Skinny+Nonself?
Hej! Vill bara först säga att jag har inga planer på att försöka. Detta är bara ren nyfikenhet. Om man parar ett skinny marsvin med ett marsvin med hår t.ex nonself, får ungarna hår då eller får de inte. Är håriga marsvin eller skinny en dominant ras? Eller får ungarna hår och sen bär på skinny? Kände att det blev ganska rörigt men hoppas att nån förstod;) :) Tacksam för svar:)
Det håriga är dominant över skinny. Eftersom det dominanta anlaget är det som syns och ungarna får ett anlag från varje förälder ett hårigt och ett naket kommer alla ungarna att bli håriga bärare av naket. Lakelands.
Slänger in en fråga, hoppas det är ok Ts! Jag ska snart bli med marsvin, en liten skinnyhane (+kompis så klart) och det jag undrar över är då Han är den enda skinnyn. Mamman är pälsar och även pappan, skinnyns 3 bröder är samtliga pälsade (tror något rexaktigt) hur kommer det sig att det kom en skinny i den kullen? Kan ingenting om genetkk när det kommer til marsvin så är nyfiken :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 Någon av föräldrarna, eller båda, är bärare. Dvs lakelands :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#2 coh #3 Båda föräldrarna är bärare, alltså lakelands. För att en unge ska bli skinny måste den ha dubbla anlag, dvs ett från varje förälder. Några av syskonen, om inte alla till och med, är troligen lakelands också (alltså bär på skinnygenen).
Ahh :P var inte helt säker på det där :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Intressant, tack! :) Vart kan jag läsa mer om lakeland? Fanns ingen info på SMF
Lakeland är vad man kallar skinnybärarna. De har ofta, men inte alltid, någon typ av struktur i pälsen: lite sträva, vågiga, krusiga. Vissa är dock helt släta och mjuka. Vissa, men inte alla, tappar päls under uppväxten som sen växer ut igen.
Okej så lakeland kan vara vilken ras som helst så länge den är skinnybärara?
Syftet är ju att få fram bättra skinnys så man brukar väl främst använda släthår för att förbättra kropp och typ. Crested lakeland förekommer ibland. Vilka raser tänker du på?
Tack för alla svar:) Och intressant det med lakeland:) lärorikt!
#9 tänker väl på alla raser egentligen, self, nonself, crested, teddy osv osv. Jag är fortfarande lite förvirrad att man kallar färger och pälsslag osv för ras då jag håller på med råttor egentligen och där finns inga raser utan bara varianter. :P Håller på att lära mig marsvinstänket :)
#8 Det är ju fortfarande en lakeland men ja, man kan para t.ex. rex + skinny och få rexliknande lakelands. Eller långhår + skinny och få tuffsiga lakelands. Oftast tycks man utgå ifrån selfar/nonselfar (släthår) eller rexar när man korsar in med skinny men "allt" går (mer eller mindre bra).
#11 Jo, det är lite rörigt. Det kallas raser av tradition, men till stor del fungerar det bra att tänka på det som varianter. Dock "tål" inte alla raser att korsas hur som helst.
#12 Bara ett förtydligande. Rex + skinny ger inte tufsigare lakelands. Däremot är det teoretiskt möjligt med rex lakeland, alltså att marsvinet både har ett skinnyanlag och dubbla rexanlag.
#13 Va skönt då blev det genast lättare, haha! Ja jag ska inte syssla med marsvinsavel så den typen av genetik och avelstänk behöver jag inte (än i alla fall) Vet från råttavel att vissa färger kan ha dödlig utkomst om man blandar så kan gott tänka mig att det är så för marsvin också! :)