Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1949 ggr
Zakaraa
0

åsikter om paketet.

http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/marsvinebur/100_cm/289626 Nu lutar det åt att jag kommer ta skinnybebisen jag döpt till Dexter och en bursbror (antingen kullbror elller en som föds närsom) Problemet är att hitta bra bur som inte kostar allt för mycket. Svenska butiker är Nej nej pga de fruktansvärda överpriserna så jag beger mig alltid ut på Zooplus och tittar. Vad tycker ni rutinerade marsvinsägare om denna bur/detta paket? Allt, frakt inräknat får på ca 500lappen (omvandlat till svenska kr), den är ju ganska precis det rekomme derade måttet, ville egentligen ha större men då steg priset ganska radikalt. Länken vägrar hamna sist så den ligger först, sitter på surfplatta så stavningen kanske är dålig, ber om ursäkt i förskott.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

idipidi
1

Om det är en typen av bur som du vill ha, så visst. Den är OK, men i minsta laget, speciellt till två hanar att bo i permanent. Det medföljande huset är däremot olämpligt p.g.a. fönsterhålet som de kan fastna i. Jag viftade bort sådana varningar enda tills min skinny fastnade i ett fönsterhål… Aldrig mer säger jag bara!

Zakaraa
0

Vad är det för bjr du skulle rekommendera då? Har bara sett den typen av burmodell, en vanlig standard kaninbur vill säga. Permanent skulle jag inte vilja säga då utevistelsen är viktig så sitta i buren hela dagarna får inget av mina djur :) Okej, om paketet köps så får huset lackas och slängas in i råttburen istället! :)

Fridaaaa
2

#2 permanent bur betyder inte att djuren måste vara där 24/7 ;) utan är den bur som är deras "ordinarie" bur om man säger så. Minst 120x50/60 hade jag haft till 2 marsvin oavsett vilken golvtid dem har :). Alltså helst minst 0,6 kvm till 2 marsvin :) ska ju få plats minst 2 gömställen/hus bland annat och just hanar behöver i regel lite större yra för att komma bra överens också :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
0

http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_indendoers/120_cm/186893 ill egentligen ha denna bur då öppningen är bra, hela taget i tvådelarsamt skjutdörr på framsidan. Skulle gå på ca 750 svenska kr om jag minns rätt. Passar den bättre?

Svarttusch
1

#0 Jag köpte den buren till mina honor och jag skulle enbart rekomendera den till just två honor. Man vinner mycket på att köpa 20 cm längre bur (som jag har nu till mina honor och tycker är för litet nästan). Ska du bara ha ett par marsvin och då en bur tycker jag man ska tänka stort redan från början och ha så stort du har plats med :) Vill du komma undan billigt kan man göra bokhyllebur :) 

Håller med om huset också, följde med ett sådant till min omplaceringsgris och han är en normalstor hane och han får knappt plats. Köp utan fönster och oftast är kaninhus bättre i storlek :) 

Så mina rekomendetioner är en minst 120 cm bur, gärna större om du har plats. Dock är de ganska dyra så om du kan och har möjlghet skulle jag välja en bokhyllebur :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

idipidi
4

Jag skulle ju kika på hemmabyggen typ bokhylleburarna. Eller åtminstone en gallerbur där man kan öppna större delen av långsidan. Jag har en gallerbur som har en nda stor lucka där man liksom viker upp långsidan + halva taket. 

Tycker att de där gallerburarna är så himla opraktiska då luckan på sidan är så liten att den i princip är oanvändbar och man istället måste plocka upp marsvinen genom taket, så att man kommer som ett hot uppifrån.

Fundera också på storleken en vända till om det nu är två hanar som du ska köpa. Säger inte att det inte kommer fungera, för det kan det absolut göra, men risken är större att de med tiden börjar störa sig på varandra.

Svarttusch
1

#6 Nu måste jag låna tråden lite ;) Har du hittat stora sådana burar? Där man öppnar hela framsidan alltså :) För de enda jag sett så är det 98*50 cm eller liknande :) Tycker också det är bra att kunna öppna hela framsidan :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
2

#7 jag köpte en begagnad, 140x60. Öppnar hela framsidan plus 2små luckor upptill :)

idipidi
1

#7 Nej det är en gammal 100x50. Tror helt ärligt att jag inte köpt en gallerbur på över tio år. Har bara haft hemmabyggda burskåp och sen några gamla gallerburar som extraburar.

Svarttusch
0

#8 aha :) Praktiskt :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Zakaraa
1

Hemma byggen kan jag säga direkt att jag inte vill ha, har bara dålig erfarenhet av allt vad möbelburar heter :P Kommer ett nytt inlägg med lite länkar som ni gärna får titta på om något av de skulle fungera. Tar alla tips och råd jag får, viktigt är ju att pojken min o kompis får det bra. Länkarna är så dumma när man sitter med en platta så kommer i ett eget inlägg!

Svarttusch
0

Bur 1 tycker jag är för liten för permanent hem för två marsvinspojkar. Har själv haft den (tror det är den iaf) till två pojkar. De kom ju väldigt bra överens och då funkade det, men det är nog inte alla hanpar som fungerar så bra. Den står ju i förrådet som en "reservbur". Jag gillar dock att det går att öppna hela framsidan, men tyvärr så är den i mitt tycke för liten. Mellan tvåan och trean kan jag inte riktigt välja, det överlåter jag till någon annan :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
0

#12 Första är förliten för 2 marsvin anser jag, speciellt 2 hanar.

[bragd]
1

Zooplus finns även på svenska om ni inte förstår danska

Zakaraa
0

#14 och 2:an? (Den jag först tittat ut) #15 yes, dock har inte de alltid samma produkter (och stoof pris skillnad) brular gå in på zooplus.com om jag svårt med danskan, danska och brittiska har ungefär samma utbud :)

Fridaaaa
0

#16 2an har bättre mått 

Zooplus.dk föredrar jag före svenska sidan pga att de har större utbud, och oftast billigare. har man google chrome fungerar den översättningsfunktionen väldigt bra 🙂

Zakaraa
0

#17 det är bur 2 jag kärat ner mig lite i med taket och fin layout men jag hade inte tänkt en tanke på att plocka uppifrån är som ett hot. De är uppfödda i en öppen bur så där plockas de Snett ovanifrån men jag stoppar alltid i handen så djuret får komma till Mig istället för att jag tvingar mig på.. är det ändå ett hot då? eller kan man träna dem lite att inte bli För rädda, de är ju bytesdjur men Lite tänker jag

Fridaaaa
2

#18 Jag har en stor marsvinsbur där jag tar ovanifrån eller från liten lucka på sidan, mina är vana vid det, blir inte mer rädda än om jag tar från lucka från sidan🙂

Zakaraa
0

#19 Skönt att höra! Då behöver jag inte vara livrädd för att förstöra de små liven :P Just nu lutar det åt bur 2 med det rundade taket men allt kan ju hända :) dröjer ju minst 5 veckor innan jag kan ta hem pojkarna, suck, Dexter blir 5 veckor nu 1/8 och den andra kullen beräknas komma nu i helgen :P

farvendal
1

Hej Johanna 😉 Vad skojsigt att du ska skaffa grisar!

Jag tycker att buren i  det där startpaketet inte är lämplig för två hanar. Satsa istället på nr 2 eller 3 i ditt inlägg #12. Eller gör en bokhyllebur? :)

Huset är inte heller lämpligt pga. fönstren. Jag har haft ett marsvin som fastnat , hon lyckades ta sig loss själv på bara ett par sekunder, men det var helt klart en varningstriangel.. Köp ett (helst två) hus av denna typ ungefär http://djurmaxi.se/trahus-kanin-p-1498.htm

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

M.L
0

Hur mycket pengar vill du lägga på en bur.  zoo.se har ju burar.

Zakaraa
0

Men hej! ;P Kul att se dig här, ja det lutar åt att jag blir med grisar :P Har du träffat nakenfisen? Kan säga att buren i #0 är utesluten efter alla kommentarer! :) Snygga hus, lite lack på dem så håller de kanske längre, får se vad jag hittar på, har ju n del råttsaker dom skulle kunna fungera :) Man brukar räkna med ett hus/individ har jah för mig så absolut ett varsitt :)

farvendal
0

#23 Om det är från kullen som föddes i slutet av Juni, så japp! 

Jag skulle faktiskt rekommendera att du bygger en bokhyllebur. På blocket eller Röda korset/Erikshjälpen finns det nog någon billig hylla, eller är du inte pysselsugen av dig? :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zakaraa
1

#24 Yes, den enda nakenfisen som finns där ;D ska bli roligt att se en naken gris växa upp :P Mja jag har dålig vibbar av egenbyggen, fick överdrivet skygga råttor när jag hade ett samt att jag finner det svårstädat. (Nu är det ju dock helt annan art men vibbarna finns ju där) Får inte stå på golvet heller pga hundarna, bordrar är ju lite som de är..

Zakaraa
0

Har nu kommit fram till att Bur 3 har långsidan som öppning, den kan öppnas helt eller endast halva (avdelad).

Ser inte ut att vara så superstabil på kundbilderna (taket ser ut att bukta lite) men den är i samma storlek som bur 2

Jag vill ha bur 2 pga att jag älskar hur buren ser ut och så gillar jag konstruktionen då jag har en liknande avelsbur för råttorna men som vissa påpekat är det bättre att kunna öppna från sidan och då är ju bur 3 bäst.

Så frågan är, ska man välja den bur som ser lite ostabil ut men kan öppnas på sidan (bur 3) eller den som har en funktion jag finner väldigt bra men som har öppning i taket och och bara liten på sidan.. (bur 2)

Sammanfattning av bur 2 från svenska Zooplus:

• Stor smådjursbur med stadig plastunderdel.

• Gallret stabilisieras genom fördjupningen i underdelen och plastramen på ovansidan.

• Enkel montering med cliplås.

• Utan underdel kan gallret användas som hage.

• 20% mer höjd jämfört med andra kaninburar.

• Tvådelat välvt kupoltak i elegant stil.

• Stabila lås.

• Praktiska skjutdörrar med galler, som i stängt tillstånd säkras med längsgående stag.

• Platssparande höställ av plast, som fästs på utsidan.

• Sovhus av kvalitativ plast som räcker över över burens hela bredd.

• Borttagbar framsida på sovhuset.

• Halksäkert loft över sovhuset.

Och sammanfattning av bur 3:

• Fullständig storlek: L 118 x B 58,5 x H 51,5 cm

• Galleravstånd: 2,5 cm

• Lätt att nå djuren genom galleröppningen ovantill (stämmer dock inte, öppning på SIDAN)

• Vattenbaserad gallerfärg som är ofarlig för ditt djur