Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1826 ggr
[MLI]
2013-07-24 14:16
0

Marsvinsmat

Hej,

Jag ska snart bli marsvinsägare till två medelåldersmarsvin och jag har läst på om hur man ska mata marsvin. Vad jag förstår så ska deras mat vara varierad, fiberrik, C-vitaminrik med låg energihalt och låg kalciumhalt, då de har en snabb omsättning och inte kan producera egen C-vitamin. Och de ska alltid ha tillgång till färskt hö och vatten och färska grönsaker och frukt.

Jag har kollat på vilka grönsaker som innehåller mest C-vitamin (grönkål, vikål, blomkål, paprika, broccoli). När det gäller andra grönsaker och frukter som ska ges sällan och bara som godis, kan man lika gärna hoppa över dem helt och hållet? Jag tänker på banan, tomat etc. Då kan man lika gärna bara ge gurka och sallad som de tycker om, men som inte är syrlig eller andra saker som inte är bra för marsvin.

Hur varierar man kosten? Ska man typ ge grönkål med komplement dag 1, paprika med komplement dag 2, broccoli med komplement dag 3 osv. Vad ska man i sådana fall komplettera med? Finns det något annat än C-vitamin som marsvin behöver regelbundet? Om marsvin bara behöver ca. 10mg C-vitamin/kg kroppsvikt, räcker det då med att ge mat en gång om dagen och sedan bara se till att det finns regelbunden tillgång till färskt hö, vatten och kraftfoder?

Och gällande kraftfoder. Jag har läst att många inte rekommenderar pellets då de innehåller mycket socker och kalcium, utan att man istället då kan blanda sitt eget kraftfoder med saker som vetekli, vetegroddar, havregryn, rågkross, vetekross, havrekli, krusakli etc. Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

MVH

Svarttusch
2013-07-24 14:39
1

Marsvin är inte riktigt så som oss människor att de kräver olika grönsaker varje dag (vi kan ju bli lite kinkiga om vi äter köttbullar varje dag i en vecka), och de flesta väljer oftast en "bas" som de ger varje dag. Basen kan vara vitkål, grönkål, broccoli eller paprika. Det räcker egentligen att ge bara en grönsak, men det kan vara smart att ge två eller tre, i alla fall ibland :) Oftast så räcker det med ett blad vitkål att täcka dagsbehovet av c-vitamin för ett marsvin på ca 1 kg, ger man två t.ex ett blad vitkål + lite paprika per marsvin så vet man att de fått tillräckligt :) Det är inte mycket som behövs, här finns en bra artikel om hur mycket som behövs per grönsak för att täcka behovet för ett marsvin på 1 kg. 

Det viktigaste att tänka på är att grönsakerna ska inte konkurrera ut höet som är otroligt viktigt. 

Behöver marsvinen kraftfoder bör man välja ett "bra" kraftfoder ut marsvinssynpunkt. Det som jag uppfattat är bäst är Oxbow, det är däremot ganska dyrt. Lottie använder jag mig av, det finns delade meningar om det, men jag ger inte så mycket. Man kan ju med fördel blanda eget foder, eller om man är som mig, vara lat och bara ge havregryn (jag ger ju även lite pellets). Kraftfoder är oftast inget som marsvin behöver fri tillgång till, utan många ger t. ex kraftfoder på morgonen och grönsaker på eftermiddagen. Samt ständigt ha hö i buren då :)

Det som är "godis" behöver självklart inte ges, men mina grisar hoppar av glädje de gångerna de får resterna av vår sallad, så någon gång ibland kan man ge tycker jag men det är ju självklart något man bestämmer själv :-)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[MLI]
2013-07-24 15:16
0

Hej Svarttusch, Tack för svaret! Då vet jag att en varierad kost inte behöver vara så varierad som jag trodde. Och gällande godis så menar jag inte att de inte ska få godis, men jag har läst mycket att marsvin älskar gurka som godis, vilket i stort sett bara innehåller vatten, medan banan innehåller mycker socker, energi samt en del kalcium, som inte är bra för marsvin. Då tänkte jag att det vore bättre att ge gurka som kanske inte är speciellt nyttigt, men inte heller onyttigt, istället för banan som är onyttigt. Med vänlig hälsning,

[MLI]
2013-07-24 15:38
2

Förresten, hur mycket kraftfoder ska man i sådana fall ge varje morgon?

Svarttusch
2013-07-24 16:19
0

Det är sant, gurka och tomat är bättre i de avseenden :) Mina marsvin har aldrig fått banan av mig i alla fall :) Tomat går ju fint bara det inte är för ofta :-) 

Det är svårt att svara på hur mycket ett marsvin ska ha i kraftfoder för det beror helt på :-) Är marsvinet i bra hull kanske 1 msk om dagen räcker, har marsvinet svårt att hålla vikten är det kanske lämpligt med 2 msk. Så det är upp till varje marsvin. Börja med kanske 2 msk (1 per marsvin) och blir de tjocka, minska och ge kanske bara varannan dag (eller inte alls, alla marsvin behöver inte kraftfoder). Om de tappar hullet, öka istället :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida