Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 928 ggr
FlutterShy
0

Ge upp?

Hej!

Jag är så himla förvirrad just nu, allt jag drömmer om är marsvin.
Jag har blivit väldigt intresserad av detta med avel. Jag vill gärna ha en liten marsvins uppfödning.. Jag är väldigt noga med mina marsvinbåde i hållning, mat, skötsel. Jag har stora och rymliga burar åt mina djur och ger dem färska grönsaker varje dag och fri tillgång till hö.
Men i vilket fall, hade för ett tag sedan min första marsvins kull (vissa har säkert läst något inlägg jag skrivit förut) men det gick inte som det skulle, både ungar dog och honan avlidit ett par dagar senare. Visst, jag är väldigt ledsen över det. Jag visste såklart att det fanns risker med det hela och att det var stor chans att både honan och ungarna dog.
Den kullen var mest en test-kull, ja ni läste rätt. Mitt syfte med den kullen var egentligen att testa, hur det var att vara uppfödare. Jo visst fick jag känna den bittra smaken. Men hade de överlevt hade jag antagligen behållt pojken i kullen (det var 1 pojk och 2 flickor i kullen) men vet inte om de hade räknat som ett syfte..
Jag hade i alla fall tänkt skaffa avels djur till hösten av rasen Lunkarya. Mitt syfte/mål med det blir väll att försöka hålla blodet rent från andra raser (vad jag uppfattat är det ganska ofta det finns andra långhårs raser inblandade) och försöka avla fram Lunkisar för avel, utställning och såklart kel. Men vill också sprida rasen då den inte alls är vanlig där jag bor.
Men jag vet inte, jag är fotfarande väldigt intresserad och jag skulle kunna börja ta stamtavla på dem redan nästa år.

Frågan är bara, ska jag skita i det hela med avel och vänta? Vet verkligen inget jag hellre skulle vilja göra.

Snälla, ni får gärna kritisera min blivande uppfödning, inte mig som person. Tack.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

[erikam]
5

Att du funderar på avel tycker jag är kul. Dessutom verkar du ha funderat ut vad du vill med din uppfödning och det är bland det viktigaste enligt mig. 

Uppfödning ska vara roligt, man ska ha tid och plats och man ska ha pengar (exempelvis sparade) till veterinärbesök och dylikt. Man måste vara beredd på att alla ungar inte får ett hem direkt (om man vill sälja några av dem vill säga) och även då ha platsen som krävs för att kunna ge dem det de behöver.

Enligt mig blir man inte fullärd, åtminstone inte på låååång tid. Jag har inte fått min första kull än men kommer snart få. Innan jag bestämde tillsammans med min vän att starta uppfödning läste jag på, varje dag. Och jag kan säga att det gör jag fortfarande. Det är mycket man måste veta och det är ännu mer man måste lära sig.

Vill man, kan man och har man kunskapen och allt annat som behövs tycker jag att man ska och det gäller det mesta i livet enligt mig. Avel är något som man måste gå helhjärtat in i, för ens egen skull och framför allt för djurens skull.

🙂

godisgrisen
2

Du verkar ju ha ett mål och du tänker och förstår att det inte är bara solsken. Tänk lite till tycker jag ta inge förhastade beslut det är stora saker LIVET. Jag tycker inte du ska ge upp att du tvekar är ett gott tecken men det är ingen brådska det ska inte skyndas på när ägnar sig år så viktiga saker.

[Ella2010]
0

Neej, dog söta Maräng också?? :(

FlutterShy
0

#3 Ja, avled idag efter att vara hängig och slö.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

[Ella2010]
0

Hon som var så söt. Lik min Lovis.