Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1772 ggr
Lilje
6

Jag blir så glad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För tillfället bor marsvinsflocken hos mina föräldrar med mig i några veckor, och under den tiden har det kommit och gått lite olika vänner, bekanta och släktingar. På något sätt lyckas de alltid hitta in i marsvinsrummet, och ofta är de helt fascinerade av marsvinen som springer runt där i golvburen. Det blir alltid en hög med frågor och det roligaste är att det är alla vuxna som blir som mest betagna av de små liven. De vill hålla, gosa och titta. Det gör mig så glad att se, jag har faktiskt inte upplevt så pass positiv respons kring marsvinen innan utan jag har många vänner som tycker jag är lite smått galen med så "många" marsvin. 

Det känns även bra att jag sprider korrekt marsvinsfakta omkring mig.. Jag blir liksom stolt över mina djur när människor finner marsvinen roliga och intressanta, de får se en helt ny sida av marsvinsägandet som många aldrig får se 😃 Hur är det bland era vänner och bekanta? Hur reagerar de på marsvinen?

farvendal
0

Jag upplever att folk är fördomsfulla när jag berättar att jag äger två kaniner och två marsvin, här i min lilla etta. "Du har ju värsta zoo't, tråkiga djur dessutom, de ger ingenting". Men sedan när de får träffa pälsbollarna så blir det "men guuud vad söta och mysigaaaa". Upplever att marsvinen är mer populära än kaninerna faktiskt, kanske för att marsvinen pratar så mycket ^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Missjohansson
2

Dom som inte har varit hos mig brukar skratta och tycker att jag är galen som har så många djur! 2 katter, 2 hundar, 3 kaniner, 1 hamster och 14 marsvin.

Folk som kommer hem och hälsar på för första gången kan säga. Oj jag trodde det skulle vara mera livat?

Hade födelsedags fest i maj. Ena dagen för släkten och andra för vänner.

Nästan alla sprang fram till burarna och hade massa frågor och ville klappa med mer. Tog kort på mina skinnys då många inte ens vet att dom existerar om man inte är marsvins intresserad. 

Jag blev helt förvånad. Många frågar även hur min omplacering har fungerat och om det går bra mm.

Tycker det är roligt att efter snart 3års tid som djurägare så har människorna runt omkring mig förstått att jag är inte galen utan det är ett brinnande intresse 😉

kodex
0

Det är samma sak med folk som kommer hem till oss :) Mamma skäms över mina små lurviga men hennes kompisar blir alltid lika fascinerade!

Fridaaaa
0

Har inte så många som kommer hit.
Men de flesta tycker att de är söta 🙂 Eller så blir det "vilket mini-zoo! Hur har du råd och tid med allt?", med en klassiker 😉 Även från såna som inte kommer hit utan bara hör hur många djur jag har hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
0

De flesta i min släkt verkar ha uppfattningen att det är hamstrar jag har, hur många gånger jag än förklarar att det är ganska stor skillnad på marsvin och hamstrar.

farvendal
1

#5 haha känner igen det!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Tisslibiie
1

Den reaktionen jag får oftast när någon ser eller när jag berättar hur många marsvin jag har, är att de tycker att jag bör växa upp. Att marsvin är "ett djur för barn".

Vilket det absolut är, min son är helt fantastisk med dem! Men, det finns liksom ingen "åldersgräns" som säger att människor över 18 år inte får äga marsvin! Helt absurt enligt mig!🤔

Enjoy life and live the adventure!

Lilje
0

Känner igen mig lite i allt ni skriver, även de negativa reaktionerna.. men kul att flera också har fått bra reaktioner från folk runtomkring!

Frida B
0

- Mamma, kolla vad söta hamstrar!

- Ja, men oj vad stora dom är. 

(Samtidigt som jag sitter ute med en hamster i knät -.-)

Oftast kommer det väldigt många barn in och vill klappa svinen, och frågar om dom äter gräs o.s.v. Av de vuxna får jag väldigt ofta höra att jag har ett zoo på mitt rum haha! Jag har 2 marsvin och en hamster 😃

Men oftast så är det bara possitivt. Om det inte är mamma man pratar med. Då låter det oftast såhär:

(random barn)- Får jag titta på hamstern?

(Jag men Cindy i knät)- Jadå det får du.

(Mamma)- Men klappa inte, det är en hamster så hon bitts.

*Barnet dras genast iväg av sin mamma*…

Det kan jag bli ganska trött på. Dock gäller inte det marsvinen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

busKotten
0

De flesta tycker nog man är lite konstig… Jag är ju väldigt aktiv med hund (har 2 goldens), och har väl nämnt till ngra träningskompisar att jag även har marsvin.. Det brukar generera en frågande uppsyn ;) En del tycker dock att det är spännande…

När jag var hos vet med marsvinen (hade 3 då) fick jag frågan om de var "mina" eller "barnens", så det där med att det är för barn är nog ganska starkt inpräntat hos många…

Misarn
0

Känner igen mig i detmesta ni alla skriver både positivt och negativt :-)

westblom
0

#2 Jag känner igen mig i de du skriver , jag har också omplaceringshem, många tycker jag är galen har även fått mycket skit i från en del vilket jag har blivit mycket ledsen för, men jag älskar det jag håller på med och mina marsvin har det bra med stora burar och c-vitaminrika grönsaker och behöver dom veterinär vård så får dom självklart de

Maelis
1

Väldigt få fattar skillnaden mellan hamstrar och marsvin och många minns verkligen aldrig vad det är vi har. Vi har dock fått mycket mer och roligare respons på djuren sen vi byggde en ny bur. De syns bättre helt enkelt och då ser folk hur mysiga de är. Jag har också några vänner som gärna skulle vilja ha marsvin, men där någon i familjen säger nej eller det finns allergier mm. Då blir jag påmind om vilken tur jag har att det funkar för oss! För oss är de de perfekta husdjuren. Mycket lite arbete men mycket gos och annat roligt!