Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1327 ggr
ealf
2013-07-14 22:08
0

Problem med hygienskötslen

Mitt ena marsvin, 7-8 månader gammal ungefär är väldigt väldigt svår när det gäller kloklippning, kamning, klippning osv. Hon är långhårig och hennes rumpa blir snabbt väldigt äcklig då kiss torkar i håret och hon kan lukta rätt äckligt. Såfort det kommer till att försöka kamma henne minsta lilla eller klippa av det äckliga i pälsen är det totalt omöjligt! Har försökt bada henne en gång men det gillade hon inte heller. Har ni något förslag på hur jag kan göra för att lugba henne och förstå att det inte är farligt eller gör ont? Jag är alltid jätteförsiktig men bara hon hör ljudet av när jag öpnnar saxen eller tar fram saxen till klorna så blir hon jätterädd! Har försökt att ge henne grönsaker samtidigt, att ta upp henne och låtsas klippa/kamma/ta klorna massor av gånger men inget funkar. Hur gör ni med era långhåriga? Är era lika besvärliga?

ealf
2013-07-14 22:09
0

Borde kanske tilllägga att hon annars är supertam och superkelig. Hon ligger och sover i knät just nu, så det är inga problem när jag klappar henne

_Charlie
2013-07-14 22:13
0

Långhåriga marsvin som inte ska ställas ut i päls bör klippas kort för deras egen skull. Inget marsvin ska behöva dra runt på ett kladdigt ohygieniskt släp för skönhetens skull. Be någon hjälpa dig hålla i henne, och klipp ner henne med sax eller hårtrimmer. :) Klipper du ner henne helt behöver du bara göra detta ca 3 gånger om året.

ealf
2013-07-14 22:23
1

#2 det gör hon verkligen inte! Jag hoppas inte jag fick det att låta som om hon går runder med kladd i rumpan. Det är klart att jag ser till att hon klipps men hon tycker ju verkligen inte om det, pch det är väldigt svårt. Tar väldigt lång tid att behöva ligna ner henne hela tiden.

_Charlie
2013-07-14 22:30
0

"hennes rumpa blir snabbt väldigt äcklig då kiss torkar i håret och hon kan lukta rätt äckligt"

Det får aldrig gå så långt att hennes rumpa blir äcklig och hon luktar äckligt, då är pälsen för lång. Jag menade inte att du låter henne gå runt med kladd i rumpan, utan att om det händer som du skrev i ovan citat, så har hon för lång päls.

Om du klipper henne med trimmer går det på ett par minuter, men då klipper du det väldigt kort. Jag trimmar ner min texel helt och hållet några gånger om året och han behöver aldrig få kladd i rumpan eller stå ut med att bli borstad i tid och otid. En trimmer rekommenderar jag att använda då det går oerhört snabbt och smidigt, och resultatet blir snyggare än med sax. :)

ealf
2013-07-14 22:48
0

Ja dwt förstår jag, men får prova med trimmer. Rekommenderas någon speciell eller kan man använda en helt vanligt rakapparat? Hur mycket trimmar duvditt marsvin då? Alltså hur nära tassarna vågar du trimma och så? Hon är ett virvelmarsvin men går det bra ändå? Jag är kanske så påläst inom den här biten då mina andra marsvin ör korthåriga, och lilla agnes blir bara allt mer bäsvärlig.

_Charlie
2013-07-14 22:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Min trimmer köpte jag på Rusta för om jag inte minns fel, 199 kr, och jag använder den utan kammar. Det blir jämnt och fint och han behöver ingen extra tillsyn på pälsen på flera månader.

Jag klipper överallt förutom i ansiktet.

Här är en före och efterbild på hur han kan se ut. :)

Eulwen
2013-07-14 23:11
2

#6 Lejonhuvat marsvin. :-P

_Charlie
2013-07-14 23:17
0

#7 Ja. :) Han är sötare klippt än pälsad. Man ser honom.

Aristarcos
2013-07-14 23:17
0

Min sheltie satte jag på en låg stol, då satt hon still så jag kunde klippa upp kanten runt hela henne, rakade aldrig bort allt som #6

_Charlie
2013-07-14 23:21
0

#9 Inte raka, han har ju massa päls kvar. ;)

ealf
2013-07-14 23:23
1

Åh vilken sötnos! Det ser ju jättebra ut. Ska skaffa en trimmer och se om det går bättre. Tack för svaren :)

Aristarcos
2013-07-15 09:24
0

#10 förvisso, men det mesta av pälsen är borta… har bara klippt upp kanten… så att kjolen  där pälsen slutar, har blivit högre upp…