vilka material?
heJ.
Har inte haft mina grisar mer än en vecka nu och jag undrar lite på vilka material på saker som man kan ha i buren och även vilka man ska undvika. Tex om man kan göra kojor i kartong lr ha tyghus lr ja vad som är bra eller är de några som är giftiga? Brukar dom gnaga i sig sakerna? Tackar för tips och råd?
Kartong kan man använda som hus t. ex. Risken finns dock att det inte är mycket hus kvar efter ett tag :P Annars tycker jag trähus är bra, har dels från djuraffären och även ett från Lyan här på iFokus. Ska man köpa från djuraffären är det oftast bäst att köpa ett gjort för kanin, då marsvinssaker över lag inte brukar vara lämpade för marsvin. "fönster" på hus för marsvin är ofta så pass stora att små kommer igenom, men sen växer de och försöker kanske igen och fastnar.
Annars, tänk utanför boxen :D T. ex finns det en pall på Biltema som är tänkt att barn ska stå på för att nå upp till handfatet. Passar utmärkt som gömställe, och är billigt om man behöver byta ut :-) Ikea har ett tre pack med förvaring för barnrummet som heter kompis. Det är tre runda tygcylindrar. Klipper man bort botten har man en tunnel :-) PVC rör från bygghandeln funkar som tunnlar om man har mycket plats.
Ska man ha tyg i buren är fleece bra. T. ex kan man ha puffar, korgar eller igloos (_Charlie här på iFokus gör mycket fint mys som är väldigt prisvärt).
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ett tips på vardagliga saker som brukar uppskattas av grisarna, är överblivna luvor, mössor och kapuschonger från jackor. De funkar som myspåsar och åtminstone vanliga toppluvor är inte speciellt dyra, ifall man nu skulle vilja köpa.
Annars som sagt diverse myssaker i fleece, eller varför inte bara en bit ihopvikt fleecetyg/fleecefilt. Även vetbed/teddypäls är uppskattat.
tack för roliga tips. :) har ganska stor bur så en myshörna får de nog bli och en tunnel av något som ni nämt. :)
Man kan beställa myspåsar, tunnlar, iglon och myskorg till marsvin. Jag kan rekommendera att du skickar PM till _ Charlie för det är hon som syr upp dom och jag köper dom 👍Jag kan lova att man får lyckliga marsvin. Här kommer det en bild på mina mysaker som jag har beställt från Marsvins Mys som ägs av _Charlie. OBS! Jag har mera myssaker än dom på bild 🙂