Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1328 ggr
_Charlie
0

Material till burskåp?

Jag försöker klura ut vilket material som funkar bäst till burskåp.

Jag ska ha dom som hyllplan i burskåpet, samt baksida.

Spånskiva smulas sönder när man skruvar i det.

OSB är dels fult med sin skrovliga yta, och ger flisor i fingrar. Går helt bort.

MDF? Snor-tunga..

Plywood, supertunna.

De bör vara en 12 mm tjocka så skruv får plats..

Är det någon som har något tips?

Lyan
0

Plywood finns i tjocka skivor, gjort av gran och billigare än både furu och björk :-)

_Charlie
0

#1 Jo, men de på 12 mm kostar 160 spänn stycket 120x80, medan alla andra material i samma storlek och tjocklek går på 60-80 kr styck. Jag ska ha 17 stycken liksom… :/

_Charlie
0

#1 Såg nu att de tjocka plywoodskivorna för det priset var björk. Cheapy sålde inga av gran. Jag kan inte köpa de där på 2,5 meter eftersom de ska hem också. Det är alla de färdiga skivorna på 120x80 jag har att välja mellan.

Lyan
0

Fast de kan ofta såga till dem redan på plats. Det är så jag får hem husvirket, hade aldrig fått hem det i hela skivor :-P

_Charlie
0

#4 Lyx. ;) De gör inte det här. Jag har redan frågat. "Det hänger en handsåg där borta du kan låna om du vill"… Nä, någon hjälp får man icke! :/

Jag kan inte bygga ett skåp med spånskivor va? Skit att alla ska ha något jag inte vill ha. OSB blir ett jättefult skåp, MDF blir ett skåp jag inte kan flytta utan att skruva isär, och spånskiva blir ett skåp som kommer gå sönder. Vad bygger folk med då?

Lyan
0

#5 Va, gör de inte? Kasst! Finns det inget eluttag så du kan såga själv med stick- eller cirkelsåg? En sticksåg kostar inte mycket och de är helt oumbärliga när man har vant sig vid att ha en :-P

Jag bygger med det jag har hemma :-P Mina burar är ett sammelsurium av dörrar, gamla hyllplan, en Ikeahylla sågad till en miljon bitar, en sänggavel, bräd- och skivstumpar osv. Till och med lite aluminiumprofiler från akvarieramper och ett kvastskaft XD

Men lite allvar nu. Jag tycker att plywood är bäst. Det är både tåligt, snyggt efter målning och inte allt för tungt.

Spån går absolut att bygga med och håller så länge man målar det noga och inte flyttar och ändrar för mycket. Det tål lite försiktiga ändringar men att skruva flera gånger på samma ställe funkar bara någon enstaka gång sedan är det skruvhålet kaputt. Ska man flytta det så gäller det att hålla allt rakt för annars spricker det.

OSB ser rätt okej ut med noggrann målning. Hur det funkar hållbarhetsmässigt vet jag inte då jag inte har någon erfarenhet av det.

MDF är också spånskiva inne i. När det står still är det tåligt och bra men vid flytt och ändringar är det bara snäppet bättre (om ens det?) än spånskiva.

_Charlie
0

#5 Fördelen med just dessa färdiga skivorna är ju att de är helt perfekta precis som de är. Raka, färdigsågade, allt är bara att skruva ihop omedelbart. Ska jag börja såga, nervöst mitt i bygghandeln med 2,5 meter plywood som tar upp hela platsen, så lär det inte vara lika snyggt. ;)

Jag har också gjort enormt massa byggen med vad jag haft hemma, men denna gången ska det bli som jag vill ha det, det ska bli snyggt och fint och vara i många år. Har jag tänkt.

Det låter som om jag inte bör bygga något skåp. För inget material verkar fungera. :/

Lyan
0

#7 Oki, tänkte mest kostnadsmässigt på att såga upp större skivor.

Fast det verkar ju visst som att du har hittat något som funkar? Bara det att det är dyrt. Eller?

_Charlie
0

#8 Du menar björkplywooden? Nä så dyrt ska det ju inte behöva vara, inte nästan 3000 kronor för hyllplanen och baksidorna.

Lyan
0

#9 Jo, precis. Hade inte björkplywooden varit så dyr så är det vad du letar efter?

_Charlie
0

#9 Jo då hade jag såklart kört på björken! Det känns lite trist om det plötsligt skulle bli 3 gånger så dyrt med bara hyllplan och baksida, än jag räknat med. Då kan jag inte bygga det. Eller i alla fall - då kommer det ta flera månader längre att bygga det..

Nu när jag sökte efter gamla trådar hittade jag Lixim's burbygge, och det ser minsann ut som att de använde sig av spånskivor till sina hyllplan. Humma….

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4eb8344e88f47231c200017e-vart-burskaps-bygge

Lyan
0

#11 Mm, förstår det. Surt att allt ska vara så förbaskat dyrt ><

Ser absolut ut som spånskivor!

Kom på en sak med just spånskivor som jag missat innan.

Om man använder reglar så som Lixom gjort så blir det MYCKET starkare för då skruvar man i reglarna. Om man gör så och sedan målar allt noga så att ingen fukt tränger ner så blir det precis lika stabilt som plywood. Lika så om man skruvar i reglarna så kan man montera ner och upp flera gånger utan problem

emmaaslund
1

Blir ju nästan billigare att stega ut i skogen, kapa sig ett träd och räffla till några skivor själv *mumlar något om dålig service på bygghandelsvaruhus*

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
0

#12 Reglarna är ju dessvärre också 2,5 meter långa.

Jag hade tänkt… så här… att använda de 160 cm långa plankorna jag har till lagerhyllor, och i stället för att skruva fast lagerhyllornas hyllplan - skruva fast 120x55/60 cm spånskivor i hålen. På baksidan skulle jag mellan hyllplanen och de långa plankorna, skruva fast spånskivor. Så att bakidan på skåpet hamnade mellan hyllplanen och "reglarna" liksom.

Jag vet inte om det skulle fungera, eftersom spånskivor inte är så tåliga.

I annat fall kanske det vore smartare om jag låter hyllplanen sitta kvar på lagerhyllorna, ställer dom med kortsidan mot väggen och med ett mellanrum på 120 cm, och helt enkelt lägger en spånskiva mellan varje del, så att jag inte behöver skruva i spånskivorna. Och sen använder en tunnare board till baksida som man kan spika fast i stället. Nackdelen är att då måste burskåpet bli hela 70 cm djupt (nej det låter ju inte som hela världen men de 10-15 cm jag får offra betyder ganska mycket i en pyttelägenhet, och städningen blir drygare. Och nästa nackdel är ju att det blir inte lika robust som jag hade tänkt, och då kanske riskerar att inte hålla så länge som jag hade önskat. Nästa nackdel är att man har bara 4 hyllplan till en lagerhylla, så då får jag antingen offra taket på översta våningen, eller bygga 3 våningar, alternativt använda något annat som tak. En nackdel till är att då skyms också framsidan av 4 reglar, i stället för 2 reglar, en i varje hörn.

_Charlie
0

#13 Ja men eller hur! Det är inte klokt.

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Fast reglar är lätta att såga av.

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Menar du att du ska skruva direkt i skivan och inte ha någon regel under? I så fall kommer det vara svårt att få även plywood och liknande att sitta bra.

Skickar med en usel paintskiss på hur jag menar. Den till vänster är så jag tror att du menar. Den till höger är helt klart att föredra för hållbarhetens skull

_Charlie
0

#16 Ja precis, det var det jag önskade. Att slippa ha reglar hit och dit för det blir inte fint med reglarna som antingen måste byggas in eller synas. Insidan på burarna vill jag ha helt plana, inga reglar som sticker ut där inne som ger skrymslen, och inga reglar utanpå förutom de 4 som allt står på dvs. Men det kanske är ohållbart.

Jag skulle vilja ha platta reglar, så som jag har det på lagerhyllorna. Jag vet inte om det finns, jag har bara hittat dom i smålängderna 120 cm som är svindyra jämfört med de på meterpris. (typ 35 kr för 120 cm jämfört med 4,5x4,5 reglarna för typ en femma metern, men som ändå bara säljs i fullängd av någon anledning, så vad är meningen med meterpris på den..)

Lyan
0

#17 Jag tror tyvärr inte att det blir så tåligt utan reglar. Visst, det går absolut att göra så, men om man inte skruvar exakt rakt så är det stor risk att skivan ger vika (been there, done that -.-).

Vad är det för idiotbyggaffär du har :-S Kolla på läkt, det finns i mindre storlekar. Dock får du kolla så att det inte är för mycket knagg i dem

_Charlie
0

#18 Cheapy… Har köpt läkt där också en gång när jag byggde hage till kaninen, och den fick jag stå och såga ute i brädgården med pinnen liggandes på mitt knä för att få hem. De har usel service och personalen kan inte mycket. Senast gick jag dit för att köpa EN skruvmejsel, men kom ut utan eftersom "skruvmejslar säljs bara i sådana här stora paket med allt möjligt i nu för tiden." I affären bredvid fanns skruvmejsel för 20 spänn…

Tja du.. Om jag bygger en stomme av reglar, vilken tjocklek bör jag minst använda mig av i så fall? Vill inte att den blir allt för tung, för jag vill att två personer ska kunna bära ett skåp… Det ska inte behöva demoleras helt om jag vill flytta en dag alltså.

Lyan
0

#19 Ok, har aldrig varit på Cheapy (och lär aldrig gå dit heller efter vad jag nu har hört :-P)

Ååh, jag är så dålig på mått och sådant. Jag bara bygger och kommer på saker efterhand.

Hur är tanken? Att du ska ha skivor helt runtom? Likadan skiva i både gavlar, rygg och hyllplan? Eller ska du ha klenare rygg så som Lixim hade? Om du ska ha samma skivor, de tjocka du pratat om ovan, så behövs ingen stomme om du har plywood, då behövs bara reglar under hyllplanen. Även med klenare rygg så behöver du ingen stomme, du kan fästa den i hyllornas reglar och sidoskivorna så blir det ändå stabilt. Så med tjock plywood behövs bara två reglar under hyllorna.

Med spånskiva så behöver du stadga upp i skarvarna om du har klen rygg.

Använder du spån även i ryggen så behövs ingen stomme men det kommer inte gå att montera ner och upp mer än någon enstaka gång och det kan vara svårt att flytta. Så länge skåpet bara står där det står så är det stadigt.

Kan inte plywoodstomme och spånhyllor vara ett alternativ? Då behöver du bara stag under hyllorna, så som min ritning ovan.

(massa pladder, hoppas att du fattar. Är jättettrött)