Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 789 ggr
Thezz.
2013-07-12 21:02
0

Helgmarsvin?

Kan marsvin bo på veckan hemma hos mig där jag bor på veckorna, och på helgen flytta med mig, varje helg? Om de vänjer sig från de är små?

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

[silkesnosen]
2013-07-12 21:13
1

Tja kan de, men det är ju en stress att förflyttas. Det viktiga är ju att de har sin bur med sig. Du kanske får nöja dig med varannan vecka.

Fridaaaa
2013-07-12 21:19
1

Jag tror det är bäst att de är i sin vanliga bur på helgerna, gäller ju bara fre-sön ju, ingen föräldrer eller så, som kan ta hand om dem då? Så få dagar?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
2013-07-12 21:31
0

Olika marsvin klarar resor olika bra. Jag skulle därför inte flytta dem så ofta som varje helg. Marsvin "klarar sig" med tillsyn en gång om dagen, så om du ger mat och grejer på fredagen innan du åker så behöver ju bara någon annan kolla till och ge mat på lördagen, för på söndagen antar jag att du är tillbaka?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Thezz.
2013-07-12 22:25
0

Ja.. Men jag har två burar, tänkte ha ena på mitt helgställe det är alltså ingen bra idé även om de vänjer sig?

// Thezz [[Skriver allra mest på Marsvin.ifokus, halkar ibland in på annat]] Glad

[silkesnosen]
2013-07-13 08:59
0

Nej. De behöver ha en bur, ett hem.

Fridaaaa
2013-07-13 09:22
0

#4 Jag anser inte att det är lämpligt, speciellt inte eftersom det är så pass kort tid, bara över helgerna de ska vara påett ställe och sedan hem igen…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thezz.
2013-07-13 10:47
0

#2 Det jag tönkte först, fick bara en "smart" tanke, men då vet jag bekräftat vad som är bäst

Thezz.
2013-07-13 11:26
5

Fast i början kommer jag stanna med dem varje helg, sen iaf nån helg i månaden typ åka hem till pappsen ("Helgföräldern") över en dag bara.

Bor i ett familje hem, vi är väl en 12-13 styckna i hushållet så nog tror jag någon kan ge dem hö och säga hej åt dem påde lördagar jag e borta 😉

Tack så jättemycket för svaren, höll på att begå ett misstag där nästan, själviskt, så jag skulle få mysa med dem hela helgen, men de skulle antagligen bli stressade.

Notera att jag inte fått dem än, men planerar och lär mig så mycket jag bara kan just nu ❤️

Utställning osv kommer bli mitt allra största fritidsintresse =)

[Marie68]
2013-07-13 11:30
2

Håller inte riktigt med, men nu tänker jag ur mitt perspektiv. Vi har en rejäl innebur-hage, som våra grisar vistas i på natten mm. Denna har vi på ovanvåningen. Ute har vi också bur-hage, där vi försöker ha dem i möjligaste mån. Eftersom vi har 9 st, förflyttar jag dem i transportburar, visserligen en kort stund, men processen är ju den samma med insättning osv. För ngn dag sen flyttade hela flocken, med nya burar,till sin semestervistelse. Allt gick bra, de fann sig till rätta med en gång precis som hemma. Jag upplever att våra är lugna o trygga,trots allt flyttande. Så ja,jag tror man kan vänja dem. Lycka till :-)

Thezz.
2013-07-14 10:27
0

#9 Men, nu blev det svårt igen x)
Jag får testa, hur märker jag om de är stressade?

[Marie68]
2013-07-14 11:47
1

#10 Vi råkade skriva våra inlägg samtidigt ;-) Efter att ha läst ditt inlägg om hur du bor osv, så hade jag nog låtit dem stanna hemma. Du har ju massor av marsvinsvakter:-) Det är ju trots allt lugnast så. Ett stressat marsvin springer undan, gömmer sig, vill inte komma ut o äta, kan släppa päls osv. Oftast vet men hur sina marsvin beter sig när de har det bra och om de sen avviker från det,kan man misstänka om det är ngt som stressar eller om det är ngt fel,ex sjukdom, som är på gång.

[Marie68]
2013-07-14 11:57
0

#10 Sen förstår jag din känsla av att inte vilja lämna dina marsvin, utan vill ha dem hos dig. Jag är lika dan, tycker det är jättejobbigt :-))