Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1599 ggr
Zakaraa
2013-07-25 19:11
0

Chocolate?

Fick igår höra att pojken jag funderar på att köpa är chocolate när jag tidigare gissat svart (skinny så svårt att se tycker jag) så jag gickut på SMF och tittade på färgerna men kan för allt i världen inte se någon som helst skillnad på black och chocolate bilderna som finns där under allmänna färgbeskrivningen. Jag tycker att det marsvin som ska föreställa chocolate är svartare än den som finns på svart. Och inte tycker jag hellef att ögonen på chocolaten är rubin. Vad är det jag mkssar? Är det verkligen så svårt att de skillnad på svart och chocolatemeller är bilden på SMF missvisande? Jämförsbilder på chocolate och black är välkomna! Samt hur förkortas färgerna? (Är det ba och cc som i råttvärlden? *hoppas*)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2013-07-25 19:12
0
Juliannas marsvin
2013-07-25 19:22
0

Skulle gissa största skillnaden är hudfärgen på öron & tramdynor, på en black är öron och trampdynor svarta. På en chocolate är öron och trampdynor chokladfärgade. Klickar du på bilderna syns det stor skillnad :)

Aristarcos
2013-07-25 19:36
0

Absolut så syns skillnad på choklad och svarta, svarta är svarta och choklad är mörkt bruna, jätte fin färg :) om jag får vara partisk.. Sen vet jag inte hur stor skillnad det är på skinnys :)

Zakaraa
2013-07-25 19:59
0

När jag kollar på SMF så är chocolatemarsvinet kolsvart, superfin blänkande svart färg medan den som är svart är mattsvart med brunaktiga toner så jag blevv förvirrad då jag skulle vilja byta plata på dem.. dessa bilder är alltså på pälsade marsvin

Juliannas marsvin
2013-07-25 20:02
0

#4 Titta på hudfärgen på öronen :)

supernatural
2013-07-25 20:03
0

#4 Enda skillnaden jag ser är att örat på den chokladbruna är just brunt men på det svarta marsvinet är örat svart, så du får väl kolla på det :) Annars kanske man ser mer skillnad i verkligheten på nära håll :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Juliannas marsvin
2013-07-25 20:05
0

#4 Håller med dig att den svarta ser mattare ut, men den har kolsvarta öron, om du tittar på den som är chocolate så ser du att öronen går i en brun nyans :)

Juliannas marsvin
2013-07-25 20:08
0

TS om din skinny är chocolate borde det synas tydligt att huden är chokladfärgad, ska se om jag kan få tag på en bild på en chokladskinny & en svart :)

Juliannas marsvin
2013-07-25 20:15
0

Hm, hittar inga bra bilder jag kan stjäla ;)

Men din lilla skinnys hudfärg borde se choklad ut istället för svart eftersom den inte har någon päls :) Kan du inte lägga ut en bild?

Aristarcos
2013-07-25 20:30
0

Här har du svart skinny och en choklad/golden lakeland..om du tittar under marsvin

http://lixim.se/

idipidi
2013-07-25 20:33
0

Dels har fotona olika vitbalans, dels spelar det roll hur bra skärm man har… En bra self chocolate är riktigt mörk men absolut inte svart. Så mörk är dock i princip aldrig några andra hårlag då de inte är färgavlade och chocolate är en svår färg att få bra. Några officiella förkortningar finns inte, men de som brukar användas är choc eller ch samt bl.

Svarttusch
2013-07-25 21:09
0

Jag har ett "dåligt" chocolate marsvin (Doris) hemma i samma bur som ett svart (Ally). När jag tittar snabbt kan jag ha lite svårt att se skillnad på dem, om jag bara ser ena t. ex. Men bredvid varandra syns skillnaderna tydligt. T. ex är Doris ljusare som redan nämnts (mycket enklare att klippa klorna på ;) ) och Ally är som sagt svart. Jag tror det är svårt att se skillnad på bilder när bilderna (antagligen) är tagna vid olika tillfällen, olika ljus och olika kameror. Men det syns på riktigt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Zakaraa
2013-07-25 21:26
0

Nu ska vi se så jag svarar alla, misar jag någon så säg till :P #5, #6: ah okej, får kolla igen och fokusera på öronen istället! :) #8, #9: du kan inte läkka bilderna då? Så länge du inte lägger upp dem utan länkar är det tillåtet enligt lag :) ang. Bild så har jag bara blixtbild som förvränger färgen så de är inte användbara, är så mörkt där marsvinen står när jag kan vara på besök så inga solljusbilder finsns. Kanske kan ta när/om jag tar hem honom :) #10: tack, ska kolla! #11 så skulle du säga att bilden på länken i #1 är rättvisande eller fel? Är chocolate mörkare än svart också? En av bröderna ska också vara chocolate och de övriga svarta men jag har inte sett brorsan som är pälsad, alla utom min är pälsade, så kan inte riktigt säga om jag ser skillnad i verkligheten. Får titta lite närmare vid nästabesök!

Zakaraa
2013-07-25 21:30
1

#10 på din choklad ser man en enorm skillnad! Då är det inte jag som ser helt galer på SMF ändå för där är den ju verkligen svart men på din bild var det en jättefin brun färg! Riktigt snygg färg på honom! :) Och nu ser jag skillnad på dem på SMF, ljusa öron på chokladen och svarta på blacken :) Tack alla för svaren!

Eulwen
2013-07-25 21:32
0

Alltså, en BRA chocolate ska vara så mörk som en 70% chokladkaka, inte en blaskig maraboumjölkchoklad. Sen finns ju bra kvalitet och sämre även på svarta (svärtan). Och mörka djur är riktigt svåra att fota! Lägg därtill skillnader i skärminställningar m.m. Chocolate är bruna, svarta är svarta, brunt kan ju aldrig vara mörkare än svart.

Största skillnaden ser man som sagt på öron och tassar men framför allt runt nosen/ned mot överläppen samt kanterna runt ögonen. Jämför bilderna på länken och kolla på ögonkanterna.

Jag tycker förövrigt inte att chokladen där ser mörkare ut än den svarta.

idipidi
2013-07-25 21:42
0

En svart är kolsvart, självklart kan ingen färg vara mörkare än det. :) #12 Fast nu blir jag nyfiken! Dåliga choklader är ljusa, blaskiga och förväxlas abolut inte med svart. Choklader blir inte för mörka av misstag. Säker på att hon är choklad?

Svarttusch
2013-07-25 21:47
0

#16 Alltså, det är mest om jag snabbt kollar in i buren det är svårt att se direkt vem som är vem :P Bredvid varandra syns det jättetydligt :P Och jag är ganska säker att hon är choklad, hon har de bruna tassarna och öronen :) Men det är nog jag som är halvblind för hon är nog en väldigt ljus choklad :P och blaskig :P Så det är i "fel" ljus det blir svårt att se skillnad på dem när den ena gömmer sig. Uttryckte mig nog lite fel :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

idipidi
2013-07-25 21:51
1

#17 Nu hittade jag din hemsida, kul!!