Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 768 ggr
Svarttusch
0

Satin i Danmark?

För skojs skull kikade jag lite på uppfödare i danmark och gick in på http://www.danskmarsvinforening.dk/ och där finns flertalet uppfödare av satin. Har Danmark alltså inte kommit så långt som vi med satinet?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Eulwen
2

Jag har tidigare tittat efter avelsdjur i Danmark och noterade samma sak. Även i England avlar man fortfarande på satin.

Verkar som att de inte kommit lika långt nej… 😕 Jag försökte fråga om detta på en diskussionsgrupp på fb där de flesta är britter och fick intrycket att det är lite "köra huvudet i sanden för att slippa ge upp en vacker marsvinsvariant".

Zakaraa
0

Jag som är okunig inom marsvin, framförallt satin.. vad är prlblemet med den rasen? :) Försökte söka här på mif men kunde inte hitta någon artikel.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

emeliefollyfox
2

Problemet med rasen satin är att de drabbas av en en sjukdom som kallas för satinsjukan och gör så att deras kropp urkalkas och benmärgen försvinner. Vilket in sin tur leder till att deras skelett blir skörd och går i sönder och då svara kroppen med att bilda nya ben rut lederna och som senare går i sönder och hamlar runt lederna vilket orsakar en stor smärta hos satinmarsvinen. Forskarna har ännu inte kunnat ta reda på varför just denna sjukdomen drabbar satin men det man vet säkerligen är att det är inte fråga om den drabbar av sjukdom, utan det är frågan när.

People may come and come but animals leavs mark in your heart!

Zakaraa
0

Fy va hemskt! Tack för infon!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning