Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 456 ggr
ralfen
0

Tappat vikt

Hej ni verkar alltid så trevliga och kunniga här på marsvin i fokus och jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig. Mitt marsvin fick för någon månad sedan problem med urinsten/ grus trots att han fått Oxbows pellets cavy cuisine som jag läst ska vara bra pellets med lagom mängd kalcium för att undvika just urinstenar. Jag tog honom till veterinär som undersökte honom och röntgade men det fanns inga stenar eller grus kvar och symtomen var borta. Sedan dess har jag inte vågat ge lika mycket pellets för att problemet inte ska komma tillbaka, han har bara fått ca en matsked om dagen istället för 2. Men nu har han istället blivit jättebenig och hans vikt har gått från ca 1350 g till 988 g, beror det på att han inte får lika mycket pellets undar jag då? Han verkar frisk för övrigt och äter och dricker som vanligt. Han är 2 år gammal och har aldrig haft problem med vikten innan, så skulle det kunna bero på minskningen av pellets eller borde jag ta honom till vet igen?

ElmerKrudd
0

Ge han gröt av havregryn (självfallet utan salt och svalnad) det fukade när min kompis behövde få upp sin ena hane i vikt. Och det uppskattas nog av kompisen också ;P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
0

Havregrynsgröt utan salt och havregryn i en skål är bra för marsvin som behöver öka i vikt, det ger jag till mitt skinny 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ralfen
0

Okej det ska jag absolut testa, tack för hjälpen :)

[bragd]
0

Man kan göra egen kligröt till marsvin🙂