Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 728 ggr
maijasjodin
2013-06-28 10:45
0

Ihopsättning

Jag ska ju köpa 2 st ungar runt augusti. Då undrar jag.. Gör man samma sak vid ihopsättningen som med ett vuxet marsvin och en unge? Jag tänkte eftersom att båda fortfarande är små. Hoppas att ni förstod vad jag menade! Och en annan sak. Jag har läst att man borde bada dem innan, men dem är ju antagligen inte tama och ganska rädda så hur ska man bada dem? Jag tycker det känns fel att bada dem det första man gör? Eller? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Eulwen
2013-06-28 10:57
0

Nä ska du sätta ihop ungar (yngre än typ 4mån) behöver du inte bada eller nåt, de är så små så de kommer finna varandra ändå. 🙂

maijasjodin
2013-06-28 11:22
0

Okej vad bra! Men man behöver väl ändå typ göra rent buren, träffas på neutral mark osv? Eller är det bara att sätta ihop dem? ^^

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Fridaaaa
2013-06-28 11:35
0

När jag satt ihop ungar, så har jag satt dem i hage först några timmar och sedan in i buren.

Likaså med vuxen + unge.
Just när det varit ungar har jag dock skaffat dem samtidigt så har bara satt in dem i en ren bur sen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linneakangaas
2013-06-28 12:59
0

När jag fick min unge så hade jag henne tillsammans med mina äldre grisar i en hage, tills dom började lära känna varandra. Hon var absolut inte rädd efter det!🙂

Svarttusch
2013-06-28 13:19
0

Sen beror det ju på könet också :) Honor är lättare att sätta ihop, framförallt om de är små :) Sen kanske du har turen att kunna köpa två från samma uppfödare och då kanske de redan gått ihop, då behövs det inte något mer pyssel än att sätta ned dem i buren :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2013-06-28 13:20
1

#5 När det kommer till bebisar har det dock ingen betydelse, alltså när de är så små 🙂
För det kan komma vid slyngelåldern sen, oavsett om de är släkt eller från samma uppfödare 🙂

Svarttusch
2013-06-28 13:28
0

#6 Ja just ja :) Tänkte mer på just när hon får dem :) Om hon får dem samtidigt finns det ju ingen annan doft i buren :-) 

Brukar honor också kunna krångla så? För märkte inget alls på mina honor, så trodde mest det var hanar :-P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2013-06-28 13:46
0

#7 Ja hanar kan krångla om det är 2 vuxna man släpper ihop,  men väldigt sällan unge´+vuxen eller 2 ungar 🙂 Aldrig varit med om det. Jo 2 st om började tjabba för mycket när den ena kom upp i slyngelåldern men omplacerade honom och han har annan kompis nu och min har annan kompis,så löste sig.

Honor brukar vara lättare ja 🙂