Är pellets dåligt?
Pappa köpte vitakraft pellets för att han tror att det är bra för deras tänder, och mina marsvin gillar det. Jag ger dom det, men är det dåligt för marsvin? Nu spelar ju inte pengarna nån roll, men vad kan hända dom?
Foder kanske man säger? :)
Det finns pellets som är bättre än andra. Vitakraft är inte kända för att vara det bästa. Jag rekomenderar lottie från granngården, andra använder pellets från oxbow och svenska foder. man kan också ge tex musli, havregryn och liknande :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
http://www.nums.n.nu/kraftfoder-eller-inte här är bra förslag på hur man kan blanda eget :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
För tänderna gör det ingen skillnad. Där är höet det viktiga och att bettet är korrekt. Tänderna nöts mot varandra.
#2 Jag har givit dom fiberhavregryn. Dom blir väll inte tjocka av det? Har en tjockis här hemma. Jag tror jag ska ta bort fodret ändå, dom kommer bli jätte överviktiga annars. :D
#4 :)
Har fodret du använder nu fröer och liknande i sig? För det är inte bra för något marsvin och framförallt inte marsvin som väldigt lätt lägger på sig i vikt :) Jag ger hälften pellets och hälften havregryn. Man kan ju ge annat också, t. ex kornkross. Men jag är helt nybörjare på det här med att göra eget kraftfoder så jag uttalar mig inte om vilket som är bra för vilka marsvin :) Vissa marsvin verkar inte ens behöva särskilt mycket kraftfoder utan bara äter det några gånger i veckan :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag ger mina grisar havregryn blandat med hel havre. Dem älskar det =)
#6 Ja det är frö i den.😮
Ska jag typ slänga det?
Jag ger alla mina 4 marsvin Oxbow
#8 Att slänga det känns kanske inte helt nödvändigt. Fodra med det tills det tar slut , fast i väldigt liten mängd och inte så ofta, så påverkar det nog inte marsvinen negativt.
Jag tycker man ska titta noga på calciumhalten i marsvinens foder, eftersom det är en av de faktorer som verkligen kan skada ett marsvin som har lätt för att bilda urinsten. Och ofta vet men ju inte att ens marsvin är lagd åt det hållet förrän sten eller grus redan bildats. Och då är ju skadan redan skedd.
Calciumhalten i just Vitakrafts pellets vet jag inget om, men om jag inte minns fel så är den inte ens angiven på påsen. Jag köper inget foder som inte har en fullständig innehållsförteckning och näringsinnehåll deklarerat på förpackningen.
#10 Hur märker man att marsvinen har urinsten? Förutom att dom piper när dom kissar? :)
Vitakraftfoder är skit ja.
Hade gett det lite som godis istället.
Bättre att ge t.ex havregryn.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.