Stop n´grow?
Hej,
nu är det så att jag har ett litet problem. Det kan tyckas banalt och lite löjligt, men sömnbristen ger det lite större proportioner (för mig) än så…
Jag har ett marsvin som tidigt på morgonen drar igång med att tugga hus. Inte lite diskret utan väldigt, väldigt högljutt som gör det omöjligt att sova.
Jag har testat att ge hö, torrfoder, annat gott för att avleda, vilket funkar en kort stund tills de ätit färdigt eller är nöjda. Jag lägger även in pinnar nästan dagligen så det är inte så att de inte får chansen att använda tänderna!
Då jag inte kan flytta marsvinsburen till ngt annat rum så behöver jag komma på en lösning till detta. Ett alternativ är ju att ta ut husen över natten- men det känns elakt, speciellt då de andra tre sköter sig och inte gnager. Så nu har jag kommit på en idé…
Skulle man kunna använda Stop n´grow- dvs sådant där medel som nagelbitare tar på naglarna för att sluta bita… På förpackningen står det att det är helt ofarliga ingredienser- används ju på barn bla, och det smakar ju beskt…
En tanke från min sida… Någon som har erfarenhet kring detta?
Lite svårt att välja grupp- tänkte att det ju är ett beteende som är lite oönskat ;)
Åh så jobbigt! Nån gång har jag testat på en råtta som va gallertuggare, men tyvärr… Hjälpte inte ett dugg. Tycker de e värt ett försök, annars får du väl helt sonika ta ut huset…?

Jag läste i en gammal tråd där det var någon som provat med tandkräm. Det skulle tydligen fungera.
Envishet och drömmar
Jag hittade på en sida för några dagar sen en spray som man skulle spraya där marsvinen inte fick tugga. Kommer inte ihåg vilken, men den var för gnagare. :)
Marsvin vet jag inte med, men om man har hästar som krubbiter så brukar man använda senap :)
Vinäger eller citronsaft? Annars kanske du kan sätta in kartonghus under natten?
#5 Kartonghus hjälper inte det minste faktiskt, för det låter när de tuggar på det också ;)
Men som skrivet TS så skulle du kunna använda t.ex citronsaft eller något annat skrivet i tråden. Variera gärna också så att de inte vänjer sig vid smaken på det och gnager trots det som är påsmetat ;)
Vad gäller Stop & Grow kan jag inte svara på, men det har en vidrig smak (jag själv använder det i nuläget) och det är möjligt att det skulle funka, dock är det ju ganska dyrt och en citron är nog billigare kan jag tro 😉
Tack för era svar. Då är det inte farligt att testa iallafall…
Har funderat på senap också, men strök det alternativet då det blir så kletigt… Vinäger är ju ett alternativ ;)
Många bra råd…