Hane som bits. HJÄLP!
Hej! Ett av mina marsvin bits. Det är en hane på 6 månader som heter Max. När han biter mig eller någon annan i familjen så gör han det inte hårt men det är inte att han nafsar för det är tänkt som en attack mot oss. Men han biter inte mitt andra marsvinskille.
Han gör det inte vid speciella tillfällen, han kan helt plötsligt bita mig när jag lyfter honom även fast jag gjort det på exakt samma sätt 100 gånger innan och han inte gjort någonting. Han gör det även när man har honom i knät och klappar honom som jag alltid gjort och han inte haft något emot det då.
Varje gång han bits så "slår" jag honom på nosen och tillrättavisar honom ändå tills han slutar visa tänderna åt mig och går undan eller lägger sig ner. Jag har gjort så länge med honom men jag har knappt märkt någon skillnad. Jag har provat med att lyfta upp honom när han bits och låtit benen hänga fritt i luften men det har inte gjort någon skillnad så jag slår han bara på nosen nu. Jag har försökt att inte straffa honom heller och istället belönat honom när han inte bits men det är svårt för att han aldrig bits när man gör något speciellt mot honom.
Vet någon vad jag ska göra för att få honom att sluta bitas? Det är pågått i flera månader och jag har bara märkt en liten skillnad.
Tack på förhand!
Han får även mycket golvtimmar varje dag så han har inte någon överskottsenergi tror jag!
För det första måste du sluta slå honom. Marsvin bits inte för att de är elaka, marsvin bits för att de antingen mår dåligt, eller har ont.
Ett friskt och väl hanterat marsvin bits inte.
Varje gång du slår honom tappar han en bit av sitt förtroende för dig, och problemet kommer kvarstå.
Har du provat att klämma igenom honom för att se om han reagerar på något speciellt ställe?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Okej, det ska jag prova att inte göra.
Ja det har jag gjort flera gånger och det gör han inte.
Håller med #2!
Vissa marsvin är dessutom väldigt kittliga eller hårömma.
Undrar dessutom om han mår bra med nuvarande burkompis? Är det lugnt och harmoniskt? Inga bråk eller mobbning?
Dom fungerar bra tillsammans. Hanen som bits rider på det mindre marsvinet och det är väl normalt (?) Sen har jag aldrig sett att dom biter varandra eller bråkar så det är nog bra i den buren.
Men när jag köpte marsvinet så var han ensam för att mina föräldrar ville prova i en vecka och det gick bra och vi skulle köpa ett nytt marsvin men då märkte jag att han hade skabb så han fick vara ensam i en till månad för att inte smitta något mer marsvin. Sedan köpte vi ett marsvin och sedan dess har det varit bra för honom i buren. Kan det ha något att göra med att han var ensam i början?
Har han alltid hållit på såhär eller är det något som kommit nyligen?
Han har hållit på så i säkert 5-4 månader.
du straffar ju han via att du slår han på nosen . Du ska sluta slå han på nosen bums . ett frisk marsvin ska inte bitas .😎😕
#7 D.v.s. i princip hela tiden nu haft honom? Det är inte ovanligt att marsvin med skabb bits eftersom att det gör ont när man tar i dem. Jag funderar på om det kan vara ett beteende som han börjat med för att han mådde dåligt och sen fortsatt med av bara farten eftersom att han var van vid att det är obehagligt när ni tar i honom. Oavsett så har du förmodligen gjort allting värre genom att försöka straffa honom. Han förstår inte varför du knäpper honom på nosen. Det enda han förstår är att det gör ont ibland när du håller i honom och att han vill slippa undan det obehagliga.
Om du är helt säker på att han är frisk och mår bra nu så är det enda du kan göra att hantera honom väldigt lugnt och försiktigt och ge honom många bra erfarenheter av människor och absolut aldrig straffa honom.
de är inte bra att staffa han och de borde du veta om du är en duktig ägare så ska du sluta knäppa han på näsan . Du måste kolla upp varför han bits. Lider med han om jag vore ett marsvins skulle jag må dåligt om jag blir staffad via ett knäpp på näsan. Han mår uppenbart dåligt för att han bits om jag hade han så skulle jag aldrig staffa han
.
#5; Fick han någon medicinsk behandling mot skabben? Skabb ska nämligen alltid behandlas eftersom det är en svår plåga för den drabbade och som tidigare skribenter redan har påpekat: det kan orsaka stort obehag när något/någon rör vid honom. Jag tror också att det kan ha varit därför som han har börjat bitas från allra första början. Hur ska ett marsvin utan mänsklig förmåga att kommunicera annars framföra att det gör ont eller känns jobbigt? :)
#9 har gett dig riktigt bra råd för hur du kan gå vidare och förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre när positiva människoerfarenheter slipper behöver trängas med negativa! Lycka till :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
bra att hon sökt hjälp och fått behandling🙂
Nu har jag fått rådet om att inte slå honom på nosen och ni har fått mig att inse att det inte är bra. Jag har gått igenom med min familj att vi ska sluta med det och det ska dom göra. Jag har tidigare fått råd av min brors flickvän att man ska knäppa dom på nosen när dom bits och därför följt hennes råd. Jag ber om ursäkt om jag fått er upprörda och även till mitt fina marsvin!
#9 Tack för svar! Jag ska absolut följa ditt råd!
#12 Ja såklart åkte jag till veterinären med honom och han fick 3 sprutor mot skabb och veterinär sa när vi fick sista sprutan att han ser bättre ut och kommer bli frisk.
Jag har ju förstått att det inte är bra med honom och därför sökt hjälp här. Jag ska bara vara kärleksfull och försiktig mot honom framöver. Det var fel av mig att straffa honom helt klart.
Tack så mycket för alla svar! Det har hjälpt! Underbart att ni bryr er så mycket om marsvin ni har aldrig träffat! :)
Har du fått dina marsvin från en uppfödare eller från djuraffär?
Min erfarenhet är att marsvin från djuraffär kan ha haft en "svår uppväxt" och därför lagt till med otrygga beteenden som kan vara väldigt svåra att bryta. Det bästa du kan göra är att vara så lugn som möjligt runt marsvinen och försöka lära dig deras signaler/beteende och plocka upp dem när de är lugna.
Vad jag t.ex. har märkt på mina grisar är att de kan ilskna till om man försöker plocka upp dem när de tänker mumsa bajs. Som om det vore en slags helig ritual som absolut inte får störas. :P
#15 Jag har köpt mina marsvin från djuraffär. Det ska jag göra!