Stökig hona
Hej alla! Hoppas att ni kan hjälpa mig, för snart vet jag varken ut eller in! Ariel har levt hela sitt liv med sin mamma, alltid dem två. Men nu har mamman somnat in. Och Ariel blev ensam kvar. Har tre honor till. Men när jag försökt para ihop Ariel med en av dem har det slutat i blodspill. Från mig, för jag alltid utan att tänka mig för, går mellan dem i bråk. Nu menar jag inte när de kurrar och hackar tänder, utan när de ryker ihop ordentligt. Och om de inte hade varit skinnys så hade päls flygigt överallt! Vad ska jag ta mig till? Det är snart en vecka sen hon blev själv. Kompisar är viktigast ju!
Enjoy life and live the adventure!

För flera år sedan hade jag en hona (Allan) som också var så där arg. Hon hade dock levt ett väldigt rörigt liv, till skillnad från din som verkar ha haft det stabilt. Jag minns inte riktigt alla detaljer eftersom det var så länge sedan, men jag vet att jag satte henne i en gallerbur inne i de andra marsvinens (en egocentrisk kastrat och en megamesig hona) hage. De hängde mest i gallret och bet. Tillslut lyckades argbiggan ta sig ut och hon och kastraten bet varandra (innan hade jag särat på dem när de börjat slåss som en boll). Sen var det vapenvila. De levde ihop i drygt två år och slogs aldrig igen. Vart ville jag komma med det här inlägget? Vet inte riktigt. Typ, håll ut! Du kanske kan prova att släppa ihop alla fyra samtidigt?
Envishet och drömmar
Skaffa en unge som kan vara kompis till henne istället?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#1 Skönt att inte vara ensam om honor gone wild! :) Nej hon har alltid varit undergiven hona, snäll och blyg. Hon har bara blivit sin raka motsats! Tror ni att det kan vara chock? :( #2 Jo har också tänkt på det, men skinnyuppfödare är det ont om där jag bor. Och honor säljs så sällan också. Men tänk om hon attackerar bebisen? 2 av honorna är hennes egna bebisar. Fick dock nappa dem för hon stötte bort dem som små. Och honan de bor med nu fick bli deras fostermamma :) Om det är någon som har tips på en skinnyhona som behöver hem och som inte är 2 år eller äldre? Tveka inte isåfall! PM:a mig eller skriv i tråden.
#3 Kan ju vara så att det går bättre efter ett tag. Ett tips är att tvätta alla honor som ska gå ihop och städa buren noggrant så alla lukter är borta :) Det funkade för mig när min cuy hona var elak på min lilla pet hona :P
Vart är det du söker uppfödare då? Du kan säkert få tips från någon här ^^
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#4 Har testat den metoden 2 ggr nu :( och att de träffas i ett neutralt rum (stora badrummet och vardagsrummet) men hon är lika förjävlig mot mina andra töser. :( Och jag som planerat bygga en stor 2 våningsbur till dem när semestern börjar :( Oj det glömde jag! Bor i Kalmar :)
#5 Åh va tråkigt :/
Hoppas det finns någon som kan tipsa dig om uppfödare :) Är det bara skinnys du är inne på eller? =)
#6 Tack ja det hoppas jag med:) Har haft skinnys och lakelands sen 2009 och ja, de har helt stuligt mitt hjärta ^^ Så skinny eller lakeland :)
Någon härinne som har några tips om ihopsättning? För jag gör fel, det är klart då Ariel fortfarande är ensam. :( Vill inte att hon ska vara ensam längre, tips på hur jag kan få henne lite gladare under tiden hon är ensam? Vet att en kompis är bäst men vill inte ha blodbad i buren. Vi är inte riktigt där än men jobbar på det att hon ska komma överrens med en av de andra tjejerna.
Tyvärr har inte jag så mycket mer tips än det du redan försökt med.. :/
Men står burarna bredvid varandra så kan de ju prata och sånt iallafall. Duger ju en stund..
Kanske en kastrat förresten? Min kille var tvungen att vara separerad från sina tjejer ett tag när han hade sår som skulle läka och då var det inga glada tjejer kan jag säga ;) Men när han kom tillbaka så styrde han upp allt :)
Det kanske är något att fundera över iallafall? =)
Hmm, det låter inte som en trevlig situation du hamnat i TS. Det är ju inte speciellt vanligt att honor beter sig så. Hur mår hon i övrigt? Kan det vara så att hon har ont någonstans? Jag är inte så insatt själv men vet att äggstockscystor och hormonrubbningar påverkar honor negativt rent beteendemässigt.
Du skrev i första inlägget att du testat att sätta ihop Ariel med en av honorna? Hon har alltså inte fått träffa alla? Är det de mest dominanta honan du låtit henne träffa?
Det jag själv skulle testat, är att låta henne träffa någon av de andra honorna och inte lägga mig i när de gör upp eller lär känna varandra (utom om de ryker ihop rejält, som du beskrev). Kanske kan du sätta marsvinen i par, om det är så att Ariel inte fungerar med just en av honorna?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#11 Jo jag har testat henne med alla honorna, en i taget men det har alltid slutat likadant :( En kastrat är inte aktuellt då jag har dåliga erfarenheter efter Ior så jag mår illa bara vid tanken :'( Äggstockscystor, hur mer vet man om en hona har det? Hon är en slimmad tjej men absolut inte undernärd. Usch vet varken ut eller in :(
#12 Aha okej 🤔 Jag är som sagt inte så insatt, jag har läst mig till att de får förändrat humör samt att de ev. kan vara lite skrovliga runt bröstvårtorna. Men det finns en del trådar som diskuterar det i detalj, sök så hittar du säkert! Jag vill ju verkligen inte komma och oroa dig i onödan, men om du testat det mesta som går att testa så kanske man måste börja fundera på andra orsaker till hennes beteende :/
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Låter tyvärr på din beskrivning som att det kan va nån bakomliggande orsak till varför hon beter sig så. Jag tror att hon kanske inte mår bra. Rådgör med en kunnig veterinär. Det är vad jag skulle göra.
Du låter som en ansvarsfull ägare och du verkar ha gjort rätt vad jag kan se på dina beskrivningar gällande hopsättningarna.
Bättre att va på det säkra vad det kan va och rådgöra med en veterinär. Det kan ju va nåt medicinskt. Man vet ju aldrig. Och rådgöra är ju gratis =)
Hoppas allt löser sig för dig och alla dina grisar =)
Tack så mycket för alla goda råd! :) Blir att ringa vet imorgon och bolla lite idéer. Uppdaterar så fort jag ringt.
Oj dags för en uppdatering kring Ariel. Hade helt glömt bort tråden. Ariel blev undersökt av vet, och konstaterade att det inte var några fysiska fel på henne. Vi åkte hem, försökte släppa ut henne tillsammans med övriga honorna, men det gick inte.
Försökte några dagar senare med bara en av honorna, men nej. Slutade med ett hack i örat.
Försöker dagligen att introducera henne med någon av honorna. Men än så länge vägrar Ariel vara snäll.
Så vet varken ut eller in, försöker ha is i magen. Men kan heller inte låta henne gå själv hur länge som helst. Tiden tickar iväg.
Jag tror att du måste bestämma dig för hur du vill göra. Sätta ihop allihopa och ha is i magen eller inte ha dom ihop alls. Att sätta ihop, sära, sätta ihop kan ha gjort den elaka honan värre, eftersom hon får vatten på sin kvarn. Hon kan jaga bort "fienden"!
Har du testat sätta ihop dom med en massa mat som får dom att fokusera på annat än att de har fått ny kompis?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Har man provat allt man kan samt även veterinärkollat honan så anser jag att man kan inte göra mer.
Varför om och om igen riskera skador fysiskt och psykiskt på djuren bara för att det heter att dom måste vara minst två?
Självfallet skall marsvin gå i flock men det finns vissa enstaka djur som inte fungerar med andra, har själv en sådan dam som till och från fått gå ensam. Hon blev lite udda efter en hjärnblödning så hon blir lätt en hackkyckling när hon går med andra honor men numera går hon med en kastrerad hane.
Jag hade satt Ariel i en egen bur intill dom andra så att hon kan se och höra dom, dock inte komma åt att bita i gallret.
Även om veterinären kollat att allt är ok med henne så har hon nog trots allt någon form av hormonell rubbning eftersom hon ej tog hand om sina små.
Marsvin 4-ever
.