Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1097 ggr
petitchoux
0

Flera marsvin

Hej!

Jag har utökat marsvinens bostad ganska mycket, och funderar nu på om jag ev. skulle ha ett till marsvin. I nuläget har jag två.

Jag tänkte höra med er andra. Mina funderingar går i om hur det skulle vara ha tre marsvin, skulle det bli någon större skillnad egentligen från att ha bara två stycken?

Jag skulle då helst vilja ha en lite äldre marsvinshona. Hur tror ni att det skulle funka med att sätta ihop en äldre hona med två stycken som är bästa kompisar? Brukar det kunna bli problem? Skulle det vara lättare med en unge?

Tacksam för svar :)

Svarttusch
0

Hur stor bur har du nu? :-) 

Med honor brukar det inte vara några problem att sätta ihop oavsett ålder :-) Bara låt de träffas på en neutral yta först och sen ned i en ny städad bur så ska det gå bra :-) Vet att man i vissa fall inte ens behöver göra så, utan bara stoppa ner den nya direkt i buren, men för säkerhetsskull kan man ju göra som jag skrev innan :-) Lycka till :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

petitchoux
0

Jag kommer inte ihåg hur breda de är. Men det är två stycken vanliga gallerburar med plastbotten som jag har satt ihop. Dock är det galler på den ena buren, endast för att kunna fästa vattenflaskan. Den ena är 140 cm lång och den nyinförskaffade är 160 cm lång. Tidigare hade jag också två stycken ihopsatta, men då var den ena 140 cm lång och den andra ca 1 m lång. Så det har blivit lite större :)

Okej, jag tänker mig att de här två skulle "gadda" ihop sig mot den nya och inte vilja acceptera den nya. Men du tror inte att det skulle vara något problem? Jag är just osäker på hur det funkar att sätta nya marsvin i grupp ( om man ens kan kalla detta för en grupp ;) ).

Maelis
1

Ett tips kan vara att skaffa ett marsvin från ett omplaceringshem eller nåt annat ställe som skulle låta dig byta ifall du inte får ihop en harmonisk trio. Risken för det ska hända är väldigt liten, men det kan vara skönt för dig att ha en plan.

petitchoux
0

#3 Tack för tipset. Jag hade den tanken att göra precis som du sa, skulle ju vara tråkigt att bli ståendes där med ett marsvin som inte passar in.

Men vad tror ni, är det någon större skillnad på att ha tre eller två stycken marsvin? Jag tänker i arbete och i mat osv. Det känns inte som att det vore någon större skillnad. Men vad tror ni? :)

busKotten
0

Jag har inte upplevt det som så mkt mer arbete. Lite mer tid tar det ju eftersom alla tre skall ha sin egna gostid, lite mer städning kanske men eg inte. Lite mer grönsaker går det ju också…

Dock har jag upplevt det väldigt positivt för marsvinen, de två jag hade först liksom vaknade till och blev mkt mer framåt. Antagligen pga att ngn nu nästan alltid är i rörelse.

För min del var det inga problem att sätta ihop tjejerna. Nu var de dock allihop ganska unga ca 5 månader (två första) och 5 veckor. Jag släppte dem på en neutral yta. Den nya fick vara i den ostädade buren en kort stund innan den gjordes helt ren, och jag satte en dutt parfym i rumpan på alla tre innan jag släppte ihop dem. De nosade lite på henne men sedan var det inget mer…

Maelis
0

Vi har precis också utökat från två till tre, men jag kan inte säga att jag vet hur det är än. Vi föll för en hane på ett omplaceringshem och har bokat tid för kastrering. Än så länge har vi alltså två marsvin i en bur och ett ensamt i en annan. Det är krångligt. Men så snart vi får ihop dem i samma så tror jag att det blir mycket enklare.

Lite omständligt (och dyrt) med hanen, men han är så värd det! Coolare marsvin har jag aldrig träffat. Han är så lugn och snäll och förmodligen precis vad våra två honor behöver som sällskap!

petitchoux
0

Tack för era svar :) Jag tänker också att det borde bli mer positivt för marsvinen att vara en till, blir ju lite mer flock då.

#6 Vad kul, hoppas att det går bra med er nya hane :)

Maelis
0

Tack! Det hoppas jag med! Jag har bara haft honor hittills, både när jag själv var liten och nu när det började om igen. Vet inte varför riktigt..? En sak som har blivit tydlig är att marsvin blir så kul som man ger dem möjlighet att vara. Nu sitter hanen och biter i gallret och skulle kunna uppfattas som jättejobbig. När han äntligen får sättas ihop med honorna kommer han att må så mkt bättre!!

petitchoux
0

Antagligen för att man tycker väl att det känns lugnare att ha honor. Man tänker väl att hanar är mer så att de vill bråka. Men det kan ju förekomma en del tjafs honor emellan också ;) Jag har ingen egen erfarenhet av hanar, så jag kan inte uttala mig om hur det är att ha det. Jag fick överta marsvinen från min syster, eller ja den ena av dem finns inte längre. Men så blev det honor :)

Han kommer nog bli jätteglad sen ja, när han får bo med tjejerna :)

Maelis
0

Jo, honor är ju lättare att "kombinera" på olika sätt. Men, nu testar vi två honor plus en kastrat och jag tror det kommer bli jättebra! Som sagt så har han ett sånt tryggt temperament. Han lägger sig ner bekvämt och slumrar i transportburen och äter gurka. Till och med när vi åkte båt! Det jag har tänkt på som den största skillnaden mellan att ha två och tre marsvin är typ att man måste klippa 14 klor till. Och så klart att det blir lite dyrare. Men mest av allt roligare!

Sweetie.se
0

Jag satte ihop en snart 4 åring med 2 ettåringar (honor) som var bästa vänner, det gick hur bra som helst!

Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät