Stackars lilla Noto.
Och stackars min lilla plånbok.
Vi trodde ju att hon hade munsvamp och tog henne till veterinären i förra veckan. Hon sa då att det såg mer ut som att det kunde vara en infektion i tandroten. Vi bestämde dock att inte sätta in henne på metacam eller liknande eftersom hon är så liten och de kan bli så dåliga i magen utav det. Istället så sa hon att vi skulle tvätta och göra rent noga och se om det hjälpte.
Men idag när jag tog upp henne och kollade i munnen så hade en utav tänderna gått av, väldigt högt uppe på tanden (alltså en övertand).
Stackars lilla tjej, hon har inte ramlat eller bråkat med sin kompis så det finns ingen anledning till att tanden skulle gått sönder.
Jag ringde veterinären på en gång och hon sa att allt pekar på en allvarlig infektion i tandroten (just för att tanden gått sönder utan någon riktig anledning).
Så nu ska vi in på fredag och röntga henne.. Känns så jäkla surt. Kommer ju liksom bli en dyr historia men vad gör man inte för djuren? Klart man blir lite putt på att det kommer kosta mycket men som sagt är hennes hälsa viktigare än allt annat.
Urk. Ville bara skriva av mig lite. Känner mig lite less -.-
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Det är aldrig kul med sjuka marsvin.. förstår dina tankar.. Jag har en hona här hemma som har en benägenhet att få upprepade Urinvägsinfektioner (även efter flera baytrilkurer..) nu ska vi testa med Eurologist örtpreparat ett tag och se om det ger någon effekt.
Nä usch :/ Oj, hoppas att detta funkar då! :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hatar att de ska vara så dyrt för smådjur att gå till Vet. Men som sagt, man gör allt för sina små. Svea har redan kostat mig 1000 kr :P
Men hoppas hon blir bra.
Jag har nu pratat med Notos uppfödare som hållt på i över 40år och hon avrådde röntgen. Om hon nu har en infektion så kan man ändå inte göra något eftrrsom magen slås ut utav medicinen. Hon var snäll nog och ringde mig då hon inte ville att jag skulle slänga bort pengarna när man ändå inget kan göra. Jag kommer fortsätta tvätta och ha mig så får vi se hur det går. Om hon klarade att gå med öppna sår på tre tassar sen hon föddes utan infektioner så klarar hon nog detta också.. :)
#4 vilken antibiotika då? Jag har gett mina marsvin både Baytril och Bactrim och har aldrig haft problem med att magar slås ut. Ger alltid Proviva under tiden.
Jag hade problem med Lasse när han fick det. Dessutom är hon en väldigt liten tjej på ca 10 veckor och 350 gram. Så nej, hon skulle förmodligen inte klara det. Lasse fick metacam och blev dålig i magen men då vägde han nästan ett kg

Håller tummar att lilla Noto blir bra.
#1 Ett tips också vid urinvägsinfektioner är att ge tranbär i form av juice el bär. Jag brukar göra en grötblandning. 🙂
Marsvin 4-ever
.
#7 Har testad med blandade resultat. Svårigheten är väl att för mkt tranbär (eller ja oxalatet) kan slå ut magnesiumet i kroppen på de små, och det kan då ge motsatt effekt (har de stenar/grus kan dessa växa till sig). Nu har vi kollat att min tjej inte har stenar men hon skulle eventuellt kunna ha grus som inte syns på röntgen och då vill jag inte chansa :) Men tack för tipset, det fungerade faktiskt första gången jag testade!