Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1006 ggr
Virvlan
2013-07-13 20:07
0

Badar

Brukar ni bada era marsvin på sommaren? jag har badat mina en gång. Funderade på att köpa en bäbispool till dem. De verkar dock gilla att bada, svalkande och skönt. Vet ni om marsvin gillar att bada? och simma?

:)

Fridaaaa
2013-07-13 20:11
2

Rekommenderar inte att låta sina marsvin simma, mest stressande för dem.

Och sedan när man badar marsvin, ska man alltid torka dem direkt, så att de inte blir förkylda osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mina blommor MiloochMalte]
0

Mina gillar inte att bada de blir livrädda så gör de bara när jag måste.

Måste bada av Malte men gör de nästa vecka .

Eulwen
2013-07-13 20:29
1

Ingen av mina 19 gillar att bada… 😉 De flesta accepterar det och sitter stilla tills jag är färdig, en slåss för livet som om han tror jag försöker dränka honom men ingen av dem går frivilligt in och blir blöt.

Mina frotteras lätt och självtorkar sedan i burarna. Nu har jag tappat räkningen på hur många marsvinsbad jag genomfört de senaste månaderna (ringorm) men minst 19*4 och så några till i förebyggande syfte. Inte en enda har verkat gilla upplevelsen.

Virvlan
2013-07-13 22:06
0

Jag torkar dem alltid ordentligt när de har badat. Jag såg en på youtube som lät sitt marsvin simma.

[ladyba]
2013-07-13 22:28
0

#4 och hur var kommentarerna? 🙂

emmaaslund
2013-07-14 18:21
4

Jag upplever att vissa av mina marsvin påverkas starkt av de varmaste sommardagarna så dessa brukar jag svalka av i handfatet. De andra brukar jag svalka tassar och öron på när det är varmt. Jag brudar aldrig bada mina marsvin om de inte ska ställas ut, flytta eller om de är väldigt smutsiga av någon anledning. 

Hittills har jag inte träffat något marsvin som uppskattar att bada, vissa accepterar läget medan andra försöker slingra sig. 

Jag avråder starkt från att låta marsvinen simma, det är inget som ligger i deras natur. Jag har också sett videon på Youtube där de låter ett marsvin simma i en barnpool, usch säger jag! Stackars grisen har ju ingenstans att ta vägen och alla bara skrattar. Nää.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Virvlan
2013-07-15 10:16
0

Ja nej absolut ska inte djuren bli stressade. Marsvinen ska ju bara bli badade om de själva tycker det känns bra. Sådant märker man ju,

tack för era svar =)

[NellieLavec]
2013-07-15 11:52
1

Mina gillar inte att bada, men när det är riktigt varmt ute på sommaren så brukar jag ta gallret från en vanlig inomhus bur och sätta på gräsmattan (utan botten då) och sätta in marsvinen där så dom får äta gräs, sen tar jag vattenslangen och håller över buren. Då uppfattar mina det mer som regn än att bli badade och blir jätteglada och går och kurrar :) sen sitter dom och torkar i solen medans dom får beta på gräsmattan och har det svalt och skönt :) Min långhåriga tös, Chillie, uppskattar kylan otroligt mycket!

[texel]
2013-07-15 13:06
2

Varför måste man blöta ner djuren för att de ska bli svalkade? När solen ligger på blir det ju jättevarmt! Mina får kylklampar om det är så varmt. Jag vill heller inte att de är ute om det är för varmt och solen ligger på. Och ja, de har solskydd.

[NellieLavec]
2013-07-15 13:09
1

#9 Mina har ca 30% tak i buren (tak=skugga). Åndå väljer dom att sitta ute i solen, hur varma dom än blir. Då får man komma på andra saker istället :)

emmaaslund
2013-07-15 14:16
0

#9 Jag upplever att kylklampar/frusna flaskor inte alltid hjälper. I mitt marsvinsrum blir det tyvärr väldigt varmt eftersom solen ligger på (det är det enda rummet i hemmet som kan användas som marsvinsrum) under större delen av dagen. Därför brukar jag svalka av de känsligaste (de som jag ser reagerar mycket på värmen) i handfatet eller i en skål med svalt vatten. Fläkten i rummet är även igång hela dagarna.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white