Marsvinsuppfödning
Marsvinsuppfödning, är det något man kan gå med vinst på? Är det någon av uppfödarna här inne som lever på att föra upp marsvin? Är bara lite nyfiken :)
Haha nej gud nej, en marsvinsuppfödning är helt omöjlig att tjäna några pengar på. Om man inte lyckas spotta ut ungar på löpande band som man får fullpris för. ;)
Jag skulle nog vilja säga att jag har de senaste 2 åren fått in max 1500 kr på marsvinsungar.
Jag har samtidigt under dessa 2 åren lagt ut ca 15.000 kr i hökostnad. 2000 kr i spånkostnad. Ca 5000 kr i burkostnader. Ca 2000 kr i avelsdjurskostnader. Uppskattningsvis 6000 kr i grönsaksutgifter. Diverse (tillbehör, ny flaska som gått sönder, klosax, odyl,) uppskattningsvis 1500 kr. Veterinärskostnader ca 5000 kr.
Ja, jag har nog mer utgifter som inte är uppräknade, men jag tror mitt svar räcker så. ;)
En marsvinsuppfödning har man för att man brinner för djuren och aveln, för att man gladeligen ödslar massvis med pengar på dom för att de ska må bra, det är en hobby och en hobby kostar pengar. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tänkte också det ;) inget jag alls planerar på att göra själv, var mest nyfiken :)
Här går det iaf fetback må jag lova! :-)
Jo, kan tänka mig att det bara ligger på hobbynivå hos dom flesta ;)
Håller med #1 & #3 🙂