Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 8785 ggr
Maelis
2013-05-29 08:35
2

Bur i mdf

Nu är det dags att börja bygga bur till våra två omplaceringshonor! Vi har haft dem i en vanlig gallerbur och av någon anledning var jag väldigt nervös att någon i familjen skulle bli allergisk. Jag vet att allergi alltid kan dyka upp, men nu vågar vi i allafall satsa på att de kan stanna länge hos oss och då vill vi ge dem en större och finare bur. Efter att läst många trådar om burbyggen här (tack allihop) så bestämde jag mig för att bygga en i mdf, så att den kunde få precis de mått som passar hörnan i vardagsrummet. Den kommer bli 1 m2 stor, täckt invändigt med våtrumstapet och med plexi på de sidor som är ut mot rummet. Bilder kommer snart!

[EGX]
2013-05-29 12:51
1

Låter spännande! Går själv i marsvinstankar, så burinspiration är varmt välkommet :D Jag funderar på hur jag smartast kan bygga en bur som ger två marsvin tillräckligt med utrymme, men som inte tar upp enorm golvyta i ett vardagsrum.. Det är så svårt när man ska ha in möbler och annan skit längst väggarna, haha xD

Maelis
2013-05-29 13:08
0

Det finns massor med inspiration här redan men jag bidrar gärna med mer! Jag kom på att buren plus alla tillbehör tog lika stor plats som en dubbelt så stor bur på ben med plats för allting under. Det är ju ingen unik insikt men kanske en bra grej att tänka på eftersom du håller på att fundera inför att skaffa marsvin..? Hur stort skulle du kunna bygga? Min bur blir som sagt en kvadratmeter. Andra bygger ju mkt större än så, men jag får nöja mig med det.

[EGX]
2013-05-29 13:20
0

Jag har helt klart tänkt bygga en på ben i sådanafall, eftersom jag vill ha plats för backar med hö och spån. På så sätt slipper man ju springa fram och tillbaka genom lägenheten i jakt på både det ena och det andra^^ Bara att dra ut en back, och så klar't! ;D Vill helst inte skräpa ner hela lägenheten.. :3

Storlek vet jag faktiskt inte än. Det är jag och pojkvännen som ska flytta till en två.a på 68 kvadrat, där köket nog faktiskt är störst, tyvärr.. Vill inte ha djur permanent i köket :P

Var först inne på en bokhyllebur, eftersom den liksom går på höjden istället, men kom sedan fram till att det blir löjligt liten buryta :S Blir dessutom mörkt och tråkigt.. Har funderat på att eventuellt bygga en slags hörnbur, då den kommer att vara placerad i ett hörn av vardagsrummet. På så sätt får knorrarna mer utrymme.

Jag vet inte.. Det är en hel djungel det här! xD

Maelis
2013-05-29 13:37
0

Det är verkligen en djungel! Jag bygger en bur som ska stå i ett hörn, men den kommer inte byggas i vinkel utan vara som en rektangel till formen. Vi mätte precis hur stor bur vi kunde klämma in mellan soffan, hörnet och fönstret. Den står på plats nu men ska målas och fixas. Den kommer bli snygg, men så dyr att jag inte vill räkna ut vad den kommer kosta… Men jag tänker att hälften av pengarna är för marsvinen och hälften får jag typ räkna som nöje eftersom jag tycker det är så kul att snickra!

[EGX]
2013-05-29 14:12
0

Okejokej! Hur har du tänkt inreda den? Tänkt på några färgkombinationer? *nyfiken*

Man får tänka som du säger. Marsvinen kommer förhoppningsvis att stormtrivas och det är ju sååååå kul att designa och pyssla, hihi! :3

Ska ta och diskutera detta med min pojkvän, som själv inte har något vidare intresse i marsvin, men som inte heller verkar ha något emot dem. Har nämnt det för honom vid andra tillfällen och han verkar lagom positiv till det.. Nu ska vi bara försöka tänka in en marsvinsbur i lägenhetsplanerna, haha!

Maelis
2013-05-29 14:26
0

Den blir mest vit… Tråkigt kanske, men jag gillar vitt. Jag har matskålar som är prickiga, så jag tänkte köpa lite prickigt tyg och ha som skynke nertill. Så ska jag ha ett tak i ett av hörnen. Jag gillar när marsvinen känner sig trygga men vi ändå kan se dem. Plexin är verkligen bra, men dyr. Jag vill kunna se dem, men jag tror att de också vill kunna se oss. En del i buren blir ert hörum. Jag gillar när höet håller sig till ett ställe i buren. Resten får jag fundera ut efter hand! Vi köpte marsvinen till ungarna den här gången. (Jag hade marsvin när jag var yngre.) Men nu kommer jag hem på kvällarna och hittar min man i soffan med ett marsvin i famnen..! Hoppas din sambo inte säger nej och att han sen upptäcker vad mysiga de är..!

[EGX]
2013-05-29 14:41
0

Plexiglaset låter härligt! Om jag dessutom väljer att bygga buren på ben är det ju trevligt för knorrarna att kunna se ut över rummet. Vitt är alltid trevligt, ljust och luftigt! 🙂

Höet är nog det "jobbigaste" i och med att grisarna trampar runt och drar med sig det runt i buren. Så ett förutbestämt hörn låter super!^^

Aww.. Så mys! Jag hoppas att min sambo också kommer att tycka att det är mysigt. Det finns ju inget gosigare än att bära runt på en knorr.. :3

bohan85
2013-05-29 15:46
1

på min blogg finns längst ner på denna länk bild på buren som min sambo byggt i mdf, våtrumsmatta. http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/bur.html

[EGX]
2013-05-29 17:20
0

Ååååh, den var ju jättefin!! :o Söta grisar har ni också! :'D Vad använde ni för verktyg att bygga ihop det med? För det är nog det som jag ser som det största problemet i mitt burbygge, jag är nämligen väldigt okunnig vad gäller verktyg och vad de används till, haha! Material till buren går ju alltid att köpa genom en uppskriven lista, men sen ska man ju ha verktyg också.. *suck* Kan inte allt bara trolla ihop sig genom ett snäpp med fingrarna? xD

Maelis
2013-05-29 17:53
0

Skitsnygg!! Och märkligt lik den vi börjat bygga :-). Fast din är större. Vi har bara en våning på vår. Man kanske kan säga att jag bygger en lillasyster till din bur..? Lägger upp bilder ikväll så får du se. Och angående verktyg så blir det ju rätt många olika inblandade innan det är klart… Hammare, borrmaskin och/eller skruvdragare, sticksåg, tumstock, fogsvans (såg) och sen allt man behöver för att måla. Man skulle kunna bygga två burar för priset av en nästan, eftersom man får så mycket spill och rester och färgslattar över…

bohan85
2013-05-29 18:04
0

ja verktygen har #10 redan räknat upp. Jag lät ju Bauhaus kapa till mina bitar exakt så som de skulle vara, (vi bor i en två så även om min sambo är duktig på att snickra så är det praktiskt omöjligt att hantera stora mdf-skivor) så vi har borrat och satt ihop. Inte sågat mer än fönstren med sticksåg. Benen är "2tum2" och sedan har jag sytt två tygbitar som döljer hö och spån. PVC-plast som fönster.

Min bur blev inte så himla dyr. Köpte färg från bauhaus, 1 liter 59 kr räckte till allt. Skruv hade vi hemma, våtrumsmatta kvar från renovering. Det som kostade var mdf 2x ca 200 kr (fast bauhaus slog in fel så jag betalade bara för 1 :)) och så att de kapade dem, det kostar 25 kr per snitt men de tog inte exakt betalt. Så inte över 1000 kr iaf.

Maelis
2013-05-29 19:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi bad också om hjälp att få mdf:en tillsågad (på K-rauta) och sen fick vi såga upp fönstrena själva, precis som ni.

Här kommer lite bilder. Först på hur grisarna bor idag. Fullt lagligt, men trångt…

Maelis
2013-05-29 19:58
0

Sen början på själva hopsnickrandet:

Maelis
2013-05-29 20:00
0

När det börjar synas hur den ska se ut: 

(Det är en snäll pappa som skymtar på bilderna. Vi skulle bara låna verktyg men han ville också vara med och bygga och det var vi så klart glada för!)

Maelis
2013-05-29 20:02
4

Och så en bild när vi provar att ställa den på plats för första gången. Luckan i framkant är öppen och hänger neråt, om det är klurigt att förstå hur den ser ut…

bohan85
2013-05-29 20:02
1

ser bra ut!! De kommer älska sin nya bur.

Maelis
2013-05-29 21:01
0

Tack! Jag hoppas att det ska bli roligt för dem och för oss och kanske även för vänner/gäster som vill kika på dem. Jag tror att fler kommer fatta varför vi gillar dem så mycket. Lite pretto kanske, men nån kanske förstår vad jag menar..?

[EGX]
2013-05-30 13:46
0

Maelis: Åh, era grisar kommer ju att leva loppan i den nya buren! Gillar verkligen designen med alla "fönster"! Sen om ni målar den vit kommer den ju knappt att se ut som en bur, utan mer som en snygg möbel! Bra gjort! 😃 Du bara MÅSTE lägga upp slutresultatet! 👍

Bohan85: Det låter ju enormt smidigt att få allt utsågat redan i byggvaruhuset, speciellt om man bor i lägenhet! Det får väl kosta några slantar mer, men man får väl se det som så att pengarna annars hade gått åt en såg, haha xD Jag har dock en händig morfar som byggt ALLT på huset och sin båt själv, så han ska nog kunna låna mig verktygen som behövs 🙂 Jag har planerat att göra som du beskrev, fästa ett-två skynken som döljer förvarinsutrymmet för hö och spån.  

Kan inte du lägga upp en bild på din bur?

Maelis
2013-05-30 14:01
0

Tack, EGX! Vad glad jag blir! Jag går och väntar på tyger som aldrig dyker upp… Trodde att jag skulle sytt skynkena långt innan buren var klar. Svärfar dyker upp idag och jag undrar om jag kan få honom till att sätta lister runt fönstrena… Hm… Jag kan också göra det så klart, men jag är så ivrig på att få den klar att jag vill ha all hjälp jag kan få!

Ellociraptor
2013-05-30 14:03
0

#15 Shit vad snyggt! :D Jag gillar att ni har planerat så att palmen ska få plats i hörnet också. ;)

Maelis
2013-05-30 14:14
0

:-) Så klart tänkte jag först att vi skulle flytta på palmen eller slänga den, men när vi plockade bort den försvann jättemycket mysfaktor så den fick vara kvar. Marsvin kan så klart aldrig få för mycket plats, men buren fick en bra storlek ändå och vårt vardagsrum fick fortsätta vara ombonat! Nu ligger buren på högkant och blir målad. Det tar sin lilla tid…

[EGX]
2013-05-30 14:14
0

Maelis: Är bannemig rätt avundsjuk just nu… :'O Ni har dessutom hittat den perfekta platsen för grisarna, och jag håller helt med vad Ellociraptor säger! Palmen och lampan bakom är URLÄCKRA! Kan inte släppa tanken på att buren dessutom ska bli vit, kommer att bli dösnyggt! 😃

Du! Jag har en fråga till dig som bara har två marsvin! Hur mycket kostar knorrarna i månaden, på ett ungefär? Jag har frågat andra medlemmar här, men de flesta har ju lååångt över två marsvin och kalkylen blir därför lite skev.. Vill själv bli med marsvin efter flytten till Göteborg i augusti-september, får se när själva grisinförskaffandet blir av, haha!

Ellociraptor
2013-05-30 14:28
0

#21 Äh, jag älskar palmer, så förstår helt klart den prioriteringen. ;) Det ser ju ut som en ordentlig bur ändå, och så fick de lite extra hörn, det är ju alltid kul. :D

Maelis
2013-05-30 21:19
0

#22 Tack! …och vad kostar två marsvin? Jag måste tänka… Hö runt kanske 60-70 kr i månaden. Och lika mycket till för sågspån. Försäkringen är på ca 30 kr per marsvin och månad. Grönsaker/gräs är ju olika dyrt beroende på vad du köper och den kostnad som är svårast att ha koll på. Säg 200 kr i månaden, men det varierar som sagt. 400 kr i månaden för båda två alltså… Sen kanske man vill lägga mer och köpa roliga tillbehör mm, men det är ju inget måste. #23 Tack! Precis, fler hörn är aldrig fel. Det kommer bli ett litet fint hörum i ena delen där, jag tror det blir jättebra!

Maelis
2013-06-01 23:23
0

Byggandet går lite långsammare än jag skulle vilja… Ena ungen har simskola varenda vardagskväll i två veckor och helgerna är fulla med kalas och utflykter. 

Lägger upp en bild på buren som den ser ut idag. Den är grundmålad och så har vi klippt till alla bitar våtrumstapet vi behöver och just nu limmas den största fast, därav plankan och tvingen ni ser på bilden. Rampen till ett hustak syns också där den står på tork mitt i buren.

Maelis
2013-06-11 13:54
0

Ååååhhh! Buren har blivit ett evighetsprojekt! Dumt att försöka bygga i maj och juni kanske. Vi är nästan aldrig hemma. Hela vardagsrummet är kaos med verktyg och färg mm. Satte ditt silikon igår och hämtar plexin idag men väntar fortfarande på tyget och maken har fått ryggskott…

Eulwen
2013-06-11 16:46
0

#24 Jag måste bara inflika angående kostnaderna för två marsvin. Mina 19 marsvin kostar mig ca 300kr/mån. Bal med spån 70kr från Granngården. 2st 12kgs bal med hö från bonde 45kr/st. Plus lite grönsaker på det. Så kostnaderna kan variera ENORMT beroende på HUR man handlar det man behöver. :-) Superläcker bur!

Sammetskatt
2013-06-11 16:52
0

#8 Wow, så snygg! En sån vill jag göra! Kan du beskriva hur du gjort den? Fick ni bitarna tillsågade? Vad kostar det i så fall (material+tillsågade bitar)? Hur gjorde du fönstren?

Sammetskatt
2013-06-11 17:10
0

Hur sågas förresten pvc-plast? Går det borra i och sedan skruvas fast eller?

Maelis
2013-06-11 20:23
0

Eulwen, dina marsvin kostar ungefär som jag tycker att det borde kosta  :-). Jag bor i en storstad utan bil och får handla där det går = mycket dyrare. Har inte heller möjlighet att ha allt för stora förpackningar hemma. Jag får trösta mig med att jag spar pengar på att inte äga bil… Men bra att du kompletterade mina uppgifter, för jag är säkert i ena änden av skalan (den dyra) och du i den andra (den billiga) och så kan man hamna mittemellan också… Tack för att du gillar buren!

#28 och 29 Vi fick bitarna tillsågade på ett byggvaruhus (12 mm tjock mdf). Vi köpte dem och andra saker som färg, lim, skruv, spackel, lite lister, vinkeljärn, gångjärn och skjutreglar (för att öppna och stänga frontluckan), reglar (som blev ben och underrede) och hjul mm för 1400 kr. Dyrt jämför med många andra lösningar, men vi ville verkligen att den skulle passa in i vårt vardagsrum… Fönstren sågade vi med sticksåg. Plexin gick på 600 kr och måttbeställdes från ett glasmästeri. Man kan borra hål i den själv om man tar det lugnt och har ett bra, nytt borrstål. Vi kommer borra på ett ställe, men limma det mesta med ett transparent lim.

Den är klädd med våtrumstapet och jag fick en spillbit för 180 kr från en golv- och mattaffär. En 50-lapp för tyg som aldrig kommer har jag också betalt. Så 2250 kr gick det på. Jag tycker att det är jättekul att snickra, så för att motivera hur dyrt det blev tänker jag att hälften var för nöjes skull och hälften för marsvinens skull och då blev det inte så mycket dyrare än en stor gallerbur :-P.

Våtrumstapeten har jag klistrat upp på hela väggarna och i botten så klart och sen tätat skarvarna med akvariesilikon.

Tack för pepp! Vi får se vad vi lyckas göra för framsteg i kväll!

bohan85
2013-06-11 22:25
0

#28 #29 Det står lite i länken till min blogg hur den gjordes. Det är ett tag sedan så kommer inte ihåg exakt. Vi borrade i PVC-plasten och satte fast det med skruv på insidan av buren. Använde bågfil att såga till dem med.Sedan sitter det lister runt fönster och alla kanter för att det skall bli lite elegantare.

Sammetskatt
2013-06-11 23:26
0

#30 Tack för tipsen!

#31 Såg senare att det fanns i bloggen, så har läst lite där. Det jag inte kan klura ut är hur man sågar fönstren med sticksåg. För det första, hur börjar man och sedan, hur vänder man/byter riktning? Beskriv gärna 😃

Maelis
2013-06-11 23:59
0

Man kan sätta ner sticksågen mycket försiktigt och börja såga. Jag är inte så proffsig! Då kan man istället ta upp ett hål med borrmaskin någonstans i mitten, sätta ner sticksågen där och såga ut mot kanterna och sen svänga tills du sågar längs med linjerna du ritat upp för fönstret. Ett tredje alternativ är att borra hål i alla fyra hörn och såga från hörn till hörn. Om det blir fult i hörnen kan man spackla till det eller dölja med lister.

Maelis
2013-06-12 00:10
0

#31 Kollade på din bur igen och förundras över att de är så lika!! Min är 2 cm kortare, 4 cm smalare och har inga lister i hörnen eller runt kanten upptill. Och den är bara en våning… Är det något som inte funkat bra med din bur?

Sammetskatt
2013-06-12 10:35
1

#33 Tack så mycket :)

bohan85
2013-06-12 16:09
0

#32, precis som du fått svar, borra ett hål och sätt ner sågen där.

#34, förstår inte riktigt vad du menar "något som inte funkat bra med din bur". Är det listerna du tänker på, var för de finns? För de är bara för min sambo ville göra den snyggare.

Maelis
2013-06-15 10:26
0

#36 Näe… tänkte mer allmänt bara. En del upptäcker att de borde satt luckor på kanterna, eller kanske att de borde haft mer plexi eller det blev för halt underlag. Jag hoppas så klart att du är supernöjd med allt! Och så verkar det ju vara!

Maelis
2013-06-15 10:48
1

Nu är vi nästan klara. Det fattas lite detaljer och inredning och tyget är inte klart, men marsvinen får testa den en liten stund!

Maelis
2013-06-15 10:49
1

En bild till…

Maelis
2013-06-15 10:50
1

och en till…

bohan85
2013-06-15 11:30
1

Jättefin!!!!

bohan85
2013-06-15 11:31
1

#37, aha. Nej jag är nöjd, men hade gärna haft den ännu större men det får inte plats tyvärr.

Ellociraptor
2013-06-16 18:43
1

Vad snygg den blev! :D

Maelis
2013-06-19 18:03
0

Tack!! Ja, är det inte konstigt? Först tänker man att det kommer bli värsta lyxburen och sen drömmer man om större nästan innan den är klar! Men, våra grisar får nöja sig med den här och det blir ett fint marsvinsliv tror jag!