Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3140 ggr
trapstile
2013-06-08 20:31
0

Tass sår farligt?

Min 6 år gamla marsvinshane har fått ett sår på tassen som luktade illa. Det måste ha gått jättefort då jag klippte klorna på honom för en vecka sedan. Eftersom det är helg så har jag rengjort såret noggrant, lindat in det och har börjat ge honom Vetrimox. Tyvärr verkar han hängig och vill inte riktigt äta som han ska.

Finns det nåt mer jag kan göra? Det vore synd om han gick bort som 6 åring p g a ett sår på tassen?

_Charlie
2013-06-08 20:44
3

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar men är inte det verksamma ämnet i Vetrimox, Amimoxicillin vilket är penicillin, vilket marsvin inte tål? Om det stämmer skulle jag sluta ge det på en gång, i bästa fall slår det ut magen, i värsta fall dör dom. 

Såret verkar infekterat eftersom det luktar illa, och då är det ju rengöring som gäller, och en antibiotikakur från veterinären.

Hoppas att han klarar det!

trapstile
2013-06-08 20:56
0

Hmm. Kan så vara. Men jag har gett ett annat marsvin vetrimox mot lungiflammation för två år sedan och han lever. Sedan såg jag en tråd här någonstans att något marsvin fått vetrimox mot snuva eller nåt. Det är i alla fall det enda jag har hemma och det är mer än en timme till närmaste öppna djursjukhus…

_Charlie
2013-06-08 21:04
2

#2 Ja det finns säkert de som överlevt, men är det värt att chansa? Olika penicillin tar ju mot olika åkommor, menar du att vetrimox botar både snuva, lunginflammation och infektion i foten? Jag hade hellre hoppat över penicillinet och väntat tills jag fick tag på antibiotika för jag tror att ett marsvin med ett infekterat sår som blir omskött har större chans att överleva än ett marsvin som uppepå sin infektion har en mage som har pajat.

Du skrev att han inte äter och verkar hängig, det är absolut inte omöjligt att det är för att magen är dålig av penicillinet.

idipidi
2013-06-08 21:44
3

Marsvin tål penicillin utvärdes, t.ex. salva, men absolut inte penicillin som ges i munnen. Otroligt märkligt att du fått det utskrivet av veterinär. Sitter såret på en trampdyna?

bohan85
2013-06-08 22:25
2

kanske en veterinär utan gnagarkunskap som förskrivit Vetrimoxin?

trapstile
2013-06-09 10:18
0

Ja, såret sitter på en trampdyna.

Jag gav honom inget mer vetrimox och han fick ipren till natten och nu verkar han mycket piggare. Han har till och med börjat äta igen. Tassen ser lite bättre ut. Men den rengörs noga och lindas in försiktigt. Det kanske räcker att man smörjer in tassen med antibiotika salva? Det hade jag hemma i alla fall. Och ipren ska ju vara inflammationshämmande.

trapstile
2013-06-20 09:51
1

Försökte boka tid på en mottagning men fick svaret att "han är ju en gammal farbror och kommer att snart dö ändå" 😕. Mycket tråkigt svar att få. Så jag har fortsatt kurerna. Han ser lite bättre ut på tassen, får nu bara Ipren sporadiskt och har fått flytta till storburen som är delbar. Där sitter han nu med en hona på andra sidan gallret. Han har börjat äta mycket bättre. Detta är nog de bästa jag kan göra för honom!

Någon annan som har fler tips?

[rumelle]
2013-06-20 09:59
1

#7 Hur kan man ge ett sånt svar?!!! Får man ens göra så? Usch, sånt blir man ju riktigt förbannad på. Borde man inte kunna anmäla det?

Har du provat att ringa ngn annan kllinik? Annars vet jag inte om det är så mkt mer du kan göra själv än att hålla rent och se till att han har rent och mjukt underlag. :/

Lilje
2013-06-20 10:12
2

#7 Men detdär är inte okej! Alla djur förtjänar behandling när de behöver det även om de är lite äldre. Jag skulle ringa tillbaka till kliniken och säga det eller välja en annan som har lite bättre förnuft.. Din kille kan ju gott leva uppemot 1-2 år till om han är pigg.
Fortsätt som du gör förövrigt, det verkar ju fungera! Om han blir hängig ska du stödmata men sålänge tassen verkar läka (och inte luktar illa längre) och han är pigg tycker jag inte att han nödvändigtvis behöver åka till vetten nu. Verkar tassan öm, varm och infekterad fortfarande så behöver han nog verkligen en antibiotikakur och då är det vet som gäller.

[tråkig]
2013-06-20 14:44
0

du måste ta han till vett även om han är gammal. Han kan leva ett tag till ska han då må dåligt under den tiden ?

emmaaslund
2013-06-20 17:38
2

#10 Läs noga, TS har talat med vet. Det var veterinären som hade uttalat sig dumt.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white