Skinnys
Hej allesammans!
Jag funderar eventuellt på att köpa en skinny (beroende på om jag får mamma att skjutsa mig då jag inte har körkort, samt om personen har kvar den lilla skruttan😍), och har nu googlat hej vilt.. Enligt beskrivningarna jag hittar om dem så verkar de ju vara hur pigga och charmiga som helst. 😃
Jag tänkte mer fråga hur det är med deras hud. Vissa säger smörj, andra säger att det inte behövs. Vad är era erfarenheter? Hur känns de i huden på normal vardagsbasis? Som vår hud i "torrhet", eller lite feta/flottiga? Jag har haft i princip helt hårlösa dubbelrexade råttor och de var skapligt feta på huden, det är därför jag undrar. 😊
Annars har jag nog greppat det viktigaste; De äter mer för att hålla värmen, äter gärna havregryn/-kross, och gillar mjuka, fluffiga krypin. 😃
Om det är något annat viktigt eller bra att veta om just skinnys, please tell me. 👍
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag smörjer enbart när det behövs. I regel efter bad behöver han det.
Men det är sällan jag behöver smörja mitt nuvarande skinny. Förra jag hade behövdes knappt heller.
Svårt att beskriva hur det känns hehe inte "feta/flotiga" i alla fall (tycker inte jag), varma helt enkelt 🙂
Om de ska vara ute, så behöver de smörjas med solskydd helst, annars kan de bränna sig.
Bajsar och äter mer än pälsade marsvin (tycker jag i alla fall).
Behöver då ha relativt varmt i rummet där de bor, jag brukar ha runt 19-22 grader ungefär i regel.
Underbar ras! Ligger mig varmt om hjärtat, har dock bara en just nu 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur ofta behöver de badas? Jag har och har bara haft pälsade i olika varianter tidigare, och de har inte direkt varit i behov av bad alls. ^^
Att de är varma förstår jag, haha. :P Men känns det ungefär som att stryka på slät människohud, eller blir man lite fet om handen, typ som när man kliar vissa hundar? Okej, kanske inte fullt så illa, vissa hundar är ju jättefeta i pälsen, men du förstår kanske hur jag menar.. :P
Ute kommer jag inte att ha dem, jag bor tyvärr på tredje våningen. :/
Vilken sötnos!! Jag har alltid varit svag för pälslösa eller på något annat vis och vänster underligt utseende/utstickande djur, så jag hoppas att det här går vägen. Då skulle jag bli riktigt lycklig!
Mvh,
Moa
#2 Jag badar alla mina marsvin kanske 2-4 gånger/år, inte mer. Vid behov alltså.
Inför utställning med då. (dock bara ställt 2 gånger) 🙂
Nja jag blir inte lite fet om handen ialla fall.
Aldrig blivit det av hundar heller, någon speciellt ras du tänker på?
Håller tummarna! 😛
Min svärmor har en kinesisk nakenhund 😉
#3 Ah, fast jag har aldrig ställt ut mina grisar, och de har alltid luktat gott så jag har aldrig känt något behov av att bada någon av dem. ^^
Det finns många hundar som blir feta i pälsen, gärna jakthundar till exempel. Har även klappat om vissa schäfrar och andra hundar med den typen av päls som man får en beläggning på fingrarna av (väldigt obehagligt). Helt enkelt hundar som skulle behöva ett ordentligt bad, men har ägare som inte tar sig tiden att göra det. Ingen speciell ras alltså. :)
Haha, kinesiska nakenhundar är så fulsöta. ^^ Såg en igår och höll på att falla baklänges av förvåning då det förmodligen var den första smått tjocka nakenhunden jag någonsin sett.. o.O Såg inte bra ut, men lika fulsöt ändå. :)
Mvh,
Moa
#4 Jag har träffat många jakthundar och även många schäfrar, men ingen har varit fet i pälsen direkt 😛
Men kanske beror själv på hur man upplever? För jag upplever det inte så i alla fall hehe
Ja de är lite fulsöta hihi
#5 Mja, jag tror att även du skulle uppleva att du blev fet om fingrarna om de blev alldeles gråvita och matta när du har kliat en voffsing. ;) De flesta hundar är såklart inte feta i pälsen, jag tror som sagt att det beror på hundens benägenhet att bli fet, samt ägarens ansvar att faktiskt bada sin hund då och då när det behövs. Det är väl som med människors hår. Vissa har lättare att bli feta i hårbottnen, och mycket beror säkerligen på föda, hälsa och skötsel i övrigt.
Nåväl, för att återgå till skinny-pluttar.. :P Jag har för mig att jag läste någonstans om att de MÅSTE få grönsaker två gånger om dagen. Stämmer verkligen detta? Jag brukar ge grönsaker en gång dagligen, räcker inte det?
Mvh,
Moa
#6 Aldrig hänt mig hehe 😛
Mjo så är det förmodligen 🙂
Nej de måste inte ha grönsaker 2 gånger/dag. Min får 1-2 gånger/dag, lite olika. Men klarar sig med 1 gång/dag med, just grönsaker 🙂
Ah, så bra, då behöver jag inte oroa mig. ^^ Hö och vatten ser jag alltid till att det finns, och havregryn finns alltid hemma.. Fast jag tror att pälsade marsvin blir lite väl tjocka om de skulle ha fri tillgång till havregryn.. o.O Jag får se hur jag löser det (om det blir något vill säga *hoppas, hoppas*😃).
Tack så jättemycket för att du har tagit dig tid att svara. :)
Mvh,
Moa
#8 Mitt skinny bor med en self, fungerar kanonbra 🙂
Man kan ju ta ut ev pälsat marsvin själv lite under dagen så att skinnyt kan äta mer om man vill det 🙂
#9 Så sant så. 👍
Mvh,
Moa
Förresten, vad använder du för något när du badar dem? Samt vad brukar du smörja med?
Mvh,
Moa
#11 Jag har vanligt hundshampo 🙂 Det märke jag har hemma för tillfället hehe
Jag smörjer med fet parfymfri salva 🙂
Tack för svaret. 🙂
Kan bara tillägga att marsvinen finns kvar och jag hämtar dem imorgon!!! 😃 Det pågår en låååång serie Ronja-skrik i mitt huvud just nu! ^^ *GLAD*
Mvh,
Moa
#13 Åhh va kul! Du får lägga ut massa med bilder imorgon då ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#13 Vad roligt! 😃
Vad roligt ta kort 😂
Absolut, så fort jag fått hem dem och får möjlighet. ^^ Jag längtar! 😃
Mvh,
Moa
så kul vill se bilder på naken fisarna så söta🙂
Det är bara en nakenfis, samt en hona som jag faktiskt inte riktigt vet vad hon är.🤐Ett strävhår ser hon ut att vara, för hon ser väldigt virvlig ut på bilden. Båda har stamtavla i alla fall, så när jag får se dem lär det ju stå vad hon är. ^^ Imorgon kommer inte fort nog känns det som just nu! 🤪 "Ivrig" är ett svagt ord, haha!
Mvh,
Moa
#19 Ja skinny tillhör strävhårig så 😛
Haha, jag menar inte skinnyflickan, jag vet att de hör till strävhår. ;) Jag menar det andra marsvinet som hon omplaceras tillsammans med, då jag inte riktigt vet vad hon är eftersom bilden är något otydlig. Hon ser lite virvlig och rufsig ut så jag menar att hon är något slags strävhår. ^^
Enligt annonsen är de 10 respektive 8 månader gamla, så de är ju ungjäntor fortfarande. Jag = Lycklig!!😃
Mvh,
Moa
Jag kan tillägga att hon ser lite abessinierlik ut, men rosetterna syns liksom inte sådär tydligt som de ska göra. Det blir spännande att se henne - ja, dem båda såklart! - på riktigt. ^^
Mvh,
Moa
#21 Aha trodde du menade henne hehe😛
Jag som läste för snabbt, ber om ursäkt 😛
#22 finns dem i kalix? i så fall är dem från mig från början. har du frågor får du gärna höra av dig. :-)
Åh, är de från dig? 😃 Ja, det är de två marsvinsflickorna i Kalix. ^^ Jag gissade att de ursprungligen kom från någon av er uppfödare i Haparanda, så jag har suttit och tittat på era hemsidor. ;) Jag håller på att längta ihjäl mig till imorgon när jag får fara och hämta dem (vi ska först till Ikea, såklart, och köpa plädar och sådant till djuren😊), och sedan ska vi hämta sötnosarna.
Då kanske du kan lösa mysteriet med rasen hos den söta pälsbollen förresten?
Och jag kan garantera att de kommer att få det jättebra hos mig.👍Jag hade ändå tänkt mejla uppfödaren (dig då, med andra ord) så fort jag fått stamtavlorna. Så har jag gjort med tidigare omplaceringar som har haft stamtavla, då jag tänker att det ju kan vara intressant för uppfödaren att veta var deras djur hamnar. ^^
Mvh,
Moa
#25 håriga tjejen bör vara en lakeland om jag inte minns fel, alltså en skinnybärare..
Här har ni sötnosarna! Lakelandflickan heter Groth's Timotej, och skinnyflickan heter Karmen. 😃
Uuuuuuunderbara! Fler bilder kommer att tas senare, när de är badade, ordentligt ompysslade samt att allt är tillfixat här hemma. Just nu är det KAOS eftersom vi var på Ikea innan vi köpte marsvinen, och sedan köpte jag en stor råttbur i Luleå.. Som sagt, kaos, jag har en hel del att göra och är helt död just nu. ^^
Men visst är de fina?!😍Jag är så kär!
Först ut Karmen:
Mvh,
Moa
#27 Gud vad söt!
Ja båda två är söta, men är svag för skinny hehe
#29 Oj, hon ser väldigt tunn ut på denna bilden? Eller är det bilden som luras?
Så söta :) men du behöver nog göda upp karmen lite :), men det är jag säker på att du fixar :) kli gröt bra hö och mycket gräs :) tror dom kommer få det toppen hos dig :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Jotack, jag vet, hon är jättetunn. Väger bara 600 gram!😮Så hon kommer att gödas ordentligt, det kan jag lova. ^^ Timotej väger 960 gram och är toppenfin i kroppen, mjuk och go, haha! Men jättefina är de båda två, så jag är superlycklig!😃😃😃
Mvh,
Moa
#32 Oj, var inte så mycket 😮
Men vilka gullebullar :D Grattis ^^
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Så söta hoppas att skinny tösen går upp
Jag kom på att jag inte har uppdaterat här hur det går med mina nya flickor! ^^ Karmen har gått upp finfint i vikt och både ser och känns nu MYCKET bättre i kroppen. Hon är ju liten till växten så mindre än Timotej är hon såklart, det går ju inte att ändra på, men hon har fått mer hull! En liten hak-/bröstpåse har hon minsann fått, och nu är det nacke på de där skulderbladen som stack upp tidigare (se #29). Ryggraden är inte längre något pärlband och höftbenen är dolda under mysigt marsvinshull.❤️😃
Här är en absolut nytagen bild på den lilla damen:
Mvh,
Moa
Här är båda två, där Timotej ligger och vilar i bakgrunden. ^^
Mvh,
Moa
Och en usel, senapsgul bild där Karmen är på väg in i ett rör, men jag vill bara visa hur slät och rund hon är om ryggen nu. ❤️ Hon är så go och glad - extremt pigg och rörlig jämfört med pälsade, måste jag ju säga! 🙂
Mvh,
Moa
#36 Oj vilken skillnad, hon har blivit riktigt fin! Kul! :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Verkligen skillnad, riktigt roligt att se! Snygg bull-rumpa XD
#36 Åh vad fin hon har blivit! 😃
Så fin hon har blivit, jättestor skillnad! Härligt :D
Ja, hon har verkligen blivit jättefin, och fort har det gått också tycker jag. ^^ Jag har ju bara haft dem i 16 dagar, så drygt två veckor med andra ord. De är riktiga pratkvarnar båda två, och vilka matvrak de är! Karmen är såklart värst, hon gör ju inget annat än att äta, haha. 😃 Minsta lilla prassel - ja, inte ens det behövs om jag ska vara ärlig - så skriker hon som den lilla gris hon är. 😍
Mvh,
Moa