Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1409 ggr
Wendy 1000
2013-07-02 18:38
0

Förhårdnader!

Mitt lilla skrutt har nu drabbats av förhårnader på fötterna och fick panik över att de blivit ganska mycket.Nu undrar jag hur man ska bli av med detta snabbt så att han inte behöver ha detta mer.Någon som har ett bra tips?

Tack för svar / W1

Bella Bengtsson

Svarttusch
2013-07-02 18:43
1

"Det är inte alls ovanligt att marsvin får hudförhårdnader på tassarna, snarare

tvärtom - de flesta marsvin över året har 

mer eller mindre förhårdnader.

Det är viktigt att aldrig låta förhårdnaderna växa sig stora för då finns risken att marsvinet råkar slita av sig dom självt och det gör ont. 

Ta och klipp ner förhårdnaden med en vanlig nagelklippare och fila sedan den sista biten in till tassen med en vanlig nagelfil. "

Citerat från artikel här på sajten :) http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715f75b9cb46224406e202-tassar-och-klor

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

MoaL
2013-07-02 18:44
0

Klipp bort förhårdnaderna (men klipp inte i trampdynan), smörj och massera sedan tassarna med kokosolja med jämna mellanrum. :)

Många marsvin får förhårdnader som man måste klippa bort då och då, och det beror säkerligen på att de, till skillnad från i det vilda, inte "slipar" sina tassar genom att springa i varierad terräng.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Wendy 1000
2013-07-02 18:54
0

Något bra tips så att man inte klipper i dynan och om man gör det vad ska man göra då ?

Bella Bengtsson

Fridaaaa
2013-07-02 19:43
0

Jag klipper bort lite i taget.
Och sedan smörjer jag med salva på, för att mjukgöra 🙂

#3 Klipp lite i taget, så ser du hur nära du är och kommer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.