Video: Chirping
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr blev inte ljudet helt bra nu när jag laddade upp den, dra upp ljudet så ni hör med andra ord.
En av tjejerna satte igång här ikväll och fick mig att ännu en gång fundera över hur människor kan tycka att det är ett trevligt ljud. Det var därför jag filmade, för jag undrar om folk som tycker att det är ett härligt läte verkligen hört det?
Hanna
Sådär har inte chirping låtet här. Här har det låtit som fågel/kyckling :)
En gång har det låtit som på video och då var det när Lotus blev riktigt rädd mitt i natten när galler trillade men dem andra 2 gångerna lät det som en fågel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, sådär har inte det chirping jag har hört låtit alls. Där pratar vi ju andnöd faktiskt. Skönt, nu kanske man slipper bli klassad som djurplågare och idiot för att man inte råkat dela andras meningar i vad som är vackert respektive inte vackert.
Vi kan alltså konstatera att det finns två olika ljud som vi kan fundera över vad sjutton det kan betyda.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#2 Ja det är ganska intressant och hade varit kul/bra att veta vad det igentligen betyder och varför det är olika läten på samma ljud så att säga.
Men va? Vad konstigt. Såhär har chirping alltid låtit hos mig i alla år, lite förskräckligt vidrigt ;) Och jag tror att alla filmklipp jag sett på chirping visat samma ljud…
Hanna
#4 Jag har hört på youtube som låter som fågelkvitter nästan. Hittar dock inte klippet nu.
ush jag får rysningar av ljudet
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Såhär låter det jag har hört. Nu när du säger det låter det ju väldigt likt vad du länkar, förutom att i det här klippet får jag absolut ingen känsla av andnöd, som ju brukar vara vad många som tycker illa om det associerar till.
Och ja, jag vidhåller att jag tycker det är vackert eftersom jag inte har någon dålig erfarenhet knuten till det och att många inte har upplevt hemskheter i samband med ljudet. Det är alltså ingen sanning, vilket jag ogillar att det utges för att vara (att det ska vara farligt, dvs). Inte roligt att känna sig som den värsta människa på denna gjord för att man råkar tycka att ett ljud låter fint.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
mina marsvin stelnade till och kuttrade varnande till varandra när de hörde #7 jag vet inte vad det betyder på marsvinsspråket men det kan ju inte vara något speciellt posetivt
#9 Fast då får du betänka att ljudet kom genom datorn/högtalaren och därför kan låta läskigt i marsvinsöron oavsett :-)
Vad man måste tolka är hur marsvinen i samma rum som chirparen beter sig. Hittills har det kommit in fall där det både har varit skrämda burkompisar och burkompisar som inte brytt sig överhuvudtaget. Det är antagligen det som gjort att man ännu inte kommit på vad ljudet står för.
Jag tycker att det är otroligt märkligt att ingen vet varför marsvinen låter såhär
? Det finns alltså ingen dokumenterad eller icke dokumenterad teori om vad det kan bero på?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#11 Åh jo, det finns flera odokumenterade teorier
Stress, smärta, kontaktsökande… själv vet jag inte vad jag ska tro. Det är ju inget ljud som går att framkalla så det är ju jättesvårt att göra någon slags studie på det.
#7 - Fast sådär låter det när de kommit igång ordentligt här. Nu gjorde hon inte det idag men oftast är det mer "andnöd" till en början och sedan blir det mer intensivt tills det flyter på som i ditt klipp. Så för mig är det trots allt samma ljud, fast i olika stadier typ…
Hanna
#10 visserligen, dock lyssnar jag på mycket olika musik och de har inte reagerat på det på samma vis.
I mina öron låter alla lika obehagliga. Jag kopplar detta ljudet till något dåligt direkt.
Jag har haft en gris som gjort det under en period och det var efter att hans burkompis dog och han satt själv. Då chirpade han tidigt på mårnana och det lät hemskt. Och mina andra marsvin stelnade till när denna hane chirpade och kurrade. Dom såg inte ut att ta det särskillt possetivt heller, Mer som ett varningsläte eller sorgsång som jag tog det som.
#12 - På det viset! :) Intressant! Svårt att veta hur man ska tyda det eftersom det då finns väldigt skiljda meningar om vad det betyder. Stress eller smärta kontra kontaktsökande går ju inte hand i hand kanske.
Ja men precis, det gör det ju inte lättare.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Och min hane lät som i klipp #7
#9 De 16 av mina marsvin som befinner sig i samma rum som mig håller med dina och reagerar likadant när chirping uppstår här hemma.
#13 Håller med helt!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Saken är den att om det vore ett ljud för smärta och jag-mår-dåligt så är det ett synnerligen dumt ljud. Vad lockar till sig rovdjur om inte detta? Marsvin är så smarta bytesdjur i övrigt så det låter för mig osannolikt att det ska vara smärta och stress. Sorgsång kanske vore möjligt om det inte vore en rätt ologisk känsla för marsvin att känna. Och det är ju allt från ensamma till marsvin i stora flockar som gör ljudet. Ja, det är defintivt en Kluring.
Åh vilket bra initiativ Abico. Intressant att ni som "gillar ljudet" tycker er ha hört något annat för jag har alltid undrat hur någon kan tycka att chirping låter vackert. ;-)
Fast jag vidhåller att både #0 och #7 låter frunktansvärt vidrigt. Båda varianterna har jag hört här och jag blir fullkomligt vansinnig varje gång! Näst efter sjuka marsvin som dör för mig så är chirping det värsta jag vet i marsvinsvärlden ;-). Jag tänder lampor sätter på musik, tar upp den skyldiga och tröstar jag ger mig inte innan oljudet slutar och alla är lugna igen även om det så är mitt i natten. Personligen är jag helt övertygad om att det är ett varningsläte som bara mycket stressade/skrämda marsvin gör. Jag kan absolut inte se något vackert i det.
#19 överslag kanske?
#21 Förklara gärna närmare, jag vet nämligen inte om jag tror på att det finns något som faktiskt är en överslagshandling. Mest känt i hundvärlden för mig
och där har jag lärt mig att varje "överslagshandling" har ett syfte. En överslagshandling skulle annars vara det mest dumma som finns inom djurvärlden - som bäddat för att äventyra sin överlevnad.
#22 jag vet inte om vilda marsvin tex popcornskuttar, det är väl ett slags känsloöverslag hos marsvin - de vet inte var de ska göra av sin kropp i lycka. och hur vet vi att tex vilda marsvin har detta ljud också? jag tänker att tama marsvin har kanske kommit tillräckligt långt ifrån dem för att börja tappa en del instinker. självklart finns ju fortfarande flykten kvar, men jag tror inte att tex vilda marsvin skriker när man kommer med mat heller, för det skulle ju inte gynna dem. jag tycker på något sätt att ljudet är negativt, hur marsvinet som gör ljudet ser ut och hur marsvin reagerar när de hör ljudet. panikslaget lixom.
#19 Jag vet det är jättekonstigt. Men jag har en hemsnickrad teori om det. Jag vet ju inte om det stämmer men jag funderar på om det finns en mening med att ljudet är så olikt alla andra marsvinsljud. Jag menar att detta märkliga ljud samtidigt fungerar som ett ett varningsljud till andra marsvin och på samma gång förvirrar eventuella rovdjur som kanske inte kopplar ihop ljudet med marsvinen. Då det är så fågellikt och är det möjligt att rovdjur börjar söka ett fågelbyte i buskarna istället för att leta smaskiga marsvin på marken. Ljudet är på något märkligt sätt svårt att lokaslisera också ibland kan det ta lång tid innan man hittar den skyldiga jag tror även rovdjur kan ha svårt att avgöra exakt varifrån ljudet kommer.
Jag har bara hört början till det(lite hesare, lägre) en gång och i övrigt sluppit det. Nu när jag hör #0 och #7 är jag glad att jag sluppit höra mer. Vilket obehagligt ljud!
#22 Varför är du inte säker på att det finns? Den allmäna, etologiska definitionen är väl bara att överslagshandlingen är ett resultat av en konflikt mellan flera olika instinkter. Och det kan tillfälligt minska stressen som utlöses av konflikten eller ev. avstyra den(så ja, något syfte har det ju). En överslagshandling hos marsvin är ju t.ex. att de gäspar mitt under bråk. Det är väl inte så konstigt ändå?
Det känns inte som att chirping är en överslagshandling dock… jag har svårt att föreställa mig att djuret skulle hamna i en så pass pressad situation bara "sådär".
#24 Det låter som en klok teori! Synd att man inte kan veta om det stämmer eller inte. Och man undrar ju hur det utlöses hos våra tam-marsvin…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har haft marsvin som chirpar vid olika tillfällen. Första gängen jag hörde det var när jag hade en kompis marsvin hemma och då funderade jag om det var för att dom precis hade kommit till mej och dom kände sej stressade.
Men jag har oxå haft andra tillfällen när ett av mina egna marsvin börjar låta. Det har varit helt lugnt i buren och en hona började chirpa, hon var helt lugn och dom andra låg och sov i närheten och ingen stressades av ljudet.
Skulle vara intressant att veta vad det innebär.
Åh! Nu kom jag ihåg!
För några dagar sedan vaknade jag ju av ett jättevackert fågelkvitter! Halvvaken som jag var på morgonkvisten förundrades jag av dessa fåglar som fortfarande höll på mitt i vintern…men vänta lite här nu, tänke jag! Det är ju inga fåglar! Det är ju ett av marsvinen! Plötsligt blev jag klarvaken och låg ock lyssnade i två tre minuter innan hon tystnade. Vet inte vilken av dem det var då jag inte vågade gå upp och störa och få ljudet att upphöra.
Detta var första gången jag hört shirping-ljudet IRL :D Hade helt förträngt detta då det hände så tidigt på morgonen när hjärnan vart helt dimmig…
För övrigt kan jag tillägga att det inte lät som på din film TS. Detta lät mindre stressigt, inte i alls en hög tonart och mera "rent". Det lät precis som fågelkvitter!
Jag har ofta varit med om att marsvin som är stressade eller sjuka fått för sig att chirpa, ett par av dem har strax därefter dött till och med. Så för mig har det väl blivit som ett dåligt omen lite.
Men, marsvinet som chirpade igår gör det ganska ofta… Åtminstone någon gång i månaden drar hon igång och hon är frisk som en nötkärna. I början blev jag orolig när hon gjorde det, som jag blir när de andra gjort det, nu blir jag mest förbannad för att hon förstör nätterna ;)
Det enda jag kan komma på är att hon är en av de med lägst rang i flocken, kanske stressar oro i gruppen henne mer än andra. Eller så är hon bara väldigt känslig. Eller dum som fått för sig att det är ett bra ljud. Hon är visserligen i precis samma "trans"lika tillstånd som de andra när hon gör det och de andra blir förstelnade precis som de andra gånger någon gjort det.
De andra marsvinen svarar alltid med att kurra obekvämt och lågt, så som skrämda marsvin gör. Kanske är det trots allt en överslagshandling, en som de övriga vettiga marsvinen förstår kan vara farlig och locka till sig rovdjur - därav att de sitter helt stilla och bara kurrar lågt av obehag. För att inte avslöja sig än mer för rovdjuren.
Hanna

Oj! Mina marsvin blev jätterädda när de hörde ljudet i klippet som Binajis lagt upp. Det var länge sedan det chirpades här eftersom mästerchirparen inte längre lever, men när han gjorde det så hände det oftast på natten. Inte kul! Ett förfärligt ljud! Han var satin, och flera andra satiner chirpade också lite då och då. Ingen aning om det var något satinrelaterat. De satiner jag har nu har inte chirpat sedan storchirparen gick bort, så kanske var det han som satte fart på de andra.
(Bara så att ingen ska få för sig något annat så avlar jag inte på satiner, utan de tre som jag har just nu har kommit i selfkullar där jag inte förväntade mig något annat än just self eller crested, och eftersom de är just satiner så får de bo kvar så länge de är friska.)
Jag har en hane här hemma som sätter igång runt klockan 5-7 på morgonen, ofta fler dagar i sträck. Sen går det några veckor lugnt, sen börjar han igen. Det konstiga är att han är supertrygg här hemma, världens mysigaste.
En gång var det så illa att jag kunde ta upp honom i famnen och han fortsatte bara att chirpa.. hjälper inte att tända lampan eller mata heller. Dock funkade det inatt, nu har han hållt på ett par nätter igen. Alla andra stackarna sitter förstenade och jag hatar verkligen ljudet, jättejobbigt.
#30 - Men det där med perioder känner jag igen, min chirpingodjur här hemma håller också på ett par dagar i sträck åt gången för att sedan vara tyst en tid. Jag har inte tänkt på att det är så tidigare men nu när du säger det.
Hanna
Ja här är det också perioder. Det får ju mig att blim orolig för chirparen eftersom jag får för mig att hen inte mår bra.
#31 Mm, ja det är så skumt. Har försökt tänka efter om det kan vara något som sätter ingång det, eftersom det oftast också är samma tid på dygnet, men icke.
Jag känner också igen att det kan förekomma i perioder.
Jag har vid de flesta tillfällen kunnat identifiera orsaken till varför mina chirpat, allt har varit missnöje av olika typ:
Brunst - min peruanhona Lillith är jättesöt tycker ALLA i flocken, således "flörtar" alla på henne när de brunstar och hon blir stressad och chirpar. Någon gång har den som brunstat chirpat.
"Flytta på dig" - Isidor chirpar om matskålarna är upptagna, han vågar inte säga ifrån fysiskt mot sina bröder. Numera har de tre matskålar och sedan dess chirpar han inte, när han chirpade gjorde han det tills antingen Caspian eller Napoleon flyttat sig.
Sjukdom - min Elina som hade cystor med alla typiska symptom chirpade i slutet.
Ibland misstänker jag att de chirpar av tristess, ärligt talat. Jag tror även definitivt på att överslagshandling kan vara en förklaring. Jag tror absolut inte att det någonsin är ett positivt ljud, men jag tror heller inte att det behöver vara ett "hjälp-jag-är-dödssjuk-ljud" nödvändigtvis. Snarare ett sätt att visa missnöje av olika skäl, tror jag. Sedan tycker jag att det är rimligt att det är ett "maskerande" ljud, alltså att det inte ska låta som marsvin (som #24 beskriver alltså!). Jag är heller inte övertygad om att det nödvändigtvis är ett ljud som finns hos vilda marsvin, Cavia Porcellus som vi har som husdjur finns ju inte ens i det vilda.
Imorse hörde jag chipring. Lät som en fågel som var inne i huset. Misstänker Lotus då han har gjort det 3 gånger innan.
Allting var lugnt och stilla och lät precis som en fågel. ingen panik eller liknande.
Vaknade en natt (kl 03) av ett monotont, gällt fågelläte. Trots att sovrummet ligger längst i från marsvinsrummet så vaknade jag. Av erfarenhet tänkte jag direkt "åh nej, någon av kattleksakerna har hakat upp sig", hahaha!
Var beredd att gå på kattleksaks-jakt.
Var svårt att lokalisera ljudet, så det var mer att det slog mig helt plötstligt att det var marsvinen. Jag hade glömt lägga över filten över hanarnas bur och jag tror det var herr Ture som chirpade. Han har gjort det tidigare. Kan det varit så att en av honorna brunstade? Jag tror på # 24 teori.. borde finnas ett överlevnadssyfte med att ljudet är så svårlokaliserat och olikt marsvinsljud. Sen funderade jag på om det kunde ha med honorna att göra och fungera som ett lockljud. Hanarna låter ju inte så när de är hos en hona (ex vid parning) men däremot nu när de är i varsina burar, på lite avstånd. De kunde kanske känna lukten av varandra men de kunde inte se varann. Spännande tråd!
#36 Vad spännande att Ture Chirpat. Det var Tures pappa som gjorde det här hemma.
Jag hade också en chirping-natt (och en brunstnatt och gallerbitarnatt, sov med andra ord typ 0) och efter att ha gått upp för tredje gången kände jag bara att jag skiter i vad det betyder. Jag tycker inte att det är ett intressant ljud och jag HATAR det innerligt oavsett vad. Jag gillar att sova! ;)
Hanna
#36 Jag har bara hanar, men min ena hane låter så ändå:P
Jag tycker att det oftast är honor som är chirpare…
Jag tycker nog inte att man kan spela upp filmen på datorn och sedan gå efter sina marsvins reaktion. Mina blir obehagliga till mods oavsett vad som spelas upp om de inte känner igen det. Jag har haft några chirpare men alla har chirpat tyst tyst. Birk och Lovely vet jag inte varför, Rema var störd av något men jag kommer inte ihåg vad och Nellie chirpade häromdagen och då hade hon troligtvis ont. Ingen reaktion vid Nellies chirpande, med Rema var de lite spända och de andra kommer jag inte ihåg
#41 som sagt mina blir inte det då de är vana vid olika sortes musik och tv program från youtube mm.
Visste inte att marsvin kan låta så. Aldrig hört det tidigare.
Hörde det imorse igen. Aldrig hört det 2 dagar i sträck.
Kan han känt av snökaoset som var i natt och reagerat på?
Eller vad kan utlösa det 2 morrnar i rad?
En av mina hade en kort session igår. Ingen blev berörd, de fortsatte sin sömn.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Nu vet jag inget om marsvin, men med hästar är det så att vilda hästar nästan aldrig gnäggar - inte den ljudliga trumpetstöten som tamhästar använder titt och tätt. Monty Roberts, som anses mycket hästkunnig, har observerat att när vilda mustanger tas in i hagar i närheten av tamhästar, så springer mustangerna så långt bort de kan när tamhästarna gnäggar. Gnäggandet är nämligen ett "Tjohej, här är jag", och inget begåvat bytesdjur går omkring på prärien och skriker "Här är jag" allt vad man orkar. Tamhästarna har levt säkra så många generationer att de har glömt faran med det och gastar till varandra hur som helst.
Det kanske är detsamma med detta marsvinsljud? Det finns hos de vilda djuren men används bara i extremfall (vilda mustanger KAN gnägga, till exempel när flocken har skingrats och de vill hitta varandra igen), men tamdjuren har glömt varför man inte ska väsnas i onödan och drar på volymen för minsta lilla? Där ett vilt marsvin kanske skulle tjirpa om det var inträngt i ett hörn av ett rovdjur, tjirpar ett tamt för att matskålen är tom eller TV:n på för högt?
Jaja, hemmasnickrad teori av en som inget vet - fritt fram att ignorera
.
#46 Min chiprar trots att det är knäppt tyst men även när han blivit skrämd av ett hägt ljud mitt i natten, så jag tror inte att det, inte enbart i alla fall :)
Mina marsvin är dessutom vana vid det mesta, så dem reagerar sällan på saker direkt, då gömmer dem sig istället :)
Men ändå en teori som kan/kunde stämma till viss del, inte ologisk :P
är det någon som vet varför fåglar chirpar?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#44 Vem är dominant i buren? Tänker att det kan vara antingen som min Isidor att Lotus inte vågar säga ifrån riktigt och därför använder chirpingen för att visa något missnöje. Eller om det är dominansbyte på G kanske.
Även om han inte gjort det regelbundet tidigare behöver det inte ha skett någon märkbar skillnad i buren/omkring buren. Det kanske är så att Lotus har upptäckt att han får någon slags reaktion när han chirpar från sin burkompis och därför använder chirpingen för att få sin vilja igenom. Typ som att Isidor chirpar för att komma åt matskålen.
Annars kanske det kan vara någon doft som är så subtil att du inte känner den som han reagerar på. Du har ju en hanne som håller på att bli vuxen, han kanske luktar spännande/läskigt/annorlunda och Lotus kanske reagerar på det. Eller så kanske han hör ljud som inte du och din sambo hör, kanske utifrån?
#46 Jag tycker att din teori är mycket realistisk och kan absolut tänka mig att det är så som du beskriver.
#42 Oki. Mina reagerar inte på musik och ljud de känner igen men om något börjar plötsligt blir de rädda. Fast mina har ju ett eget rum så det är kanske mycket för att de inte är vana vid massa olika ljud. När de bodde i lägenheten ett tag så blev de rädda så fort det kom plötsliga ljud från datorn så jag jag sa alltid "nu låter det", då kunde jag spela upp så gott som allting utan att de blev rädda.
#46 Det är ofta samma med förvildade katter. De som är födda ute jamar sällan.
#49 Blixten bestämmer men Lotus brukar säga ifrån. Dem kommer väldigt bra överrens och samsas bra :)
Blixten är 3½ år och Lotus är 2 år gammal. Lotus har alltid varit under Blixten. Vi smög och kollade i förrgår morse och då satt Lotus i höet och Blixten var i sin myspåse.
Menar du Trazzel? Då borde han väl reagerat på Alvin & Enzo med när dem var små? Eller? :) För han har gjort ljudet 3 gånger innan dessa 2 dagarna.
Nej lär aldrig få reda på varför han gjorde ljudet, finns ingen förklaring till det :/
#51 Jag tror egentligen som du att vi inte kommer kunna förklara Lotus chirpande, inte utifrån det lilla du/vi vet nu i alla fall.
Jag tror däremot inte att han nödvändigtvis måste ha reagerat på Alvin och Enzo för att reagera på Trazzel. Alla marsvin luktar ju olika, Trazzel luktar kanske jättegott/spännande/läskigt. Så jag tror inte att det är omöjligt även om det är den teorin jag tror minst på.
Jag tror faktiskt att det oftast finns förklaringar till varför de chirpar men att det ofta är svårt att förstå dem.
#52 Ja precis. Man kan bara "anta".
Jo det är sant, dock har Trazzel bott här i 2 månader, så då borde han väl reagerat tidigare? :P Eller? :P
#53 Nja, kanske. Tänker att hans dofter kanske ändras ju mer han växer. Har ingen aning egentligen, tanken bara slog mig att Trazzel kanske var extra spännande.
#54 Ja inte omöjligt hehe man vet ju aldrig,vad dem kan lukta sig till som inte vi märker :P
hej jag hitta en på youtube som inte marsvinet såg så rädd ut.. detta kanske är ett glatt marsvin som sjunger? Han/hon ser ju inte ut att vara jätte rädd iaf..
Nja rätt stel tycker jag definitivt inte avslappnad och glad. Det andra vuxna marsvinet i buren ser utan tvekan rädd ut. För övrigt hde jag också chirpat om jag bott i en så liten bur.😉
#56 Stackars marsvin som bor så! 😕