Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 825 ggr
Maelis
0

Avel och rang?

Jag undrar hur man brukar tänka kring avel och ranghöga/ranglåga marsvin? Är det någonsin önskvärt att avla på de ranghöga eller tänker man att de egenskaperna behövs mest bland marsvin som lever vilt? Eller är det viktigt att upprätthålla någon slags balans? Jag skulle bli jätteglad för att få höra hur ni tänker?

Eulwen
0

Jag är fortfarande rätt ny på uppfödning men resonerar som så att hanar som är onödigt aggressiva inte bör avlas på. Ett marsvin som är ranghögt behöver ju inte vara aggressiv, han kan vara bossig på ett schysst sätt, och det i sig är inte diskvalificerande. 

Två hanar som bor ihop verkar trivas bäst om det ena är högt i rang och det andra lågt, då minskar riskerna för slagsmål eftersom det är så tydligt vem som bestämmer. Men om den ranghöge då är en snål rackare som vill ha allt för sig själv och jagar runt den andre (onödigt aggressiv) så blir det mindre bra och det är inte en hane jag skulle vilja avla på. Sätter man ihop marsvin som har samma rang blir det mer tjafs eftersom det blir svårare för dem att komma fram till vem som är top dog.

Jag fokuserar på de egenskaper som behövs för tammarsvin, dvs att de ska vara jämna i humör, lätta att hantera och sociala.

Maelis
0

Aha, jag fattar! Rangen spelar ingen roll men de ska vara schyssta. Rätt enkelt egentligen. Tack för svar!

Eulwen
0

Ja ingen vill ju ha en psykopat till chef liksom. 😉

Maelis
0

Nä, precis. Skönt att ni uppfödare ser till att marsvinen slipper det! :-)