Försäkring?
Har ni era marsvin försäkrade och i så fall i vilket bolag?
Nepp inga försäkrade. Finns tyvärr inte många bolag som man kan försäkra marsvin på. Agria och Sveland tror jag. Rekommenderar inte agria
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 - Vad är det för fel på Agria? Bara nyfiken! :)
Agria har jag mina killar försäkrade på:-)
De flesta har agria, tror jag. :) Men mina är inte försäkrade. Vi har funderat på det, men vi struntar i det nu.
Nopp har inte mina försäkrade
#2 Bara personligt tycke. Jag hade krångel med dem redan från start när jag skulle försäkra min katt, de sa olika och krånglade, så jag valde Folksam istället, tycker det är synd att inte dem har marsvinsförsäkring 😛
Vet andra som haft krångel med agria, andra inte så tja man får nog testa själv lite där för att se.
Jag har mina katter försäkrade i Agria och det har fungerat som det ska, har inget att klaga på. Marsvinen däremot är inte försäkrade det kan omöjligt löna sig när jag har ca. 30 marsvin. Jag lägger undan en nödsumma själv istället. Om något försäkringsbolag fixar till någon typ av avelsgruppsförsäkring för smådjur skulle jag däremot vara intresserad.
Ot, Är det svårare att försäkra om man har ett djur som är gammalt?
#8 På hund & katt, måste man ha friskhetsintyg från veterinär efter en viss ålder. Vet inte hur det är med kanin & marsvin dock. Eller andra djur.
#6 - Okejokej! Mamma har nämligen sin häst försäkrad där + våra tidigare hundar, och vi hade inget krångel :) Men jag antar att det är så att om man har råkat ut för sådant tidigare sjunker betyget stadigt x/
#10 Ja det är flera som är nöjda men också flera som är missnöjda, så är nog mer smaksak och vilket ombud man får osv.
Mina två marsvin är försäkrade i Svealand:)
Mina är försäkrade i Sveland :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Stämmer det att försäkringen inte täcker tandproblem?
#14 Jag tror det beror på vad det är för tandproblem, om det är pga skada eller inte osv, men står på bolagens hemsidor i så fall 🙂
Har man bara två marsvin kan nog en försäkring vara lämplig, men även med försäkring kostar det pengar när man ska till veterinären (självrisk osv). Jag har inte mina tre försäkrade, eftersom jag kommer snart starta min uppfödning förhoppningsvis. Istället har jag pengar sparade. Försäkring eller ej kommer inte ändra vilka operationer och liknande jag kommer kosta på mina marsvin, däremot tror jag att det blir billigare för mig att betala den faktiska kostnaden än försäkringen.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#15 okej, tack.
Tack för era svar och synpunkter. Ja det är väl som med alla försäkringsbolag, de är bra så länge man inte behöver ha något med dem att göra ;D . Nej skämt å sido, det är ju alltid en vågskål om och vilka försäkringar man ska ha. Vi försäkrade vår hamster och den blev faktiskt sjuk, men kostanden för det veterinärbesöket slutade ju precis under självrisken och sen dog den i alla fall så det blev ju liksom +-0. Men det känns som om marsvinen är lite mera djur och att det kan hända lite mer med dem. Jag har kollat både Agria och Sveland de var likvärdiga i pris men lite mer när man läser villkoren. Jag får tänka lite till…..
Jag rekommenderar absolut inte Agria! Jag hade mina försäkrade där när jag inte hade så många marsvin, vid 10 månaders ålder dog ena marsvinet och jag mailade Agria och förklarade detta och bad om hjälp att avsluta försäkringen.
Näpp. Tvärnej. Försäkringen var tecknad för 2 år. Död eller levande, de skulle ha betalt ändå.
Sedan dess har jag inga marsvin försäkrade.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#19 - Oj, sheit, vad knepigt! :o Sådär borde det verkligen inte få gå till :S Efter att ha läst era åsikter och erfarenheter av masvinsförsäkring kommer jag nog att avstå från att försäkra mina framtida svin. Det låter mycket bättre att lägga ifrån några hundralappar per månad i en egen "griskassa", om olyckan skulle vara framme.

Jag skulle teckna i Agria för våra grisar vi hade tidigare men vi hann aldrig så långt, vi hann inte få mer än hem alla papper innan det var dags att åka till veterinären. Efter det struntade vi i försäkring och det ångrar jag idag med tanke på alla dom kostnader vi fått betala för veterinärvård, självklart var det aldrig en tvekan men vi hade kanske inte behövt leva på nudlar i flera månader :-)
Nej ingen försäkring på marsvinen. Kanske borde ha.. ja vet inte..