Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 672 ggr
maijasjodin
2013-07-13 09:43
0

2 frågor :)

Hur lär man sina marsvin att komma när man ropar? Den andra frågan är: hur länge "kan" marsvin sitta ensamma i egen bur? Jag tänkte om den ena ungen är leveransklar innan den andra.. Då måste ju ena sitta ensam, om man inte får låna ett annat marsvin under tiden? Det bästa är ju att inte vara ensam alls. Men jag tänkte ifall att det skulle råka bli så.. :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Svarttusch
2013-07-13 09:52
2

det första vet jag inte, men på den andra frågan tycker jag inte marsvinsungar ska gå själva alls helst. Är ungen leveransklar före sin kompis skulle jag försöka få uppfödaren att hålla kvar ungen den tiden det handlar om. Vuxna marsvin "kan" sitta själva ett litet tag, men att ta en unge från sina syskon, mamma och resterande eventuell flock för att sitta ensam i en främmande bur utan att kunna ty sig till någon är inte bra. 

Jag fick för ca 2 veckor sedan hem en liten flicka och jag hade inte kunnat tänka mig att ha henne själv. Men om man måste så skulle jag säga som max någon/några dagar. Men köper man från en bra uppfödare brukar man kunna hålla kvar ungen den tid som krävs, så länge det inte är eventuell transport som gör att det måste ske en viss tid.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

maijasjodin
2013-07-13 10:44
0

Okej! Undrade bara. Men jag kommer se till så att den ungen får vara kvar en stund till i så fall. Ska försöka få tag i ungar som fötts nästan samtidigt! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[ladyba]
2013-07-13 11:09
0

Gör något ljud när du ska ge dem maten, då fattar dom att det betyder mat! 😃

pinku
2013-07-13 19:14
1

Om det är svårt att lösa kan du få låna en tant av mig :)

emmaaslund
2013-07-14 18:33
0

**Hur lär man sitt marsvin att komma när man ropar?
**Jag antar att man kan arbeta på samma sätt som man gör med andra djurarter. Printa in namnet utan en massa andra ord och belöna när djuret närmar sig eller kommer fram. 

**Hur länge kan ett marsvin sitta ensamt?
**I situationen du beskriver är det mycket upp till individen hur pass denne klarar av att vara ensam. Jag hade ett marsvin ensamt förut, jag hämtade honom innan hans vänner var leveransklara (jag har tre fint fungerade hanar ihop). Han var ensam i ungefär 2½ vecka och jag märkte att han tyckte att det ar väldigt tråkigt. Jag tyckte dock att det inte var allt för hemskt då jag visste att det bara var under en kort period och han blev så glad, så glad, när han väl fick sina vänner. Mitt svar är alltså; det beror helt på individen och hur lång tid det rör sig om.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Maelis
2013-07-14 19:11
0

Jag har just nu ingen bättre lösning än att låta min nykastrerade hane sitta ensam (i en bur bredvid två honor). Usch, vad tråkigt han har det! Sover eller biter i gallret. Fånigt tacksam när han blir gosad med. Och han är en vuxen, stabil individ. Om det är en möjlig lösning så låter det fantastiskt att få låna en tant av Pinku!

Virvlan
2013-07-15 10:19
1

Jag tror inte det går att lära marsvin komma när man ropar deras namn. De är inte som hundar. Men de känner ju igen ljud och mina vet när jag ropar på dem att de gäller dem. Du får pröva att ha dem ute och ropa på dem och ge något gott så kommer de nog =)

Hoppas de funkar =)