Marsvinsvikt ?
Nu har vi äntilgen köpt en våg. En "Retrovåg" blev det 🙂
Så här såg det ut när vi vägde dom: (Datum: 2/6)
Polly snart 1=990g.
Olivia ca 1 år=890g.
Åra 6 år=865g.
Vi tyckte det var lite konstigt att Åra som är äldst vägde minst, och Polly som är yngst vägde mest? är det något vi borde kolla upp eller är det normalt? Åra har en sjukdom på äggstockscystorna och tar en medicin som heter metacam, isåfall kanske det beror på det?
här är lite frågor:
hur mycket ska ett marsvin väga ungefär?
hur mycket ska dom gå ner eller upp för att det ska vara farligt?
Det var det! Tacksam för svar! 🙂
animal power <3
Det är väldigt svårt att säga vad de ska väga, finns dem som väger 800 gram och är i bra hull och dem som väger 1200 gram och är i bra hull🙂
Så har inte riktigt med åldern att göra.
Lotus t.ex, är 2½ år, och Pepsi fyller 2 år till sommaren, så skiljer 5 månader mellan dem, och Pepsi väger runt 1200gram och Lotus 1065 gram 🙂 Enzo är 1½ år och väger runt 1000 gram.
Så kan skilja 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jaha, då var det inget vi behövde oroa oss för då😉
animal power <3
#2 Nej 🙂 Man får kolla hullet helt enkelt 😃
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge de har bra hull och äter som de ska. Det är så väldigt olika hur mycket grisar väger. Jag har t.ex. två flickor på ett år som väger 1066g resp 961g. Stora tjejer med bra hull, men de är heller inte överviktiga.
Tror även att det inte är ovanligt att de förlorar lite vikt på äldre dagar. Min Hobbe blev 7 år och det sista året gick han ner från över 1300g till under 1200g trots att han mådde bra, åt som innan och hade fri tillgång till favoritgodiset solrosfrön.
#3#4 så bra då 😉
animal power <3