Når inte 800 gram..
Jag har en tösabit här hemma som jag inväntat ska växa sig redo för att träffa sin tilltänkta hane, men hon vill inte riktigt. Hon är född september 2012, och har legat på omkring 760 gram i 2 månader. Det känns som att hon inte blir större.
Hennes kropp är nu lika stor och fin som sina vuxna burkamrater, men vikten ligger kvar på samma.
Hur hade ni andra uppfödare gjort med henne?
-Väntat ännu mer och hoppats på att hon plötsligt börjar växa igen efter 2 månaders stillastående?
-Låtit henne träffa hane trots att hon inte riktigt är där viktmässigt ännu?
-Låtit bli att avla på henne alls?
Hennes mamma föddes i en kull på 5 och var alltid väldigt liten. Hon väger i vuxen ålder (ca 1,5 år) omkring 800 gram.
Hennes pappa vägde 50 gram vid födseln och var även han liten som vuxen, omkring 800 gram.
Jag tänker att denna tösen kanske inte har förutsättningarna att bli så jättestor…
Hur tänker andra uppfödare?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

En del marsvin blir inte större än så, har haft flera honor som bara legat på 700-800 gram.
800 är ju en siffra, siffror är inte det viktigaste i världen. Det finns ingen lag på att de ska väga 800g innan parning det är en riktlinje som jag inte ens vet om alla använder. Nu handlar det om ynka 40g så tycker du att hon ser frisk ut är stark i kroppen och har lagom hull så ser jag inget fel med att para henne. Det hade varit en helt annan sak om hon vägt 600g eller för all det 960g och varit i dålig fysik form i övrigt. Sen kan man ju ha funderingar om man vill ha små marsvin i sina linjer och så själv gillar jag stora marsvin men alla gör inte det heller så…
Kanske inte det du vill höra men vad fuskigt! Jag Älskar små marsvin men det har fallit bort på vägen så nu sitter jag med en linje giganter XD (1200g behöver gå upp i vikt :-O) Har lilla Nellie och Chache här hemma så är så perfekta i storlek och blir nästan ledsen när jag tänker på att jag inte kommer få så små marsvin på massor av generationer om ens någonsin.