förklaringen till att hon stökar på nätterna. Annars tycker jag du kan ta bort vattenflaskan på nätterna och ge gurka istället. Hon blir inte uttorkad utan vattenflaska på natten.
#9. Japp, hon har Melvis som sagt :) Jo, så har jag tänk, men Melvis gillar inte gurka ><
jag har också haft det problemet och dom gör så fortfarande ibland , man blir ju galen haha för dom kan verklligen hålla på så i timmar och det är väldigt svårt att sova till :P
#11. Precis! :P

GAAH, mina gjorde så förrut. Då fick de flytta ned i köket, var jättejobbigt.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#13. Aah, men mina kan inte flytta ut ur mitt rum, inte vill jag de heller :)
Vattenskål på natten kanske är en lösning. Annars kanske du kan ha öronproppar så du får sova. 

Nu har ju jag hamstrar men när mina gnager på vattenflaskorna så hänger jag upp dem i taket! Marsvin har ju inte alls samma kroppsbyggnad så detta fungerar säkert inte med dem…. men de slutar gnaga på vattenflaksan iaf! Annars så kan du ju ha en skål och öronproppar som ngn här ovanför föreslog fungerar utmärkt det också! Hade jag när min kanin var ny och körde race i sin bur kl. 4.00 på morgonen!
Matilda!
Kan Du inte sätta in en stor (ovältbar) keramikskål med vatten i ett hörn på natten bara. Dom KAN faktiskt dricka så också. Dom luktar sig till var det finns vatten någonstans.
// Shintaida
#15. Haha, kanske skulle testa med öronproppar 

*klicka på smådjur
*längre ner finner du foderatomater och vattenflaskor i menyn.
där finns silvrig vatten/matskål som hängs i buren
#19. Ska kika :) tack.

har sagt det förr och säger det igen:GOOGLE is your friend
Jag knäpper med fingrarna när mina marsvin gör fel, och då slutar dom, fortsätt med det du, Matilda :)
Helena
#23. Japp, ska göra det :)
Mina marsvin ska envist dricka vatten på kvällen när jag ska sova ibland också. Det är så himla jobbigt! Jag brukar gå fram och säga åt dem att sluta, det hjälper faktigst ibland^^ Annars häller jag upp lite mat så de har något annat att göra. Men då känns det som om de tror, "dricker jag vatten så får jag mat". Inte bra, men har inte kommit på något annat sätt:P

#22 men shit! Visst google är ju bra men det finns hur mycket strunt som helst där oxå, det kan vara väldigt svårt att skilja ut bra fakta från dåligt när man är helt ny inom ett ämne, tex marsvin, då är det MYCKET bättre att diskutera det här i ett forum, där man direkt får flera olika personers åsikter och kan välja ut det som verkar vettigt och som kan funka för en själv.

#22 Håller med dig ! Vet när jag skaffa min marsvin nu för ett par månader sen hur mycket skräp jag hitta på internet. Och får ju faktiskt säga att jag hitta marsvin.ifokus när jag sökte marsvin :D hehe
Hur har det gått Matilda? :) Bättre?

#0 Våra marsvin håller på likadant ibland och biter på pipen. Fast det är på morgonen vid sådär 5 tiden. Men jag har inte hört det på länge
#27. Japp, mycket bättre :) Men det är för att nu har jag köpt en godisboll, som jag har visat marsvinen minst 100 ggr nu hur man ska rulla på den, och dom har fattat, den lägger jag i buren, dom kan hålla på och rulla den i timmar, även bita i den och kasta runt den, det låter betydligt mindre :) och så klart, har lagt in vattniga grönsaker på nätterna, det funkar! :D

27#tack:)
26:jag sa bara,herregud förlåt ``men shit´´ överdriftligt eller?

Har bara sett att Google rekomenderas överallt lixom, håller inte med….

Nja jag vetinte riktigtasså i bland när man ska hitta nått så är det bra med google men annars så tycker jag att det är asså över gränsen!=) men det får man ju avgöra själv asså hurmna tycker =D
mvh lollo