Avtagbart plexi?
Jag har en fråga angående vårt nya burskåp. Jag vill att plexit ska sitta i små gängor eller liknande, som gör att man kan skjuta dom uppåt och på så vis plocka av dom. Inte skruva fast, eller limma fast, eller någonting, bara någon slags ränna eller liknande som gör att man kan ta bort dom.
Är det någon som har någon idé på hur man enklast löser detta?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Finns det kanske någon list att få tag i med en djup ränna i mitten som passar plexits tjocklek? I så fall borde man väl kunna limma fast sådana på var sida med något starkt lim! Eller? Någon som hittat sådan?
Om du söker på glidskenor så tror jag du kan hitta nåt som funkar. :-)
Ja titta, sådana borde ju vara perfekta så länge skåran i mitten passar plexit! Tack!
Glidskenor var ju otroligt smart! Och här har man hållit på och tillverkat egna metallbeslag och haft sig 😃 haha.
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Vi tog det smalaste väggbeslaget, till hyllor, som biltema har. Använde dem som spår.Köpte även plastskivorna där.
Vi ville också ha det så när vi byggde burskåp nyligen. Till sist hittade vi plastlister på Bauhaus som fungerade. Dels runda som klämdes fast på plexiglaset (tror vårt är 2 mm tjockt, det billigaste på Bauhaus :-)), och sedan U-formade som vi limmade fast på burskåpet. De mindre passar perfekt i de större. Tror de hette pvc u-profil samt pvc klämmprofil.
Nackdelen med att ha så tunn plast är att den är rätt böjlig och eftersom den sitter nära kanten böjer den gärna sig och släpper ut spån på golvet nedanför. Det går att lösa genom att sätta någon "stoppkloss" ivägen framtill, vilket vi gjort, men vi skulle behöva bättra på det litegrann.

Jag har glas, inte plexiglas, men det spelar kanske ingen roll. Har använt "metallprofiler", från hornbach. Funkar perfekt, men så hade man Sveriges marsvinsbursdesigner nr 1 som rådgivare… ;)
Envishet och drömmar
I min gamla våningsbur drog vi fast skruvar med stora skruvhuvuden och satte plexit mellan dessa och "frontbrädorna". Det fungerade himla bra :) Jag trodde att jag skulle plocka bort plexit jämt och ständigt men det visade sig med tiden att det faktiskt inte behövdes speciellt ofta alls. Så jag skulle inte lägga allt för mycket tid och pengar på en lösning, enklast möjligt duger :)
Hanna
Tack för alla tips! Jag vill inte ha för mycket mojänger, helst bara en enkel trälist med en skåra i som passar plexit..
Hanna din lösning vore nog inte heller dum, om man hittar tillräckligt korta skruvar med tillräckligt breda huvuden borde det också funka. Tack för tipset!
Jag har inte heller något behov av att plocka bort plexit i tid och otid, utan vill bara enkelt kunna ta bort dom för att kunna rengöra riktigt grundligt då och då, och eventuellt måla om skåpet någon gång om året för att hålla ringormssporer borta, och då vore det smidigt att slippa mesmåla runt glaset. ;)