Ämnesomsättning??
Jag har hört (och märkt) att marsvin har en VÄLDIGT snabb ämnesomsättning…. Men om allt nu bara går rakt igenom borde väl inget vara giftit för dom ^^
Jag vet att dom kan bli förgiftade ändå, men håller ni inte med om att det är skumt, haha :P

Oj, kanske borde ha lagt tråden på en annan kategori ^^ Men det handlar ju lite om mat iaf ;)

Kan du förklara lite mer vad du menar?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Hmm, jag förstår inte ihäller vad hon menar riktigt O.o

Jag är inte bra på att förklara ^^
Men asså… Dom äter ju ofta, och "pluttar" ofta. Dom har en snabb ämnesomsättning. Allt bara rinner rakt igenom ;P. Alltså borde dom ju inte hinna ta upp det dom inte tål i avokado till exempel. Och då borde dom ju inte bli sjuka ^^
Jag vet att det inte är sant, men ändå :P lite konstigt…..
De hinner ju ta upp näring och vitaminer, så varför skulle de då inte hinna ta upp giftiga ämnen?

Men, det är inte säkert att det är maten som dom äter just för tillfället som kommer ut direkt, lixom. Det som kommer ut med bajset är väl mat som dom redan omsatt, alltså varit i magen ett tag? För om maten skulle gå rätt igenom skulle dom säkerligen ha diaree?
Att dom bajsar hela tiden beror väl på att dom äter hela tiden, alltså blir det mycket mat att omsätta och mycket som ska ut 
#4 Bara för att de äter ofta betyder ju inte att maten går rakt igenom. Utan de äter ofta bara för att tarmarna måste ha något att jobba med hela tiden, absolut inte för de har hög ämnesomsättning.
Sen att de bajsar ofta, gör de ju för att de äter nästan hela tiden, det är ju en självklarthet.
Det beror inte på att de har en snabbare ämnesomsättning än någon annan. Det är ju verkligen inte så att de får en gurkbit, 5min senare bajsar de ut den! Utan den går ju genom hela marsvinets mag och tarmkanal först, där näringsämnena tas upp.
Skulle de ha en snabb ämnesomsättning, så skulle de ha diareé och vara jätte magra, eftersom de inte hinner ta upp några näringsämnen.
Var har du fått det ifrån?