Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1941 ggr
Mojma
2013-07-30 19:08
0

Tranbärsdricka?

Det tipsas om det här på sajten om man misstänker urinvägsproblem. Tänkte höra HuR det är tänkt att man ska ge det? I en spruta direkt i munnen? Hur ofta/hur mycket? Det stod även att man ska ge extra magnesium under behandlingstiden. Banan är det första jag tänker på då men det kanske är calcium den är rik på. Vad ska jag ge med magnesium i? Hoppas ni som behandlat detta kan svara! Så kan jag i så fall prova detta innan veterinär.

Teddymarsvinet
2013-07-30 20:27
2

Jag kollade runt lite, stod att forskningen visat att tranbär inte hjälper. Men jag vet att många sagt att det hjälper, så jag är lite förvirrad. Hur som helst så försök att göra antingen urinen basisk eller sur. För då kan inte bakterierna bli fler och de dör. Man måste alltså göra ph värdet högre eller lägre. Så ta riktigt ordentligt med askobinosyra i vattnet, antingen ge i spruta eller i vattenflaskan. Pröva om de vill smaka på en bit citron eller liknande. De ska dricka så mycket de orkar så att de sköjs ur! Men du kan ju alltid pröva den gamla goda kuren med tranbärsdryck i en spruta utan kanyl. Eftersom att vissa säger att det hjälper! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Mojma
2013-07-30 20:58
0

Tack! Men om jag kör på askorbinsyra, ska jag alltså inte köra på tranbärsdricka samtidigt för de 2 jobbar åt olika håll?

Teddymarsvinet
2013-07-30 21:33
0

Tranbärsdryck är ju väldigt surt, så de jobbar åt samma håll. Du Kan ju alltid blanda askobinsyra och tranbärsdryck så blir det dubbelt! Men om det verkligen ska hjälpa måste man dricka mycket och väldigt ofta :)

/p>

Lilje
2013-07-30 21:46
1

Jag tänkte att jag kan svara på din andra fråga i din andra tråd här. Känns som jag är överallt i varje urinsten/uvi tråd jag ser just nu 😛

UVI symptom är blod i urinen (inte alltid), kvidande vid kissande och att man ser att marsvinet är spändt/uppburrad/stänger ögonen lite när den väl kissar. Urinstenssymptom är i princip detsamma men mycket värre och intensivare smärta vid kiss och även ofta bajs.

Jag har provat tranbär, men Urinvägsinfektionen kom bara tillbaka. Gick då över till att ge antibiotika (Baytril) i två omgångar, den första var på en vecka och andra gången 2 veckor. Tyvärr har symptomen kommit tillbaka igen, och jag testar nu Eurologist som ska kunna hjälpa mot detta. (http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/) Har nu behandlat i 1,1/2 vecka och jag ser framsteg!

Teddymarsvinet
2013-07-31 11:38
0

#4 Ja, jag läste att Tranbärsdryck mest var i förebyggande syfte? Så om man har lätt för att få det så ska man väl dricka det hela tiden.. Men antibiotika löser det mesta! Har dock läst att det kan slå ut de natuliga bakterierna också och då Kan man få uvi regelbundet. Men det kanske bara var på människor. :S Jag sa visst lite fel, men det är sak samma. Det är blodet som Ph värdet ändras på, så att inte bakterierna ska få fäste på "väggarna". :)

/p>

Mojma
2013-07-31 13:52
0

Tack för era svar. Tycker detta är så himla tråkigt för vad jag hört och vad jag själv tror är att har de fått detta en gång blir det nästan alltid ständigt återkommande oavsett behandlingsmetod. Är det inte mest humant att avliva om det kommer tillbaka gång på gång? Det är ju väldigt smärtsamt och långdraget.

Lilje
2013-07-31 14:05
1

Ja, UVI är ofta återkommande och också tyvärr urinsten.

UVI må vara obehagligt men absolut inte ens i närheten lika smärtsamt som urinsten. Marsvin som har riktigt ont äter ofta inte och det kan hända om de har urinstenar, det är ovanligare att de blir allmänt hängiga vid UVI. (om de inte har en riktigt kraftig infektion vill säga) Min hona är precis tre år fyllda, dvs inte speciellt gammal, och har haft detta ca 3 ggr sen ett år tillbaka. Nu verkar det gå åt rätt håll, och hon har aldrig heller haft sådär riktigt blodblandad urin utan bara lite brunfärgad som värst. Skulle jag märkt att hon mår dåligt i allmänhet utöver det så skulle jag nog avliva, men det känns så dumt att inte ge henne en chans när hon ändå är ung och är som precis vilket annat friskt marsvin som helst i sättet.

Det är ju vanligt med UVI även på människor, och det är ju även där vanligt att det kommer tillbaka.

tantnett
2013-07-31 16:30
0

Jag ger gärna tranbär i förebyggande syfte ca en-två gånger i veckan.

Jag gör grötblandning av juicen, havre eller vetekli beroende på vad jag har hemma. 🙂

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Mojma
2013-07-31 17:22
0

Okej bra att få höra vad ni anser om detta. Hon visar idag tydligt att allmäntillståndet är nedsatt. Hon är hängig och har inte bra aptit. Dock ingen konstig färg på urinen men den luktar mer "infekterad" tror jag, N vanligt. Om det inte är inbillning så luktar det iaf annorlunda. Hon har inte skrikit idag vad jag hört. Kan de undvika att kissa länge för att det gör ont? Igår hörde jag ca 4-5 gånger att hon skrek rejält när hon kissade, och hon liksom krystade. Det såg ut som att hon tog i = urinsten?

Marsvinsmamman
2013-07-31 23:36
0

#9 Då är det definitivt dags att gå till veterinären omgående. Nedsatt allmäntillstånd samt skrikit 4-5 ggr vid kissning på en dag - då är det absolut inte humant att försöka mixtra själv med huskurer. Om din gris har bakterier i urinen, dvs uvi, så ska hon snarast få antibiotika. Ju längre de går med obehandlad uvi, desto större är risken att de dessutom bildar stenar.

Ring vet imorgon ( om du inte redan gjort det) och se till att urinen testas för bakterier samt röntga för att se förekomst av ev sten. Jag håller tummarna att det bara är en uvi och att din gris snart blir smärtfri. Lycka till!