Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 825 ggr
Abico
0

Kastrering?

Jag satt och funderade lite, på allt möjligt. Och kom in på det här med kastrering. Hur gamal bör en marsvins hane vara för att kastreras, finns det något minimum? Slutar hanen växa efter att han blivit kastrerad, som vissa andra djur gör? Efter en kastrering, kan hanen fortfarande vara på och försöka para andra honor?
Precis efter kastreringen, ska man då ha hanen helt ensam, även om han i vanliga fall går ihop med andra marsvin?
Inga fler frågor just nu, dom kommer nog snart ;P

Kram Hanna - som med 99% säkerhet har lagt tråden i fel grupp XD

Hanna 

dreamiz
0

Jag har inte svar på alla frågor men kanske några.
När det gäller ålder vet jag inte, men ett djur ska ju vara fullt utvecklat. (På kanin säger man ca 6 mån minst.)

Slutar en del djur växa efter kastrering? Det visste jag inte. Jag har kastrerat kanin o de fortsatte växa normalt.

Ja, en hane kan försöka para sig även efter en kastrering. Jag har en kastrerad hane i min honflock nu o han håller koll på dom o är o nosar när nån är brunstig, men hans parningsförsök är inte så allvarliga.

När jag frågade om kastrering av råtta fick jag svar att man skulle vänta att sätta hanen med honorna tills såret var läkt. Men att det bara tar ett par dar eller så för ev spermier att dö/försvinna. Skulle kunna tänka mig att det är samma för marsvin.

(Det är inte jag som kastrerat hanen jag har nu. Men jag tror han kastrerades som liten o han har växt o när "normalstor".)

[Liinda]
0

Marsvinet ska vara färdigväxt när det kastreras helst så 1 år är lagom, fast det finns folk som kastrerat dom tidigare. Det var en diskution om det här för jättelänge sen om jag minns rätt. Marsvin fortsätter växa efter kastrering var det svar jag fick när jag ställde samma fråga så ja det gör dom.

Ja hanen kommer att fortsätta försöka para honor då han har könsdriften kvar trots kastrering. Men vad jag hört så brukar dom lugna sig efter att ha bott ett tag med honor. Inte för att könsdriften minskar utan just för att dom vant sig vid att bo med den honan. Det här är ju inte helt säker på men jag tror det är 4 veckor dom måste vänta efter kastrering innan dom får flytta ihop med honor.

Abico
0

Tack för svaren :)
Jag har för mig att Illrar slutar växa när dom kastreras, men det kan vara hel snurrigt ihågkommet av mig. Min hjärna har ju semester XD

Hanna